Köpråd alarm till villa

Diskussion i 'Köpråd och fyndtips' startad av Lokf, 17 nov 2023.

1. Lokf

Lokf Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    256

MINA ENHETER

Hej!

Funderar lite på larm till huset, vill helst inte ha månadsavgift utan vill köpa larmet direkt och äga det.

Har tittat lite på Ring alarm (gen 2) och Eufy larm.

Är det någon som har något av dessa, eller som har något annat att tipsa om? Är ju lite erbjudanden på både Ring och Eufy nu.
    Ring verkar ha fler tillbehör om man tittar på deras hemsida.

Tar tacksamt emot tips :-)

2. Tomas1969

Tomas1969 Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    4
    Hej.
    Jag gick igenom samma process för två år sedan. Kollade och jämförde både larm med och utan abonnemang.
    Landade i ett jag köpte AJAX. Fabrikatet har mycket goda recensioner och mina erfarenheter är också goda så här långt. Inga fel har uppstått lokalt hos mig utan allt bara flyter på.

Inga abb. krävs, man kan om man vill ha så att bara de egna mobilerna larmas. Går även att koppla mot larmbolag om man så önskar. Givetvis då mot en kostnad.
    Finns flera återförsäljare, jag köpte mitt larm från Safeland och det gick smidigt. Bra pris då på Black friday.

Kristy, bernard och Lokf gillar detta.
  3. Lokf

Lokf Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    256

MINA ENHETER

Tack för tipset! Ja det kanske är ett bättre larm än de andra som jag kollade på, får besöka Safelands hemsida nu när det är bra priser.

bernard gillar detta.
  4. Leo83

Leo83 Android Medlem

Mottagna gillanden:
    5 362

MINA ENHETER

Inte testat Eufy larm, dock deras kameror och dörrklocka som jag installerat hemma hos min mor.

Kan inte säga något dåligt om det faktiskt, väldigt smidigt att installera. Inte varit någon krångel under de åren som det varit igång.

Kristy och Lokf gillar detta.
  5. Leo83

Leo83 Android Medlem

Mottagna gillanden:
    5 362

MINA ENHETER

@keyser@keyser har du bara kameror eller har du larm också?

6. keyser

keyser Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    12 791
    Operatör:
    Tele 2
    Telefon:
    Google Pixel 8

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele 2
    Telefon:
    Google Pixel 8
    Platta:
    iPad Air M1 (2022)
    Jag har bara kamerorna från Eufy.

Har däremot sensorer på alla dörrar, men de kommer från Aqara. Har även temp- och luftfuktighet-sensorer i samma system.

Lokf gillar detta.
  7. Dashio

Dashio Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    710

MINA ENHETER

Hur kopplar du dörrsensorerna till något larmsystem? :)

8. keyser

Mottagna gillanden:
    12 791
    Operatör:
    Tele 2
    Telefon:
    Google Pixel 8

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele 2
    Telefon:
    Google Pixel 8
    Platta:
    iPad Air M1 (2022)
    Det hela är kopplat till en Hub som jag bygger automationer till, så det helt och hållet hemmabygge.

jnsson gillar detta.
  9. Dashio

Dashio Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    710

MINA ENHETER

Förstår, du får gärna utveckla ifall du vill för oss som är djupt intresserade :)

10. bernard

bernard Droidmin Moderator

Mottagna gillanden:
    46 820
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Vad kostar det att koppla upp sig mot ett larmbolag? Antar att det skiljer sig åt beroende på var man bor iofs. Har ingen aning vad det brukar kosta, så blev lite nyfiken.

11. keyser

Mottagna gillanden:
    12 791
    Operatör:
    Tele 2
    Telefon:
    Google Pixel 8

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele 2
    Telefon:
    Google Pixel 8
    Platta:
    iPad Air M1 (2022)
    Det är relativt enkelt just nu, det är oftast någon här hemma men det finns i princip två lägen.

1. På hemmaplan - så snart någon dörr öppnas så plingar det till i hubben, har så många dörrar att jag blir paranoid. Detta funkar finfint tills man har en 6-åring på besök som tycker det är sjukt kul att det plingar när man öppnar dörren.

2. När man inte är hemma - Här spelar även kamerorna in, har 4 st runt huset på de hörn som kan tänkas se lite extra härliga ut för skurkar. Har egentligen två lägen, ett där den bara spelar in allt som rör sig och ett andra läge som också tjuter efter en liten period.
    Har även en notis som skriker till om någon dörr skulle stå öppen när alla lämnat huset, lätt att glömma dörren uppe på balkongen på glänt under sommaren. Man är så desperat efter syre där uppe.

Framöver ska jag sätta vibrationssensorer på de stora fönstren i vardagsrummet, för om jag skulle krossa en ruta och hoppa in, så hade jag gjort det där, även om det sitter en kamera utanför.

Det är ju inget snyggt färdigt paket direkt, och endast kamerorna har batteribackup. Men jag gillar att pyssla på egen hand.

Jag spanade runt lite på abonnemang tidigare och då tyckte jag Sector Alarm erbjöd bäst paket här i trakten med lokal väktare och egen larmcentral. Men det är ju inte direkt gratis.

Kristy och Dashio gillar detta.
  12. Kvillen

Kvillen Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    8

MINA ENHETER

Vill med slå ett slag för Ajax, köpte det till vår nybyggda villa vintern 2018. Bytte alla batterier nu för en månad sen då några hade gått ner till lite för låg nivå.

Kör bara med IR-deckare och dörrmagneter. Har fungerat väldigt bra de här 5 åren. Köpte ett billigt "larm"-simkort från någon larmåterförsäljare online som också fungerat fint.

Har inte kopplat mot någon larmtjänst då jag inte känner något behov av det. Har två utesirener, en ute och en inne lite undangömd bakom en bokhylla. Det går verkligen inte vara inne i huset när den skriker.

Det var det vi ville uppnå med larmet, att eventuella tjuven inte ska vilja vara i huset alltför länge :)

Edit: Pris.

Tror vi betalade ca 10 000kr för:
    6x IR deckare m glaskrossdetektering
    5x Dörrmagneter
    2x Utesirener
    1x Läckageskydd
    1x Keypad
    1x Hub 2G

Trevlig helg,
    mvh

13. -Henric

-Henric Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    348

MINA ENHETER

AJAX alla dagar i veckan! Oerhört kompetent larm till bra pris. Vill man så kan man även koppla larmet till larmcentral för en slant varje månad.

14. jnsson

jnsson Operatörsnörd Moderator

Mottagna gillanden:
    19 999
    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Nokia G42 5G

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Nokia G42 5G
    Telefon 2:
    Pixel 3a
    Telefon 3:
    Google Pixel
    ROM:
    Lineage OS 21
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Platta 2:
    Huawei MediaPad T5 32GB 4G
    Övrigt:
    Chromecast 2nd Gen, Mi Band 6, Google Nest och Home enheter
    Trodde du använde Google Home :)

15. Leo83

Leo83 Android Medlem

Mottagna gillanden:
    5 362

MINA ENHETER

Och spindlar

16. keyser

Mottagna gillanden:
    12 791
    Operatör:
    Tele 2
    Telefon:
    Google Pixel 8

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele 2
    Telefon:
    Google Pixel 8
    Platta:
    iPad Air M1 (2022)
    Jag blandar friskt, vissa funktioner är svåra att scripta så de får köras på respektive hub.
    Det är bara min garagespindel som är en linslus, är ute och flyttar den någon gång i månaden.

17. boholmen

boholmen Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    94
    Då kan jag slå ett slag för Ring. Jag valde det över Ajax av två anledningar.

1. Integration med kameror. Smidigt att ha kameror och larm kopplat i en och samma hub. Jag har så att inga kameror är på förrän larmet är på. Något som var viktigt. Det går också att ställa in en del inställningar. Jag har exempelvis inställt att vissa lampor ska tändas om kamerorna identifierar en person om skalskyddet är på. Det går också att sätta igång strålkastare om man har dessa. Jag har inställt på att alla kameror ska sätta igång och filma om någon person kommer nära och larmet är på. Dessutom har alla Ring kameror egna sirener. Det finns integration till Hue out of the box men det går även att koppla till HA, så att rörelsedetektorerna kan användas till mycket annat.

2. Inköpskostnad. Man får ett mycket kompetent larm för väldigt mycket mindre pengar. Det ingår också livstidsgaranti och stöldersättning för kamerorna. Det billiga priset för inköp vägs dock upp av månadskostnaden. Däremot ger detta både simkort och fri lagring av obegränsat antal kameror.

Själva hubben har batteribackup och med sim-kortet blir man alerterad även om strömmen bryts.

Kristy, Feisson och bernard gillar detta.
  18. Tomas1969

Tomas1969 Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    4
    Via Safeland kan man köpa detta för 1.490 kr/år. Går via larmcentralen Westra Security som i sin tur skickar ut en lokal auktoriserad väktare.
    Mer info om villkor på hemsidan.

OBS! Jag har ingen connection med varken Safeland eller Westra och har heller inte utnyttjat denna tjänst.
    Skriver bara för att jag själv blev hjälpt av info på nätet när jag skaffade larm och vill vara behjälplig.

bernard gillar detta.
  19. Hajken

Hajken Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    39
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Oneplus Nord 2 5G

MINA ENHETER

Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Oneplus Nord 2 5G
    Nu efter vi köpte hus valde vi att ha kvar larmet för rök/brandvarnare går också till larmcentralen/vaktbolaget.(Hittade efteråt att flera egna system fungerade mot kostnad såklart.)

Hittade inte så många bra centraler i huset, eufy läste jag inte var så bra. Sen hittade jag Ajax så ska vi uppgradera senare blir det detta system!

Fick ett hyffsat pris och de mesta satt i huset så vi valde att köra på det som fanns.

20. Folketskebab

Folketskebab Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    31

MINA ENHETER

Jag har använt Eufy i ett år nu med två kameror utomhus, hemlarmssytemet och ringklockan. Är rätt nöjd ändå även fast jag såklart är medveten om att de kanske inte är det mest säkra systemet

+ enheterna har hittils väldigt bra batteritid
    + hyfsat billigt
    + enkelt att installera
    + smidig app
    - lite fördröjning när man försöker prata genom kamerorna med någon
    - solocam L40 tycker jag är lite sämre än eufycam 2 pro på att upptäcka en människa

Kristy gillar detta.