Köpråd Android-mobil under 6 000 kr, med vissa önskemål.

Diskussion i 'Köpråd och fyndtips' startad av lenamarsan, 15 okt 2025 kl 14:47.

1. lenamarsan

lenamarsan Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    139

MINA ENHETER

Jag behöver köpa en ny mobil och vore tacksam för tips.

Bra att veta:
    Planerar att ha mobilen i minimum 2 år; gärna 3 eller 4.
    Användningsområde: Sedvanlig telefoni, e-mail, Google Docs, Facebook, Messenger, YouTube, Netflix, TV4 Play, Wordfeud.

Övrigt:
    Jag har autism och ångestproblematik, samt är oteknisk.

Detta är viktigt för mig:

- Så "rent", enkelt och logiskt/intuitivt gränssnitt som möjligt. Har erfarenhet av Sony och Motorola och är mest bekväm med dem.

- Så stor skärm som möjligt.

- Stereoljud.

- Kraftfullt batteri (minst 5 000 mAh). Gärna en välfungerande funktion som gör att man kan spara batteri, samt att batteriet "lär sig" ens användarmönster.

- Generös lagring.

- Minst 1 Android-uppdatering men helst fler. Samt säkerhetsuppdateringar i några år.

- Tålighet. Helst vatten- och dammtät, bra byggkvalitet, gärna att den tål att tappas etc.

Detta är inte viktigt:

- Kameran/kamerorna. Jag klarar ändå inte mer än att "trycka på knappen och ta kort", och har lågt ställda krav på bildkvalitet.

- Typ av skärm. Förstår inte riktigt skillnaden mellan olika skärmtyper. Det är kanske bra om den är någotsånär ljusstark, dock.

- Ansiktsigenkänning och att man kan öppna mobilen med sitt fingeravtryck. Har aldrig använt detta och har svårt att se att jag skulle börja.

- Utseendet. Helt oviktigt.

- Vikten. Allt under 250 gram är i princip OK.

Jag är väldigt intresserad av Motorola G86 Power, men i en del recensioner klagas det på överhettning vilket oroar mig, och dessutom får den endast en Android-uppdatering.

6 000 kr är ingen skarp gräns.
    Finns min drömmobil så är det OK om den kostar 7-8 000.