Köpråd. Android i 3000kr området.

Diskussion i 'Köpråd och fyndtips' startad av smashinlovely, 2 sept 2018.

1. smashinlovely

smashinlovely Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    26
    Hej!

Jag letar ny telefon i prisområdet kring 3000kr, står för tillfället i valet mellan en Google pixel 128gb (ca3299:-) och Xiaomi MI A2 64gb (ca3190:-).
    Som jag resonerat mig fram till hittills så finns det för och nackdelar med båda två.

Pixel
    + Bra format, en stor skärm innebär mer besvär än nöje enligt mig. Vill jag ha stor skärm använder jag platta istället.
    + Lagringsutrymmet, 128gb kommer räcka gott till mig.
    + Androidversion, snabbt den senaste versionen. Frågan är hur länge?
    - IP klassningen, inte för att jag ämnar ta med telefonen på någon simtur eller läsa nyheter i duschen. Men, jag har med mig telefonen vart jag än är. Hundpromenader i regn, snickeriarbeten, verkstadsarbeten etc. Och fodral känns inte aktuellt då jag mest anser att det gör telefonen för klumpig.
    - Lanseringsår, med åren riskerar de äldre modellerna falla i glömska hos tillverkarna.

Xiaomi MI A2
    + Quickcharge
    + På papperet stark kamera
    + Batteritiden
    + Nyligen lanserad
    - Storleken
    - Halva lagringsutrymmet jämfört med pixel, men kommer förmodligen klara mig på det ändå.
    - IP klassning?

Såvitt jag förstått verkar folk i allmänhet vara väldigt nöjda med Xiaomi.
    Pixel byggs som jag förstått det av HTC, ett företag jag kommer ihåg som populärt och prisvärt när android började ta mark.

Som det känns just nu är det svårt att välja. Pixel 2 är ju egentligen det alternativet som passar mig allra bäst, bortsett från priset då. Försöker komma ifrån det här med att köpa dyra telefoner och tänker att det är bättre att lägga sig på en prisklass där man bara åker till affären och skaffar en ny utan att gråta blod den dagen man tröttnat eller krossat den.

Vad har jag inte tänkt på?
    Vilken är den där tredje modellen jag borde fundera på men inte förstått än?

2. solgule

solgule Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    88
    Telefon:
    LG G7 ThinQ

MINA ENHETER

Telefon:
    LG G7 ThinQ
    Varken Pixel 1 eller A2 är vattentäta, så de går bort med dina krav.

Vill du ha bra kamera och snabba uppdateringar så välj någon av Pixel 2, sjunker snart i pris. Kräver dock skal.

För modernare design finns även snart LG G7 One med Android One, som är vattentät och relativt smidig. Om Krusell-skalet till G7 ThinQ finns till G7 One så ger det bra grepp och smidighet. G7 kamera, batteri och skärm är bara medelbra. Jag utgår från att G7 One är som G7 ThinQ, fast med förra årets Snapdragon och utan vidvinkelkamera, men kan vara mer som skiljer.

3. smashinlovely

Mottagna gillanden:
    26
    Egentligen har jag inga krav, mer önskemål. Men vore ju såklart bra med en telefon som inte avlider omgående i en blöt jackficka t.ex. Samtidigt har jag hittills inte haft någon telefon som lämnat in pga fuktskador.

Det bästa är förmodligen att sitta still i båten och invänta Pixel 3 och det prisfall den lanseringen förmodligen ger Pixel 2. Och skulle min gamla S5 med sprucken skärm haverera helt innan dess får jag helt enkelt bara betala. Enda nackdelen jag ser med pixel 2 just nu är väl avsaknad av 3.5mm, en backup jag gillar att ha de dagar jag glömt ladda headsetet.

Android One vore helt klart ett plus, har haft ett gäng Samsung och nu senast Sony, och bådas stora drawback har enligt mig varit mjukvaran. Sonyn även byggkvalitén som jag ansåg som bristfällig när sensorn för att känna av att telefonen är vid örat hakade upp sig för sjuttielfte gången, det som till slut fick mig att skicka den telefonen vidare till nästa liv.

Sen får jag ju erkänna att jag blivit allt mer vårdslös med mina telefoner, främsta anledningen till att jag tänker att jag lägger mig på en lägre prisnivå. Försäkringar och reparationer såklart, men en lagad telefon blir inte som ny vad jag erfarit.

4. solgule

solgule Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    88
    Telefon:
    LG G7 ThinQ

MINA ENHETER

Telefon:
    LG G7 ThinQ
    Jag köpte en LG G7 Thinq (finns eller fanns för 3500 kr) mest för att få vattentät, sd-kort, hörlursjack och FM-radio för max 4000 kr. Gick från 4,5" till 6" skärm, inga problem med greppet och storlek tack vare det gummerade Krusell-skalet (199 kr) som nästan inte bygger på G7:ans yttermått. Lite för hög lur för att ha i vissa byxfickor kanske, men jag använder mest byxor med benfickor.
    Jag hade helst haft Android One, men jag behöver kunna ändra skärmens lite för blåa färginställning, vet inte om den inställningen kommer finnas på G7 One. Väldigt skarp skärm, men nackdel med färger och kanske flimmer på lägre ljusstyrka enligt någon test, inget jag märkt. Batteriet är för litet om man använder många batteritunga funktioner ofta, men vid normal användning är telefonen energieffektiv och klarar kanske ett dygn.

Såg tyvärr att G7 One bara har 32GB internminne, lite klent:
    LG G7 One, G7 Fit hands-on review

Edit: förtydligande om löst skal.

5. smashinlovely

Mottagna gillanden:
    26
    Tackar för tipsen.

Men efter en del (läs mycket) forskande och funderande känns Pixel 2 som den telefonen som tilltalar mig allra mest just nu. Bra storlek, bra kamera, IP67, god renommé, "rent" OS. Enda nackdelarna just nu är avsaknaden av 3.5mm och priset (som jag räknar kallt med kommer sjunka drastiskt iom Pixel3's lansering). Och blir det att priset hamnar närmare eller strax över 5k istället så känns det ändå bättre att lägga de extra pengarna än att vara missnöjd med en telefon för 3k.