Köpa X10 Mini/Mini Pro nu? Dolda hårdvaruskillnader?

Diskussion i 'X10 Mini/Mini Pro' startad av -ix-, 17 mar 2011.

1. -ix-

-ix- Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    29

MINA ENHETER

Funderar på att köpa min första Android-mobil, eftersom de börjar bli så pass billiga. Det har länge lutat åt ZTE Blade, men ser nu att även X10 Mini/X10 Mini Pro sjunkit en bra bit under 2000-lappen OCH har aktiv utveckling av Cyanogen Mod 6/7 vilket känns som ju är ett fint mervärde. Dessutom är begagnatpriserna på väg ner i källaren. För att inte tala om en funktionell kamera. :)

Med anledning av dessa funderingar har jag två frågor som jag hoppas att ni X10 Mini (Pro)-rävar kan besvara:

1. Är det skitkorkat att satsa på X10 Mini eller X10 Mini Pro i dagsläget (om man väger in nuvarande pris och CM-status)?

2. Vilka är egentligen hårdvaruskillnaderna mellan X10 Mini och X10 Mini Pro?
      Vid en första anblick är det ju bara tangentbordet, men efter att ha kollat runt lite tycker jag mig ha hittat även dessa viktiga:
      - X10 Mini Pro har samma digitizer som Xperia Play, vilken innebär potentiellt stöd för 10 (!!) simultana pekpunkter.
      - X10 Mini har ett 1320 mAh batteri mot Pros 970 mAh. 36 % mer kräm!
      Något annat avgörande som jag missat?

3. Är den lilla skärmen, med låg upplösning, en sån stor begränsning - både med tanke på användarvänlighet och app-kompatibilitet - att jag kommer bli förbannad på regelbunden basis?

Grymt tacksam om ni kan hjälpa mig att reda ut den här soppan! :)

2. karlssson

karlssson Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    6

MINA ENHETER

Vart har du fått 1320 mAh batteri i mini ifrån? Det är väl 950 mAh i alla fall,eller.

3. -ix-

-ix- Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    29

MINA ENHETER

Prisjakt (längst ner på sidan), men det kan förstås vara fel. Nån som kan kontrollera på sin lur?

Last edited: 17 mar 2011
  4. Tonkow

Tonkow Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    40
    Operatör:
    Hallon
    Telefon:
    iPhone X

MINA ENHETER

Operatör:
    Hallon
    Telefon:
    iPhone X
    ROM:
    Xposed
    Info:
    Google Launcher
    Telefon 2:
    Samsung Galaxy S5
    ROM:
    Cyanogenmod 12
    Info:
    Google Launcher
    Platta:
    HTC Nexus 9
    ROM:
    Cyanogenmod 12
    Info:
    Google Launcher
    3. Ang upplösningen.

Tycker det var ett helt helvete innan: Kunde bara ha en widget på en "sida" på launchern. Löste dock detta med att tanka hem en ny.
    Kan även tycka att det är ett helvete att skriva saker på touchen. Men det tycker jag även på stora skärmar med. Därför köpte jag med tangentbord.

Telefonen i sig är awesome, synd dock att SE slutade vid 2.1. Kan även tycka att den är lite seg och konstig.

5. DanielMalmgren

DanielMalmgren Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    74

MINA ENHETER

Kan bara svara lite allmänt om hur jag skulle resonera om jag skulle köpa en ny mobil idag. Har nu en Mini som jag kör med MiniCM (dvs det närmsta Cyanogen man kan komma just nu) sedan den kom i alpha1-version för någon månad sedan.

Har ända ifrån början (precis när den släpptes) varit väldigt nöjd med telefonen och är nu med MiniCM ännu nöjdare. MiniCM är dock inte riktigt färdigt ännu. Dels kan man inte köra några root-apps, för det får telefonen att starta om sig en stund senare när de försvinner ur minnet. Och så drar den ruskigt mycket batteri just nu, klarar sig inte ifrån sex på morgonen till tio på kvällen med normal användning. I övrigt tycker jag den är perfekt, tror att problemen kommer att räta ut sig framöver.

Skulle jag köpa en ny telefon idag skulle jag dock välja en X8 istället. Ett problem med Mini är upplösningen, den har alldeles för få pixlar. På X8 har du dubbelt så många pixlar. Dels ger det en skarpare bild, dels funkar fler appar.

Skulle jag köpa en ny telefon men inte skulle ha bråttom skulle jag dock vänta lite. Det har ju kommit en ny version av X10 (Arc), känns logiskt att det borde komma nya versioner av Mini-telefonerna också. Eller vad tror ni andra?

/Daniel

edit: Inser att jag glömde nämna någonting om Pro. Den gick helt bort för mig, ser ingen anledning till att ha ett tangentbord att fälla ut och in. Bara en sak till som kan gå sönder...

6. Zkeeter66

Zkeeter66 Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    15

MINA ENHETER

Jag har en minipro och är i stort mycket nöjd med den, men med facit i hand så skulle jag vilja ha en tele typ X8 fast med fysiskt tangentbord....
    Varför?
    När jag skaffade min första "smarta tele så föll jag för det nätta formatet, men om jag visste hur mycket jag skulle titta på svt play så hade jag köpt en tele med större skärm på en ggr!
    Lite svårt att se mellantiderna när man kollar skidor/skidskytte...
    Utveklingen går visserligen frammåt med ny mjukvara, men är fortfarande lite väl instabil för mig.
    Jag är i nuläget lite sugen på en X8 eller en blade, men det borde som sagt komma en "ny" mini pro framåt sommaren. Så kanske vänta några månader?
    Men ska man sammanfatta, så är mini/pro def ingen dålig tele om man vill åt det nätta formatet! Man får ta det negativa med att den är så nätt.
    I övrigt så håller jag med Daniel.

7. Ascii

Ascii Android Expert Medlem

Mottagna gillanden:
    3 144

MINA ENHETER

Jag har en mini och är relativt nöjd. Nöjdare nu när jag kör med MiniCM. Klart värd den lilla slanten.

8. botze

botze Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    82

MINA ENHETER

Alltså, en Mini köper man för att man gillar (bristen på) storleken. Det är dess främsta egenskap. Jämför man med andra Androider finns det säkert andra som är bättre på det mesta (t.ex. nämnda Blade), men INGEN annan är ens i närheten av minins litenhet. Har jämfört med t.ex. Wildfire och den är gigantisk i jämförelse.

Jag och jag tror många med mig har väntat på en LITEN smartphone och blev överlycklig när SE äntligen förstod att många ville ha det :)

Om storleken inte är ett problem tror jag det är bättre att satsa på t.ex. Blade.

9. baracken

baracken Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    103

MINA ENHETER

Samsung har ju även Galaxy 5 som är i klass med mini. Personligen så tycker jag inte om X10-serien över huvud taget, känner flera som haft mini/pro och lämnat in dom för service för t.ex att telefonen raderat alla kontakter. Hade själv en X10 och tyckte allmänt att den var dåligt byggd liksom, ingen kvalitétskänsla alls, touchen hängde sig när det råkade vara lite fuktigt ute.
    Jag skulle satsa på blade eller galaxy 5, om ekonomin tillåter så satsa på galaxy ACE :)

Vad gäller efterträdare så läste jag om en efterträdare till PRO men den skulle då ha en 3.2" skärm och förlorar ju då sin nätta form.

10. holck

holck Android Apprentice Medlem

Mottagna gillanden:
    513
    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Pixel 6 Pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Pixel 6 Pro
    ROM:
    Telefon 2:
    Galaxy Watch 4 LTE
    ROM:
    Byggkvalitén ligger i egen tolkning. Jag tycker de har fin kvalité.
    Speciellt jämfört med min Nexus.

Tittar du i allmäntdelen finns det en tråd som handlar om nya lurar där ersättare till mini
    är på gång.

Själv tycker jag att min var kvick, snabb och kul. Rolig lur och bra respons.

Det enda negativa jag kan säga är att den är lite lågupplöst men å andra sidan
    så var det knappast en chock ;) Den har sin charm.

Den är bra och liten som fasen.

Åk och kläm på en.

11. -ix-

-ix- Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    29

MINA ENHETER

Stort tack för allt engagemang och kloka åsikter. Det kanske nästan är värt att köpa en X10 Mini bara för att få hänga i den här delen av forumet! ;)

Jag har helt klart en del att fundera på - framförallt liten kontra stor skärm, tycks det. Men är det inte också så att X10 Mini har en av de bästa kamerorna på Android-mobiler i den här prisklassen, för att inte säga den bästa?

Trevlig helg!

12. KingLouie

KingLouie Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    64
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S6

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S6
    Telefon 2:
    iPhone 5s
    Platta:
    iPad mini
    Övrigt:
    Chromecast
    Bra som instegsmodell till folk som inte haft en smartphone tidigare eller för de som vill ha en liten och smidig mobil. Men ta en pro...alldeles för omständigt att skriva på en mini.

Ska du surfa mycket så är den inte att rekommendera pga skärmen...ta en Blade istället. Bladen är också bättre om du vill hålla på med custom roms för att bootloadern i x10 serien är krypterad vilket gör att kärnan i systemet inte går att modifiera.

Dessutom har SE slutat uppgradera till nyare androidversioner än 2.1, men ZTE har gått ut med att de planerar att uppgradera Blade till 2.2. Minnet i minin är i minsta laget...det tar slut snabbt...där whoppar bladen minin igen.

Kameran är som du säger en av de bästa i segmentet, SE överhuvudtaget har bra kameror i sina smartphones...egentligen det enda positiva jag kan säga om dem.

Mitt tips är som du kanske förstår att satsa på en Blade även om den är lite större men du får så mycket mer för pengarna.

Last edited: 18 mar 2011
  13. holck

Mottagna gillanden:
    513
    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Pixel 6 Pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Pixel 6 Pro
    ROM:
    Telefon 2:
    Galaxy Watch 4 LTE
    ROM:
    Ämnar inte att göra detta till en vs. bladetråd men bladen är bland de skräpigaste jag pillat på.

Sorry, my opinion.

SE har alltid varit bland de, om inte de bästa på kamera och ljud i telefoner.

Beträffande krypterad bootloadern går det att leka lite runt den.
    Sen är det en tidsfråga.

Sen har mini en liten och anpassad skärm för sin cpu.
    Cpun är av samma typ som den som sitter i Blade och med blades stora skärm och upplösning
    gör att upplevelsen endast känns som trög och långsam.

Mvh
    Anders

14. zelxi

zelxi Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    26
    Operatör:
    Vimla

MINA ENHETER

Operatör:
    Vimla

Exakt så tycker jag!

15. itadruid

itadruid Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    20

MINA ENHETER

haha det som jag tycker är riktigt bra med mini (provade en polares) att den är så jävla liten och får plats i princip överallt! känns mer som en "tjej-mobil" men jag skulle gärna ta em om jag fick en - dels pga storleken som är bra och vikten (den väger inget lol :P)

16. Istvan

Istvan Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    3

MINA ENHETER

Jag är fruktansvärt nöjd med min Mini Pro.
    Använder tangentbordet som input mest hela tiden, förutom när man bara ska bekräfta ett mail eller SMS med typ "ok".

Surfar nästan aldrig med den, då det inte funkar på jobbet där man tvångsstyrs över till Spring Mobils vanliga seeeeg-GSM... Hemma står det ju datorer på i princip överallt, så där känns det inte aktuellt.

Batteritiden (bristen på) är väl egentligen det enda jag kan gnälla över, men med extraladdare och dito batteri så är det fullt hanterbart.

Har inte ångrat en sekund att Mini Pro blev min första smartphone!
    Sneglar nu på en Xperia Pro...

17. holck

Mottagna gillanden:
    513
    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Pixel 6 Pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Pixel 6 Pro
    ROM:
    Telefon 2:
    Galaxy Watch 4 LTE
    ROM:
    I många fall, då tangentbordet blockerar på många telefoner, har faktiskt mini pro
    mer aktiv skärmyta ;D

18. PolliSoft

PolliSoft Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    18

MINA ENHETER

Kunde inte sagt det bättre själv, håller helt med...

19. baracken

baracken Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    103

MINA ENHETER

Om jag ska vara fullt ärlig så har jag klämt lite på en mini och tycker att skärmen är alldeles för oresponsiv, fick ofta trycka flera gånger för att något skulle hända. Samt att det inte att aktivera ett nytt gmail konto även fast vi hade WI-FI uppkoppling (hjälpte en kompis).

20. sjukperro

sjukperro Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    38

MINA ENHETER

du måste vara uppkopplad över 3g/gsm då du ska registrera gmail:cool: