Köpråd - Även jag vill skaffa smartphone.

Diskussion i 'Köpråd och fyndtips' startad av HenkeOSD, 28 dec 2010.

Trådstatus:
Stängd för vidare inlägg.
  1. HenkeOSD

HenkeOSD Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Hello!

Jag ska börja inlägget med att informera om att jag satt i precis samma sitts julen förra året. Så dålig är jag alltså på att handla mobiltelefoner. Som en sjukt snål hårdvaruräv jag är så vill jag alltid ha mest "bang for the buck", och det brukar sluta med att det inte blir något alls. Den tid som vanligt folk använder för att åka hem efter jobbet, laga mat, natta sina barn och sen spendera resten av kvällen framför tv:n. Den tiden använder jag för att vända upp och ner på internet i jakten på en telefonreview som motiverar ett köp. Okej, så extremt kanske det inte är men jag har spenderat för mycket tid på forum världen över i motsvarighet till vad jag har inhandlat.

Har sedan typ 1000 år sen varit en stolt ägare utav en Sony Ericsson W800i. Köpte den av grannen när den var ny för femhundringen och pensionerade då min 3310. Hör och häpna. Har ägt hela två telefoner under mina 21 år i livet. Min gamla eric är odödlig. Den har legat på sjöbotten, tappats hundratals gånger i marken och fått agera kapsylöppnare på en miljon fester. Men den lever fortfarande upp till sina krav. Nästan iallafall. Joysticken har tappat sin funktion att navigera uppåt vilket är störande när man råkar bläddra förbi någon i telefonboken eller snabbt ska ändra något i ett sms. Kameran har också kastat in handduken och vägrar fånga mina "intealltidnyktra"-äventyr på varken film eller foto. Visst var den ganska värdelös redan från början men vissa saker gick iallafall att urskilja ifall minnet svikit kvällen innan.

Eftersom jag klarat mig så länga med min eric så ser jag mig inte som en person som halar upp en appleprodukt ur byxfickan så fort jag blir rastlös. Så iphonen har jag ratat. När nokias n8 lanserades så blev jag dock sugen. "- Woaaw, en swiss army knife i telefonmodell". Bra kamera, hdmi etc etc. Men priset var därefter och operativet var symbian. Suck.

Efter mycket om och men så vet jag nu vad jag vill ha. Nästan iallafall. Jag vill ha en smartphone från låg- eller mellansegmentet. En android. Jag vill kunna navigera menyerna på ett snyggt sätt, surfa enkelt när det behövs, lyssna på musik i gymmet och kanske ta en bild eller två. Budgeten känns som att den borde ligga mellan 1500-2500 för mina ändamål.

Telefonerna jag skalat ner till är hittils:
    LG Optimus One
    Ericsson X8
    ZTE Blade

Alla har sina för och nackdelara. Den som dock tilltalar mig mest just nu är x8:an. Främst för att den verkar ha allt jag letar efter. Kameran är inte helt urdålig, storleken är bra, nya mjukvaran gjorde den sexigare och priset är tilltalande.

Kom gärna med mer förslag på telefoner och köpråd. Berätta också om din telefon ifall du känner att du äger en som uppfyller min budget och ändamål.

MvH Henke

2. Ult

Ult Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    40

MINA ENHETER

Motorola Defy skulle nog passa dig.

3. JoeH

JoeH Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    14

MINA ENHETER

Nu äger jag dock en telefon från det högre "iphone" segmentet med en liten handdator man kan ringa med men jag är precis samma sorts person som du.
    Telefonen jag ägde innan var en nokia man kan duscha med och tappa från hög höjd utan att den pajar, kommer dock ej ihåg vad den hette

Sony Ericsson x8 / x10:

- Kameran är på 3.2mpx vilket jag tycker räcker och blir över för att kunna
    filma allt och alla med

- Batteritiden kommer du nog tyvärr inte undan med dom här telefonern
    utan du får gott ta att den räcker ungefär ett dygn eller två

- Liten och lätt perfekt för en gymtelefon osv osv

- Prisidén är helt rätt också då den kostar 1700:-

- Android som är rätt roligt att leka med och du kan ändra praktiskt taget allt
    Samt om du någongång får cpryck och vill lära dig utveckla något är det
    bara att börja :)

ZTE Blade

- Precis samma grej som x8/x10:an
    - Stor skärm
    - Rätt pris då en lika stor/bra telefon kostar tre gånger mer(relativt då ZTE har lite segare processor samt inte lika coolt namn på sin grafikkrets)

Last edited: 2 jan 2011
  4. poipen

poipen Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1 385

MINA ENHETER

på blocket finns en massa bra smartphones för bra priser. :)

Trådstatus:
Stängd för vidare inlägg.