Fråga: Köpesråd Elspark

Diskussion i 'Elektriska fordon' startad av Crowwops, 12 jun 2023.

1. Crowwops

Crowwops Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0
    Tjena!

Sitter idag på en Xiaomi pro 2 och söker egentligen något lite rappare som kan hantera backar idag, men vet inte vad som möjligtvis blir bäst eller vart det är bäst att inhandla ifrån. Sitter även med tanken om att sikta på kraven för klass II moped, på så sätt kan jag sikta på något med kraftfullare motor (även fullt medveten om 25km/h begränsningen). Användningsområdet är väl mest för pendling och möjliga joyrides på fritiden. Ingen extremsport men kan vara kul att kunna gasa på lite när ingen ser.

Då jag väger cirka 110 pannor idag så har jag kommit fram till vissa specifika saker jag söker, men kan utan problem ändras beroende på de möjliga tipsen jag får härifrån!
    Det jag söker:
    - Dual motorer för att palla backar bättre.
    - Max W effekt på 1000w.
    - Luftdäck.
    - Gärna stötdämpning.

De jag kollat på är:
    - Inmotion Climber
    Verkar palla backar extremt bra (speccad 36 grader), Dual motorer på 450W st, 10 tums däck, max vikt på 140kg, passar egentligen in på alla noter förutom att den inte har stötdämpare.

- VZETT 9+
    Rätt standard kapacitet för backar (speccad 25 grader), dual motorer på 650w st, 8.5 tums däck, stötdämpning, max vikt på 120kg, passar in på det jag söker men har som jag förstår det för högt antal W på totalen för att kunna regga som klass II moped.

Ber därför om hjälp över vilket alternativ som möjligtvis kan vara det bästa för mig, eller om andra alternativ kan vara aktuella?

Sen undrar jag även vilken/vilka butiker som är bäst att handla hos?
    Har kollat in Ewheels.se och Erniescooter. Ewheels känns dock högst suspekt pga deras omöjlighet att komma i kontakt med supporten, samt att reviews på dem online ser rätt hemska ut. Erniescooter verkar rätt najs, har båda sparkarna men till relativt höga priser, samt att dem har ett rätt knapert utbud.

Tack på förhand!

2. Matte_N

Matte_N Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    595
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Pixel 7a

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Pixel 7a
    Telefon 2:
    Pixel 6
    Telefon 3:
    One+ 6T
    ROM:
    Lineage 20
    Platta:
    ZTE Light
    Finns hur många trådar som helst med köpråd för elsparkcyklar i forumet, bla: Köpråd elscooter
    De flesta av dina frågor handlar om fordon som inte får framföras på allmän plats.

3. Crowwops

Mottagna gillanden:
    0
    Finns en del trådar för köpråd ja, men ingen som matchar min kombination av krav. Du nämner att det mesta handlar om fordon som inte får framföras på allmän plats, men missar mitt stycke om att faktiskt registrera mitt inköp som klass II moped, varpå den faktiskt då skulle få framföras på allmän plats och därför reflekterar det jag egentligen söker.

4. F-Forward

F-Forward Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    2 115

MINA ENHETER

Finns det över huvudtaget någon elspark som har CoC och typskylt så de är/går att regga som moped klass 2?

5. Crowwops

Mottagna gillanden:
    0
    Jodå, såg att VSETT tydligen ska ha CoC dokumentation som man får requesta från dem. Dock oklart om typskylt, men med tanke på att CoC dokumentation existerar så är chanserna rätt goda att dem även typgodkänner enligt EU-gemensamma reglerna

6. F-Forward

Mottagna gillanden:
    2 115

MINA ENHETER

Vart finns den informationen? Ser inte ens att de kan begränsas till 25 km/h från fabrik?

katho gillar detta.
  7. Crowwops

Mottagna gillanden:
    0
    Följande information inhämtad från VSETT supporten:
    - VSETT 9+ kommer begränsad med 25km/h från fabrik (går att låsa upp om man önskar).
    - CoC dokument finns och ges ut från supporten, fick detta från dem.
    - Varje elspark har ett unikt ID och ska därför duga om försäkringsbolag ber om detta.

Så sitter just nu med ett digitalt CoC-dokument från tillverkaren :)

8. F-Forward

Mottagna gillanden:
    2 115

MINA ENHETER

Kan du dela med dig av det? Knappast något hemligt?

Det är ju Transportstyrelsen som skriver "En typgodkänd moped har en skylt och ett intyg (CoC-dokument) som visar att den omfattas av ett giltigt godkännande." så det kan ju vara bra att veta vad som menas med skylt i detta fall, annars är det ju inte en moped ändå.

9. F-Forward

Mottagna gillanden:
    2 115

MINA ENHETER

Kan dessutom omöjligen tänka mig att den är godkänd om det är lätt att låsa upp hastigheten. Är ju som att sälja en vanlig moped och säga att den är lätt-trimmad.

10. Crowwops

Mottagna gillanden:
    0
    Det kan jag helt klart!
    Här är dokumentet jag fick från VSETT (bifogat i inlägget), Inte snackat med Inmotion än men antar att en hel del fler företag har CoC dokument på sina produkter. Vet bland annat om en polare med en elcykel på 750W som nu är reggad som en klass II moped.

Kan vara bra att klargöra att en "skylt" i klass II mopedens fall är inte en regskylt, utan ett unikt ID. Detta räcker med t.ex. produktens unika ID (om jag förstår transportstyrelsen rätt).

Bifogade filer:

11. F-Forward

Mottagna gillanden:
    2 115

MINA ENHETER

Det där har ju inte ett dugg med att göra med om att det är ett godkänt fordon, är ju bara för. EMC.

12. Crowwops

Mottagna gillanden:
    0
    Intressant, då har jag lärt mig något nytt! Kan checka av med deras support under morgondagen för att se om de har något annat, av ren nyfikenhet.