Köpråd begagnas videokamera

Diskussion i 'Köpråd och fyndtips' startad av mattihp, 26 dec 2023.

1. mattihp

mattihp Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1 170
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Nothing Phone 2

MINA ENHETER

Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Nothing Phone 2
    Telefon 2:
    Samsung s20+
    Övrigt:
    Chromecast med Google TV
    Hej!

Jag funderar på att skaffa en billig, enkel videokamera. Jag brukade skjuta på dslr, men tänkte köra full-video.

Upplösning behöver vara minst full-hd, hellre ett större chip på en full-hd-kamera än en kamera som nätt och jämt skjuter 4k.

Jag tänkte göra enkla små teknikvideor för youtube, tar ljudet separat. Kanske en eller annan musikvideo åt en kompis.

Jag kommer köpa beggat och min budget är 2500 vilket också bör inkludera grundläggande tillbehör som stativadapter så jag kan använda den slider jag har samt mina vanliga stativ. Extra plus om den är billigare så jag kan köpa mer krafs!

De jag funderade på till en början är

Gopro Hero 7, går ofta billigt, stort ekosystem av tillbehör, kompakt.

Dji osmo pocket 1 eller 2, bra funktioner out of the box. Kul att testa något nytt.

Några andra tips? Kanske någon konventionell videokamera som har riktigt bra codecs out of the box?

Tack på förhand!

2. mattihp

Mottagna gillanden:
    1 170
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Nothing Phone 2

MINA ENHETER

Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Nothing Phone 2
    Telefon 2:
    Samsung s20+
    Övrigt:
    Chromecast med Google TV
  3. bernard

bernard Droidmin Moderator

Mottagna gillanden:
    46 829
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Din mobil skjuter sannolikt bättre video än den. Enda fördelen är att du har ett bredare omfång, men telezoom är nog inget du har nytta av för att spela in techvideos ändå, så den är bara onödigt klumpig för ändamålet.

Optimalt är om du kan hitta något med en entumssensor, dvs om du vill ha något som presterar bättre än de flesta mobiler. Kör annars på mobilen bara.

Last edited: 27 dec 2023
    mattihp gillar detta.
  4. mattihp

Mottagna gillanden:
    1 170
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Nothing Phone 2

MINA ENHETER

Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Nothing Phone 2
    Telefon 2:
    Samsung s20+
    Övrigt:
    Chromecast med Google TV
    Mobiler har alltid variabel framerate, vilket blir ett helsike när man faktiskt kan ljussättning. Matcha hz och fps är omöjligt. Många mobiler fejkar stabil framerate; men det duger inte för mig som är redigerare först och främst :')

5. Cyberott

Cyberott Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    109

MINA ENHETER

Hej!

Är det inte bättre att satsa på en beg Sony RX100? Riktigt bra videokvalitet. Finns många ute = lätt att hitta till rätt pris. Finns dock i många generationer så det gäller att kolla vilka egenskaper som är viktiga. Canon har nog nåt motsvarande m hyfsat stor sensor.

6. 220volt

220volt Master Of Puppets Hedersmedlem

Mottagna gillanden:
    9 469
    Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    Xiaomi 15

MINA ENHETER

Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    Xiaomi 15
    Övrigt:
    Chromecast 1 & 2
    Är det inte problem med RX100 och överhettning när man filmar? Eller det kanske blev fixat i nyare versioner

7. Cyberott

Cyberott Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    109

MINA ENHETER

Njae, det är väl bara de tidigaste när du kör 4k, kommer inte riktigt ihåg. Men TS skulle ju köra 1080p o då kan han köpa vilken som. Men ska du köra 4k så kolla upp det är väl från gen4 tror jag?!?

Last edited: 28 dec 2023
  8. Öland4ever

Öland4ever Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    105
    Operatör:
    Hallon, Comviq, Halebop
    Telefon:
    Siemens ME45

MINA ENHETER

Operatör:
    Hallon, Comviq, Halebop
    Telefon:
    Siemens ME45
    Telefon 2:
    Siemens M65
    Telefon 3:
    Ericsson R310
    Platta:
    Samsung Galaxy Tab S3 9.7" SM-T825
    Platta 2:
    Samsung Galaxy Tab A 10.1" SM-T515
    Jag har "storebror" till HDR-CX405 dvs HDF-CX450. Köpte två stycken HDR-CX450. Båda i "nyskick" för ett par år sedan. Det var ett remklamproduktionsbolag som hade gått i kk som bara använt dom några veckor innan konkursen var ett faktum och jag tog över dom. Dom var som sagt i nyskick och granskade man dom noga så fanns det inget som visade att de inte var sprillans nya. Jag vill minnas att jag gav en knapp tusenlapp styck för dom. Då följde det med några extrabatterier, ett gäng SDXC-minnen, väskor mm.

Fördelar
    Optisk
    bildstabilisator
    30x optisk zoom (f = 26,8–804,0 mm)
    Sensorformat 1/5,8"
    ingång för yttre mikrofon
    ZEISS-optik
    filmar i XAVC S HD (1080) 60fps 50 Mbit/s som garanterat ger bättre bildkvalitet än i princip vilken smartphone som helst på marknaden. Enda nackdelen är att den inte filmar i 4K. :( Men då finns ju "storebror" till denna HDR-CX450 som heter Sony FDR-AX53 som filmar i 4K (100Mbit/s).
    Låg en ute på Tradera för en dryg vecka sedan som jag glömde bort att lägga vinnande budet på:
    Tradera >>> Sony-AX53 med handrigg och mic

En smartphone lär nog aldrig komma upp i samma kvalitet som en riktig videokamera. Det finns ju videokameror i hyfsad prisklass som nästan kan konkurrera i videokvalitet med en riktig studiokamera. Och studiokamerorna ligger ju på uppåt halvmiljonen och uppåt.

Men för barn som vill prova på filmandets ädla konst funkar självklart en smartphone bra! :D

mattihp gillar detta.
  9. mattihp

Mottagna gillanden:
    1 170
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Nothing Phone 2

MINA ENHETER

Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Nothing Phone 2
    Telefon 2:
    Samsung s20+
    Övrigt:
    Chromecast med Google TV
    Bra tips! Håller ögonen öppna lite extra på konkursauktioner!

Många youtubers osv börjar med mobilkamera - men de enda som stannar där är tiktokers. Det är tillgängligt - men omständigt om man vill ha bra material.

Last edited: 28 dec 2023
  10. Anne Droid

Anne Droid Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    138
    Operatör:
    Tele2

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2
    Panasonics olika Lumix-alternativ är väl det mest rekommenderade alternativet i denna prisklass. Förhållandevis stor sensor, bra IBIS (i vissa modeller), inte samma problem med överhettning som många andra tillverkare?

Last edited: 29 dec 2023
    mattihp gillar detta.
  11. mattihp

Mottagna gillanden:
    1 170
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Nothing Phone 2

MINA ENHETER

Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Nothing Phone 2
    Telefon 2:
    Samsung s20+
    Övrigt:
    Chromecast med Google TV
    Hittar bara deras DSLR, vad heter videokamerorna mer än Lumix?

12. Öland4ever

Öland4ever Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    105
    Operatör:
    Hallon, Comviq, Halebop
    Telefon:
    Siemens ME45

MINA ENHETER

Operatör:
    Hallon, Comviq, Halebop
    Telefon:
    Siemens ME45
    Telefon 2:
    Siemens M65
    Telefon 3:
    Ericsson R310
    Platta:
    Samsung Galaxy Tab S3 9.7" SM-T825
    Platta 2:
    Samsung Galaxy Tab A 10.1" SM-T515
    Lumix är Panasonics serie av systemkameror (DSLR). Panasonics videokameror heter bara "Panasonic" medans deras systemkameror heter Panasonic Lumix, eller bara Lumix. Största skillnaden mellan de båda är, om jag inte minns fel - optiken. På Lumix DSLR sitter det antingen deras egna Lumxix optik eller Leica optik. På videokamerorna sitter det enbart Leica optik som är tillverkad av Panasonic under strikt kontroll av Leica.

De svenska TV-bolagen SVT och TV4 använder så gott som enbart Panasonic, Sony och Canon för mobilt bruk. Videokameror som verkligen håller för professionellt användande.

Den absolut största skillnaden mellan en videokamera OCH en DSLR (som "kan" videofilma) och en smartphone är att sensorn på en videokamera aldrig kan bli överhettad. Medans den risken alltid finns på en smartphone och vissa DSLR.
    En smartphone är kanske inget man tar med sig på en konsert som är ett par timmar lång och filmar konstant med i 4K utan problem. Vore iof sig roligt att höra om någon testat detta!! ;)
    Batteriet borde ju rimligen fixa några timmars 4K filmning utan uppehåll. Frågan är om minnena fixar det? OCH SENSORN. o_O

13. mattihp

Mottagna gillanden:
    1 170
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Nothing Phone 2

MINA ENHETER

Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Nothing Phone 2
    Telefon 2:
    Samsung s20+
    Övrigt:
    Chromecast med Google TV
    Orkar som sagt inte med DSLR-filmning, utan letar renodlad videokamera. Tog min kandidat i bildproduktion för typ tio år sedan så då blev det en hel del DSLR-filmning eftersom det var bästa sättet att få kort skärpedjup och filma likt stora, dyra kameror. Hade mitt mål varit så ren bild som möjligt och filmisk look - absolut. Men vill ha smidigt och ok kvalitet.

Utan lite trixande så maxar stillbildskameror och mobilkameror klipplängden mellan 12 och ~ 30 minuter pga en kombination av sensorn och att inte skattas som videokamera.