Köpråd 98 tums eller 85 tums TV

Diskussion i 'Köpråd och fyndtips' startad av sergio_2009, 12 nov 2022.

1. sergio_2009

sergio_2009 Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    68
    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Pixel 9 pro xl

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Pixel 9 pro xl
    Telefon 2:
    Pixel 7 pro
    Telefon 3:
    Pixel 3
    Har för mig att jag såg denna Google TV med android 11, TCL 98C735 på Costco för 34.990 alt 39.990 för någon vecka sedan känns som ett bra pris om man tänker på att det är en 98tum TV.

QLED Smart-TV som har 4K HDR Pro med Dolby Vision, Onkyo-ljudsystem och en högkvalitativ LCD-panel för felfria rörelser i filmer och spel.

Någon som har testat på en TV från TCL tillverkare

verkar ha fått hyfsat recension av ljud & bild

TEST: TCL 98C735 – Jumbo-TV till ge-bort-pris

Tittar mest på vanlig tv, sport filmer serier, inget avancerat inget spelande, kommer stå i vardagsrum med mycket ljusinsläpp

idag har vi en Samsung Q95T 65 tum från 2020

har annars sneglat på Samsungs 85tums TV

Samsung Qn95A 85 tum för 29.990 (2021) hos MediaMarkt

alt

Samsung Qn90B 85 tum för 34.990 (2022) hos samsung.se

ska man satsa på beprövad Samsung teknik dock lite mindre skärm eller gå för den här besten :)

vad tycker ni?

tack på förhand

Last edited: 12 nov 2022
  2. bernard

bernard Droidmin Moderator

Mottagna gillanden:
    46 820
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Baserat på bilderna som syns på testsajten ser den ut att reflektera ljus rätt starkt. Det tillsammans med snäv betraktningsvinkel som de anger gör det kanske lite jobbigt, beroende på placering/ljusinfall i rummet/belysning osv.

FALD med 192 zoner på så stor skärm känns spontant väldigt klent också. Den lär nog ha rätt kraftig "blooming" med så få zoner i förhållande till så stor yta...antar jag.

Bilden på er Samsung är förmodligen mycket bättre, likaså reflekterar den nog inte ljus lika starkt/tydligt, då Samsung är rätt bra där.

Samsung QN90A 85" har till exempel 1320 st zoner i jämförelse, så ungefär 7 ggr fler zoner.

Här är en jämförelse mellan QN90A samt QN90B:
    Samsung QN90A QLED vs Samsung QN90B QLED Side-by-Side TV Comparison

Det är väldigt störigt om bloomingen är påtaglig, så om TCL:n lider av det, hade jag skippat den.

Last edited: 12 nov 2022
    Kristy och sergio_2009 gillar detta.
  3. sergio_2009

sergio_2009 Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    68
    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Pixel 9 pro xl

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Pixel 9 pro xl
    Telefon 2:
    Pixel 7 pro
    Telefon 3:
    Pixel 3
    Tack bernard,

Jag tänker att TVn är ca2,20m bredd så när det kommer till betraktningsvinkel så borde man i stort hamna mitt i oavsett var man sitter i rummet :)

bilden såg rätt schysst ut i butiken.

Google TV tilltalar oxå framför Tizen

frågan är bara hur mycket sämre bild får man jämfört med en Samsung TV och kommer man märka det

det är ändå en markant skillnad till tv ytan 98 mot 85

85 tummaren är ca28cm mindre på bredden samt 24cm kortare på höjden om ja fått måtten till det rätt

4. bernard

bernard Droidmin Moderator

Mottagna gillanden:
    46 820
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Den här sajten är bra om man vill ha lite nuffror snabbt: Visual TV Size Comparison : 85 inch 16x9 display vs 98 inch 16x9 display

Ja, det är som du säger rätt stor skillnad, men jag skulle ändå våga påstå att det väger tyngre att ha en så bra bild som möjligt jämfört med så mycket skärmyta som möjligt.

Problemet med TV i butik brukar vara att det är väldigt starkt ljus, så man ser inte blooming (dvs när du visar något ljust mot svart bakgrund, och det blir som ett ljusmoln runt objektet). Även reflektioner brukar vara lite svåra att avgöra i butik då allt ljus kommer från taket, snarare än som hemma, att du har fönster, någon lampa eller andra ljuskällor där ljuset faller in så det mer direkt träffar skärmen.

Andra grejen är att allt brukar vara maxat/TV:n körs i "demoläget", så sådant som blooming osv syns inte så tydligt. Det märks först i ett mörkt rum när man måste dra ned ljusstyrkan rätt mycket för att det skall bli behagligt att titta på skärmen.

Men har du detta i åtanke och ändå tycker panelen verkar prestera tillräckligt bra, så är det ju så klart inget fel i att satsa på den med större panel :) Det är ju i princip projektorklass med 98", och jämför man mot en projektor är bilden säkert bättre skulle jag tro (dvs om man nu inte talar om väldigt dyra projektorer).

Dave021, Kristy och sergio_2009 gillar detta.