Jag har "storebror" till HDR-CX405 dvs
HDF-CX450. Köpte två stycken HDR-CX450. Båda i "nyskick" för ett par år sedan. Det var ett remklamproduktionsbolag som hade gått i kk som bara använt dom några veckor innan konkursen var ett faktum och jag tog över dom. Dom var som sagt i nyskick och granskade man dom noga så fanns det inget som visade att de inte var sprillans nya. Jag vill minnas att jag gav en knapp tusenlapp styck för dom. Då följde det med några extrabatterier, ett gäng SDXC-minnen, väskor mm.
Fördelar
Optisk bildstabilisator
30x
optisk zoom (f = 26,8–804,0 mm)
Sensorformat 1/5,8"
ingång för yttre mikrofon
ZEISS-optik
filmar i
XAVC S HD (1080) 60fps 50 Mbit/s som garanterat ger bättre bildkvalitet än i princip vilken smartphone som helst på marknaden. Enda nackdelen är att den
inte filmar i 4K.

Men då finns ju "storebror" till denna HDR-CX450 som heter
Sony FDR-AX53 som filmar i 4K (100Mbit/s).
Låg en ute på Tradera för en dryg vecka sedan som jag glömde bort att lägga vinnande budet på:
Tradera >>>
Sony-AX53 med handrigg och mic
En smartphone lär nog aldrig komma upp i samma kvalitet som en riktig videokamera. Det finns ju videokameror i hyfsad prisklass som nästan kan konkurrera i videokvalitet med en riktig studiokamera. Och studiokamerorna ligger ju på uppåt halvmiljonen och uppåt.
Men för barn som vill prova på filmandets ädla konst funkar självklart en smartphone bra!

Click to expand...