Köpfråga om Galaxy Tab

Diskussion i 'Samsung' startad av JOAHEN, 3 dec 2010.

1. JOAHEN

JOAHEN Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    2

MINA ENHETER

Hej
    Har börjat fundera på att ge mig själv en Galaxy Tab i julklapp, men är fortfarande lite skeptisk än pga det höga priset.
    Vad säger ni som köpt (eller som också funderar på att köpa den).

Är den värd sitt pris till att börja med? Eller ska man hitta en annan? Isf vilken?
    Var har ni köpt den, eller kan rekomendera o köpa den?
    Finns där något billigt ställe i Sverige? Eller ska man försöka hitta den utomlands?

Andra tips o tankar mottages gärna :)

2. bjorkis

bjorkis Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    9

MINA ENHETER

Handlar ju mycket om hur och till vad du skall använda den...

JAg för min del som bar med en bärbar dator (visserligen en 10" netbook) har inte haft behov av den en enda dag sedan jag skaffade tabben. Alla jobbuppgifter jag gjorde på netbooken kan jag utföra på min Tab nu.

Sen att man kan ha den för slö surf och annat slö + tidsfördriv på resor m.m. är en sjukt bra bonus. :cool:

Men jag tycker nog att om man skall ha den till soffsurf, och spela lite spel m.m. så kanske den är lite väl mastig i priset. :ehm:

3. jonaz

jonaz Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    17

MINA ENHETER

slösurf är den inget vidare på om man jämför med ipad. När galaxy släpptes förra månaden gick jag in för o att köpa en. Men efter att ha provat den i butiken och surfat runt lite och insett hur dålig upplevelse det var så beställde jag en Ipad istället.

4. bd85

bd85 Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    58

MINA ENHETER

Vill du ha en platta med Android så är Galaxy tab det självklara valet idag.
    Är den platta som verkar fungera bäst.
    Kan känns dyr, men jämför priset mot tex Desire Hd för 5500:- så är priset på Galaxyn rätt ok om man ser till vad man får.

Plattor runt 3-4000:- har liknande spec hårdvaru mässigt, men de har inte lagt någon tid på att få mjukvara att fungera.
    Se bara på Toshiba Folio, Som inte verkar fungera nå vidare, inge Market och man verkar va tvungen att lägga in en rom från xda för att det ska fungera.

Det jag hittills har att "klaga" på är browsern som är lite seg, men det blir betydligt bättre om man använder Opera istället.

Ipad är just surf som jag lägger på + sidan, sedan så är det stopp. Ser bara en massa återvänds gränder med den maskinen.

Galaxy Tab är väl fungerande, är en pryl jag skulle kunna ge min mamma och hon skulle kunna använda och va nöjd.

3-4000:- Android platta skulle jag inte ge min mamma eller köpa själv då de inte fungerar bra utan du måste rota och meka själv för att få det att funka.
    Är bra på papperet men är inte genomarbetade.

Så man kan säga att man får vad man betalar för. Tycker SGT är värd sitt pris, hellre 7000:- som jag vet funkar och har Market och fler produkter med Android i bagaget. Än en platta från en tillverkare som inte har någon erfarenhet av Android och mobiler.Finns flera Galaxy Tab på blocket för runt 5000:-

Att komma ihåg är att SGT är mobiltelefon på anabola.
    De ska inte jämföras med datorer.

Sent from my GT-P1000 using Tapatalk

5. dhanjel

dhanjel Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    280
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    iPhone 11

MINA ENHETER

Operatör:
    Telia
    Telefon:
    iPhone 11
    Har haft iPad sedan i maj och nu Tab:en i någon månad.
    Personligen tycker jag den är klockren, och har den igång ett par timmar varje kväll (surfa, läsa tidningar, böcker, msn, hockeybevakning).

Visst, priset är rätt högt, men man får ju se till hur mkt man använder den med.
    Jag använder den klart mer än min Macbook pro just och den kostar 13 000 :)

6. janhol

janhol Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    60

MINA ENHETER

Toppengrej.
    Underbar skärm, lagom stor (inte så stor som Ifånen).
    Funkar alldeles utmärkt som telefon med bluetooth lur.
    Begriper inte varför vissa klagar på att standardwebbläsaren är slö, den i version 2.2 av operativet är helt ok.
    Köra SVT PLay eller YouTobe eller egna videos är en ren njutning bildmässigt.
    Ljudet är mycket bra i paden, dubbla högtalare och equlaizer.
    Mängder av redan installerade appar från Samsung m.fl.
    Få mail, kontakter, kalender från en Exchange server är en baggis, i stort sett inga inställningar behövs.
    Kort sagt: Är supernöjd. Värd sina pengar! Skönt att ha ALLT (inkl mobil) i en och samma apparat!

7. bjorkis

bjorkis Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    9

MINA ENHETER

Jag tycker att standardbrowsern funkar bra i vissa avseenden, men inte andra. Framförallt kanske det är scrollningen som kan vara seg och ibland nästan obefintlig.

Det råder man dock enkelt bot med en annan browser. Testa Dolphin HD, Opera mobile, Opera Mini, FireFox lr xScope. Alla har + och - och jag tycker att det passar olika bra med olika browser pga vad det är man skall göra på webben.

/NiB

8. Davoid

Davoid Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

Vad är ett rimligt pris för taben?

9. JOAHEN

JOAHEN Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    2

MINA ENHETER

Tack alla för era svar!

Jag kommer framför allt ha den i resandet o då använda den till slösurf, mail, facebook, titta film/tv-serier o alla tv-kanalers "Play".

En annan sak som jag börjat fundera på är storleken på skärmen. Är den tillräckligt?
    Känns inte så jättemkt större än en vanlig smartphone. inte äns dubbelt så stor?
    Är inte en Ipad mer lagom?

Ni som ägt eller hållt i både Ipad och Samsungen, vilken gillar ni mest?

Gillar helt klart Android bättre än Apple så känns som man vill satsa på en Samsung då.
    Men är kvaliten så bra eller det är för tidigt för en Android tablet?!

Hur är det med batteritid? Är ni nöjda över den?

och hur är utbudet med tillbehör för den??

Ni som äger den, var har ni handlat er? Något bra tips på butik?

Måste hitta den här hemma i malmö så man kan känna o klämma på den :)

10. Skee

Skee Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    9

MINA ENHETER

Det som jag lägger stort + på är att den går in i dom flesta fickorna så man kan ha med sig den utan besvär.

Som headset verkar SE MW600 vara det bästa att köra då den har nummerpresentatör på enheten och vanlig fm radio som saknas annars.

Batteritiden är grymm...

Tillbehör finns oändligt på ebay.

11. bd85

bd85 Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    58

MINA ENHETER

Har aldrig använt en Ipad. Så har inte direkt nått att jämföra med. Men ska du ha den vid resor så är nog storleken på Galaxyn att föredra.

På papperet så kanske 7" mot tex 3.7" inte verkar som så stor skillnad men det är det.
    Går inte att jämföra så mycket trevligare det är med 7"

Jag tycker inte skärmen känns liten vid film och youtube. Går riktigt bra att se på, riktigt fin bild och inga problem att se undertexten. + att den klarar flera format och är bara att dra kopiera direkt till minnet är en fördel.
    Är då betydligt större och trevligare än att se film på tex HTC Desire.
    Lite grann son att jämföra en 22" tv mot en 40" tv, rätt stor skillnad.
    Är nöjd med batteri tiden.

Edit:
    Kan även tänka mig att det är betydligt lättare att skriva med Galaxyn. Bara att hålla den i porträtt läge så kommer du åt alla knappar med tummarna.
    Kan tänka mig att det inte går med Ipad och du blir tvungen att lägga ifrån dig den och skriva. Även betydligt tyngre så blir nog jobbig att hålla i längden
    Sent from my GT-P1000 using Tapatalk

12. zeg

zeg Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    18
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Pixel 9 Pro XL

MINA ENHETER

Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Pixel 9 Pro XL
    Det är en stor skillnad med skärmen på taben mot en lur. Låter som sagt inte mycket men i praktiken gör det stor skillnad. Standard webläsaren i taben just nu funkar men är inte så mjuk och smidig men den ska tydligen bli klockren i nästa uppdatering som borde komma snart. Operas mobil läsare som finns som beta funkar skitbra tycker jag. Den är riktigt snabb och mjuk scrollning. Men stödjer inte flash än.

www.phonecenter.se/index.php?route=product/category&path=59

En iPad ska man då inte köpa då det måste vara bland det menlösaste man kan ha. För klumpig att ha med sig hela tiden. Ingen nytta till nått. Det är som en mer ofunktionell laptop. Vad man nu ska ha det till.
    Och när man vet hur Apple arbetar och gör sina produkter som dom tar ut sjuka överpriser på borde man verkligen inte vilja ha med dom att göra.
    Det är synd inte alla som köpte iPaden innan releasen i sverige åkte på Apples sjuka böter.
    Och dom har så få mobilprodukter så mjukvaran blir lätt att göra och anpassa bra ändå blir dom omsprungen på lite mer än ett år av en open source system på allt.
    Ush vad förbannad man blir av att tänka på Apple.

EDIT: Igentligen är det inte Apple man är arg på. Dom är ju smart som lyckas sälja allt skit. Det är puckona som köper det man blir less på för så länge dom finns kommer apple finnas. Och andra företag som också utnyttjar folk till deras vinnst

Last edited: 5 dec 2010
  13. janhol

Mottagna gillanden:
    60

MINA ENHETER

Håller fullständigt med dig zeg vad du skriver om Apple. Att folk inte begriper bätte?

14. Vamox

Vamox Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    4

MINA ENHETER

Lånar tråden för en del frågor.

Jag tänkte köpa en Tab från England. Det bör väl inte vara några problem med det mer ännu laddaren? Skulle jag kunna använda USB sladden och ladda den med min HTC adapter alt datorn?

Är det värt att köpa den för 5 000 kr? Vill helst inte bli tvungen att köpa en ny tab för att man inte tänker uppdatera den till 2.3 och 3.0. Men som jag har förstått ska man släppa 2.3 men man är inte säkra på att den kommer klara av 3.0. Har jag rätt eller fel?

15. bd85

bd85 Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    58

MINA ENHETER

Skulle överväga att köpa den i Sverige istället. Inbillar mig att det blir lättare med ev rep och garanti åtgärder.

Som jag fattat det ska vi få 2.3 vet ej hur det är med 3.0.
    Om det är värt att köpa nu eller vänta kan bara du svara på. Kommer alltid bättre produkter. Köpa nu och använd och ha kul.Skulle det visa sig att vi inte får alla uppdateringar eller kommer en fränare tab
    så är det ju bara att sälja och köpa en ny.
    Är ju inget hus du tänkt köpa. Så det är ju lätt att byta den dagen det vill till.

Men har du bara tänkt att köpa en tab och aldrig byta, så skulle jag nog vänta till sommaren och se hur utbudet är då. Men är nog samma visa då att det går rykten om ny programvara och hårdvara. Så då blir det till att vänta igen. Haka inte upp dig på rykten om programvara osv. Lev i nuet och utgå från det som finns nu om det möter dina krav och behov.
    Samma sak med bilar,skotrar,mc kommer alltid nya modeller. Vill man ha det senaste så är det bara att köpa och sälja då det kommer nått nytt intressant.

16. tkarki

tkarki Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    2

MINA ENHETER

Tycker den är stor nog, faktiskt går det att lägga två stycken desire på den, så den är ungefär dubbelt så stor som en Desire.
    Tycker den är rätt jobbig att hålla i längre tider, utan att ha provat en iPad så vet jag att den väger ungefär dubbelt så mycket och är betydligt större, vilket måste göra den otymplig, speciellt om man som mig har ganska små händer... Kan "precis" hålla i en tab med en hand som det är nu.

Just nu är den en optimal "speldator" för mig... Har svårt att spela på min Desire med sin lilla skärm numera ;-)
    Långt ifrån en ersättare för min bärbara dock då jag föredrar 100% att skriva på ett riktigt tangentbord. (Sen så har jag jobbgrejjer som inte funkar så bra på den heller - men det kommer säkert att ändras inom sin tid)

Perfekt att ha med sig på en flygresa dock!

17. Trexgbg

Trexgbg Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    75
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Xiaomi mi 10t Pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Xiaomi mi 10t Pro
    ROM:
    Orginal
    Telefon 2:
    Xiaomi mix2s
    ROM:
    Orginal
    Hej du!

Du kommer inte att kunna använda din HTC laddare då den inte ger tillräckligt många ampere för att ladda tabben. Den behöver 2A och en normal HTC laddare ger ca 1A.
    Det är nog isåfall bätter att skaffa en adapter typ http://www.dealextreme.com/details.dx/sku.35447
    Den medföljande laddaren klarar 100-230v så själva laddaren skall nog kunna användas i Sverige.

18. ErrkaPetti

ErrkaPetti Baby Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Hur gammal är du egentligen? Och, hur har du det med ditt IQ?
    Apple har sålt mer än 100 miljoner enheter med iOS. Så du tycker alla dessa nöjda användare är lurade dumskallar...?

Jag äger både iPad och Galaxy Tab. Dessa två produkter konkurrerar inte i samma produktklass. Galaxy Tab är en mobiltelefon med vissa tabletkvaliteter, men iPad är en tablet med många datorliknande funktioner.
    Skillnaden mellan Apple och Android stavas fortfarande MJUKVARA...
    Visa mig ett enda musikprogram värt namnet på Androidplattformen?
    Visa mig ett lika kraftfullt och underbart officepaket som Apples iWork för iPad!

Jag gillar skarpt min Galaxy Tab, men, iPad vinner nio matcher av tio just nu...

19. janhol

Mottagna gillanden:
    60

MINA ENHETER

Tja undrar vem som är gammal eller äldst ???

Saxat från mobil.se:

Googles system Android är det snabbast växande mobilsystemet i världen idag. På ett år har marknadsandelen gått från futtiga två till 17 procent, och därmed har Google i rekordfart gått förbi de båda mjukvarujättarna Apple och Microsoft.

20. ErrkaPetti

ErrkaPetti Baby Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Tja... Vad skall man säga...?
    Hallå! Det handlar inte om vad som säljer bäst, utan vad användare egentligen tycker fungerar bäst...
    Bara för att ris är världens mest konsumerade mat behöver ju inte betyda att ris är bäst. Bara billigt och skapligt nyttigt...

Apple har ett stort försprång (som förvisso minskar efter hand) med den stora bredden genomarbetade program till iOS. Själv har jag letat febrilt efter roliga användbara program till min Galaxy Tab. Förgäves...
    Utanför dörren hemma är mitt förstaval Galaxy Tab, men, i hemmets lugna vrå är iPaden överlägsen som mobil underhållare!

PS. Jag är ingen Androidhatare om nu någon tror det...DS