Köpråd - Bättre begagnad småbil

Diskussion i 'Köpråd och fyndtips' startad av Droid55, 21 mar 2014.

  1. Droid55

    Droid55 Guest

    Jag kan inget om bilar, bilmärken och modeller. Detta är kanske fel forum också men tipsa mig gärna om ett större bilforum (har sökt men hittar inget).

    Vad jag söker...
    Växellåda: Automat
    Biltyp: Småbil, Sedan, Halvkombi (Ingen stor bil!)
    Årsmodell: 2000 eller nyare
    Ändamål: Främst stads- och landsvägskörning, men även motorvägskörning
    Övrigt: Driftsäker (inga dyra reparationer), krocksäker, bensinsnål
    Budget: 10-20 tusen eller 30 tusen beroende på bil

    Jag vet att BMW ska vara bra och en statussymbol. Vi hade en BWM av årsmodell -88 och en kille utbrast "Har ni BMW!" och jag "Jo, men en gammal -88." men han "Spelar ingen roll, det är en BMW!" :ehm:

    Hur som helst. Vad finns det för fler bra bilmärken (inte nödvändigtvis statussymboler)? Nu har vi Audi av årsmodell -92 tror jag, dock med manuell växellåda. Hittills har vi haft rätt gamla årsmodeller eftersom de är billigare och pappa har fått de i bra skick till kompispris. Sen har min pappa meckat mycket förr (men vill slippa nu). Jag kan dock inte mecka med bilar och har noll intresse. Så att köpa så pass gamla bilar är kanske inte ekonomiskt.

    Jag har fastnat för (nya) Mini Cooper och tycker de är så charmiga. Noterar varje gång jag ser en och jag inbillar mig att de är vanliga för jag ser dem. Att köpa en ny bil kommer dock inte på fråga. Pappa och andra menar också att det är en dålig bil eftersom jag kan få en bättre BMW för samma pris.

    Ford Ka menar pappa ska ha bra motor men rosta lätt (han är dock osäker om det gäller nya Ford Ka). Gamla Ford Ka ska dock ha mycket och stora rostskador.

    Saab har vi haft en gång och den krånglade mycket. Det verkar även vara min uppfattning att Saab inte är allt för omtyckt. Däremot ska de vara krocksäkra och sköna att köra (Mini Cooper ska också vara skön att köra).

    Bilen ska vara bensinsnål (för vara automat, vet nya automatbilar är betydligt bättre än gamla). Sen vet jag inte hur mycket en bil får ha gått för vara bra, det skiljer ju mellan bilmärken och modeller. Så jag låter det vara osagt.
     
    Last edited by a moderator: 24 apr 2014
  2. Marooned

    Marooned Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 jun 2012
    Inlägg:
    1 252
    Mottagna gillanden:
    243
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    iPhone Xs Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    iPhone Xs Max
    Platta:
    iPad 9.7" (2018)
  3. Droid55

    Droid55 Guest

    Känns mer som en uppvisningstråd (men jag kan ha fel). Tänkte mer om det fanns något bilforum såsom Swedroid är ett Androidforum. Det vore helt klart mer passande. Hittar dock inget när jag googlar "bilforum", kommer bara till bilfirmor.
     
  4. Droid55

    Droid55 Guest

    Nu hittade jag ett, Vi Bilägare. Hittade även "Jag rullar" men det var ett renodlat forum för Volvo. Sökandet fortsätter...
     
  5. Donadoni

    Donadoni Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 jul 2010
    Inlägg:
    532
    Mottagna gillanden:
    217
    Operatör:
    halebop
    Telefon:
    Pixel 7 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    halebop
    Telefon:
    Pixel 7 Pro
    Beror på hur långt och länge man åker och vad du anser är dyrt? Mini och ka funkar fint om man glider runt i stan. Om du ska åka mycket motorväg är det kanske inte lika roligt.

    Skickat från min GT-N7105 via Tapatalk
     
  6. daspunner

    daspunner Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 aug 2009
    Inlägg:
    444
    Mottagna gillanden:
    93

    MINA ENHETER

    SAAB = mycket underskattat fabrikat tyvärr. Kanske är fel gubbe o tipsa iom att man är SAAB-fanatico men provkör en ngt nyare SAAB med turbo tycker jag. Ett plus är faktiskt att de gått i konkurs en gång nyligen då det gjort att andrahandsvärdet gått i bott vilket skonar ens plånbok. Sen utgår jag ifrån att du bor i Sverige och då är det tacksamt o ha svenskt. Mycket duktiga verkstäder around. Men minns att det är viktigt med en turbo, annars är den som vilken tråkbil som helst. En SAAB utan turbo är som en ostmacka utan ost! Sköt sen bilen med regelbunden service o sånt så får du en riktigt skoj bil som kör ifrån det mesta i normalbilssvängen. Sen har de ju ca 30 års utveckling bakom sig vad beträffar turbon. Detta gör att bilen är underbar när man skall förbi större ekipage på motorvägen. Man slipper helt o växla ner o passerar helt utan ansträngning. Sambon har alltid kört Ford nästan tidigaremen bytte till en SAAB nyligen o hon är helt såld. Det blev då en SAAB 9-5 kombi från 2003 som inte hade passerat 18000 mil, detta får 17k om jag inte minns fel. Vi har har en Dogo Argentino som man ändå får säga är en större hund, får plats hur väl som helst bak i lastutrymmet. Ligger på ca 0.7 i förbrukning vid blandad körning. Nog om SAAB och skall man nämna ngt annat fabrikat så är det väl BMW och Audi då. Upplever dock nyare BMW dyra i underhåll.

    Skickat från min GT-N5120 via Tapatalk
     
    Last edited: 21 mar 2014
  7. daspunner

    daspunner Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 aug 2009
    Inlägg:
    444
    Mottagna gillanden:
    93

    MINA ENHETER

    Garaget och Zatzy är nog de största motorforumen i Svedala som inte är märkesspecifika.

    Skickat från min GT-N5120 via Tapatalk
     
  8. 220volt

    220volt Master Of Puppets Hedersmedlem

    Blev medlem:
    26 maj 2012
    Inlägg:
    7 551
    Mottagna gillanden:
    8 832
    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Galaxy S23

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Galaxy S23
    Övrigt:
    Chromecast 1 & 2
    Rekommenderar dig att kolla in Teknikensvärlds beg-bok
    http://www.teknikensvarld.se/stora-begbilboken/

    Väldigt mycket bra fakta om dom flesta bilmodeller, vad som är bra/dåligt och vad man bör kolla efter osv.

    Frågar man på ett forum så brukar dom flesta svara att du ska ha ett visst märke just pga att personen ifråga själv har en sån och då är det minsann den bästa bilen som går att köpa.
     
  9. Marooned

    Marooned Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 jun 2012
    Inlägg:
    1 252
    Mottagna gillanden:
    243
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    iPhone Xs Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    iPhone Xs Max
    Platta:
    iPad 9.7" (2018)
    Då har du inte läst igenom tråden. Men visst, du får väl starta hur många trådar du vill.

    Bilforum? Flashbacks bil-avdelning har mycket kunnigt folk. Men råder dig att kolla igenom senaste trådarna och FAQ innan du startar en ny tråd då.
     
    Last edited: 21 mar 2014
  10. indika

    indika Custom Android Moderator

    Blev medlem:
    23 okt 2010
    Inlägg:
    4 775
    Mottagna gillanden:
    1 807
    Operatör:
    Comviq och Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S22+

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq och Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S22+
  11. Droid55

    Droid55 Guest

    Nu kommer jag inte främst köra på motorväg (men landsväg) men min pappa kör på motorväg ofta och tanken är att vi delar bilen tills vidare.

    Även om jag ska köpa en bil efter behov så känns det ju bra att köpa en prisvärd bil dvs. en bil som förtjänar sitt pris. Enligt pappa är Mini Cooper överprisad och Ford Ka är det rosten han klagar på.

    Angående priset så vill jag helst hitta något billigt. Pappa har lagt ca 5000 kr de två sista gångerna men det förstår både han och jag inte är ett vettigt pris att köpa bil för om jag inte kan mecka med bilen (pappa har tröttnat på mecka också). Dessutom har han bara fått bra pris för hans kompis hellre säljer till honom än säljer till okänd. Inte bestämt mig för något pris men gärna 10-20 tusen eller mer om det är något kap.
     
  12. Sweden2

    Sweden2 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 apr 2012
    Inlägg:
    2 863
    Mottagna gillanden:
    560
    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Huawei P20 Pro/Galaxy S20+

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Huawei P20 Pro/Galaxy S20+
    Telefon 2:
    Huawei P10
    Platta 2:
    ASUS ME173X
    Övrigt:
    Chromecast, CC Audio x3, Huawei Watch
    Vet inte vad din budget är men, en Volvo V40 kanske? Har själv en V40 2.0T (tvålitersmotor med lättrycksturbo) jubileumsmodell -02. En likadan som denna: [​IMG]

    Har också hund och bilen är riktigt bra! Hittade en V40 -02 aut som verkar vara fullutrustad b.la. skinnsätena att döma. http://www.blocket.se/goteborg/Volvo_v40_2_0T_Automat_Taklucka_SV_Sald_52739892.htm?ca=20&w=2

    Om du vill ha något mindre så finns ju Volvo C30. Här är den med den stora motorn och fullutrustad. http://www.blocket.se/jonkoping/Volvo_C30_T5_52626732.htm?ca=20&w=2
     
    Last edited: 21 mar 2014
  13. Droid55

    Droid55 Guest

    Kul med andra åsikter. Förstod jag rätt att din sambo köpte en Saab 9-5 kombi från 2003 som hade gått 18 tusen mil för 17 tusen kr? Det lät ju inte så dyrt.
     
  14. Droid55

    Droid55 Guest

    Tack för tipsen! Ska kolla in dem.
     
  15. Droid55

    Droid55 Guest

    Tack för tipset! Undrar om den finns på biblioteket, vet de har flera tidningar en kan bläddra i.

    Jag förstår att det finns många märkestrogna bilägare precis som det finns märkestrogna mobilägare osv. Det gäller lyssna på många och ha i åtanke om de äger bilmärket själv.
     
  16. Droid55

    Droid55 Guest

    Jag har givetvis inte läst igenom hela tråden. Kollade kanske mest första och sista sidan lite hastigt. Det känns ändå som en dålig idé att gör ett inlägg i en tråd och få svar på samma sätt som skapa en egen (såvida tråden inte enbart handlar om det).

    Självklart brukar jag alltid försöka kolla om tråden jag tänker skapa redan finns. Det är ganska svårt det där dock, ibland är det tillåtet att kapa någon annans tråd för i andra stunden få rådet att starta en egen.

    Jag är inte förtjust i Flashback dock så ska spana in de andra forumen först.
     
  17. Droid55

    Droid55 Guest

    Tyvärr inte intressant. Vi har en sedan nu och hunden får sitta i baksätet. Det är dock inte tillåtet egentligen eftersom han inte är fastspänd (ibland spänner vi dock fast han i ett säkerhetsbälte). Det är dock mycket krångligt och jag har därför bestämt mig för en halvkombi.
     
  18. Sweden2

    Sweden2 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 apr 2012
    Inlägg:
    2 863
    Mottagna gillanden:
    560
    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Huawei P20 Pro/Galaxy S20+

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Huawei P20 Pro/Galaxy S20+
    Telefon 2:
    Huawei P10
    Platta 2:
    ASUS ME173X
    Övrigt:
    Chromecast, CC Audio x3, Huawei Watch
    Vad har du för budget?
     
  19. Droid55

    Droid55 Guest

    Så den heter Volvo C30! Jag har sett flera på vägarna och tycker de är superfina. Jag trodde det var en V40 men när jag sökte fick jag fram stora bilar. Inte intresserad av en helkombi då jag från början varit inställd på småbil men en halvkombi kan funka också. Det finns liksom lite för- och nackdelar med båda. Tyvärr en bra bit över min budget, men ändå kul du nämnde den. Nu vet jag vad den heter i varje fall.
     
  20. Sweden2

    Sweden2 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 apr 2012
    Inlägg:
    2 863
    Mottagna gillanden:
    560
    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Huawei P20 Pro/Galaxy S20+

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Huawei P20 Pro/Galaxy S20+
    Telefon 2:
    Huawei P10
    Platta 2:
    ASUS ME173X
    Övrigt:
    Chromecast, CC Audio x3, Huawei Watch
    Hehe, okej :) Men de blev snyggare med åren, här är en 2012:a [​IMG] :)

    Volvos nya V40 är typ ersättaren till C30, den ser ut såhär [​IMG] Oxå väldigt snygg :)