Köpråd compact kamera

Diskussion i 'Köpråd och fyndtips' startad av astrob0y, 12 jan 2022.

1. astrob0y

astrob0y Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    290

MINA ENHETER

ROM:
    Stockholm
    Hej
    Jag har börjat fundera på att köpa en compactkamera till när jag är ute och reser/vandrar. Är det värt 2-3000 spänn (så mycket Cybershot Mark V går på beg.) när mobilkameror ändå är så bra numera. Jag gör några fotoböcker per år via googles tjänst och lägger upp bilder på instagram så jag är inte någon mästerfotograf.

Tack.

2. pacc

pacc Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    450
    Går man upp till en sensorstorlek som 1" eller större så kan det nog bräcka mobilkameror (iaf i dåliga förhållanden)
    Dessa är de riktigt häftiga med EVF:
    Jämför priser på Kompaktkameror - Hitta bästa pris hos Prisjakt

Gamla RX100 kostar kring 3000:- men den släpptes redan 2012 (visserligen har inte fysikens lagar ändrats sedan dess) så eventuellt kan du leta efter en oanvänd RX100 eller LX100 begagnad från någon som köpt och sedan bara använt mobilen för att ta foton med.

bernard gillar detta.
  3. Heleg

Heleg Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    2 176
    Om du har dåligt med tillfällen under resorna/vandringarna så är en kompaktkamera helt klart att rekommendera, då kan du behålla strömmen i mobilen så att den kan användas när du verkligen behöver (det är få mobiler som håller laddningen en hel dag och jag tror att mobiler dessutom drar rätt mycket ström när man fotograferar).

Dessutom så är de flesta (om inte alla) mobilkameror är designade med utbytbart batteri (trots att flera av dem är vattentäta) till skillnad från mobiler där de vattentäta inte har utbytbart batteri.

Kompaktkameror har ofta bättre optik än mobiler men tänk på att utvecklingen går väldigt snabbt och en modern mobilkamera ändå kan ta bättre bilder än en lite äldre kompaktkamera.

Innan köp, jämför tester av den mobil du har (eller kommer att ha) respektive av den kompaktkamera som du kan tänka dig att köpa.

bernard gillar detta.
  4. bernard

bernard Droidmin Moderator

Mottagna gillanden:
    48 074
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 10 Pro+iPhone 13 mini

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 10 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    I miljöer med särskilt lite sämre ljus får man ju ett större naturligt dynamiskt omfång med den kameran/entumssensor om du tar bilderna i RAW-format.

Jag gillar inte riktigt bilder som ser för behandlade ut, vilket HDR-bilderna telefonerna erbjuder ofta gör, speciellt när ljuset blir lite sämre. De blir ofta för ljusa i sämre ljus, vilket kan göra dem rätt kontrastlösa också.

Kan därför vara roligt att ha en kamera med lite större sensor också. Kräver ju dock lite handpåläggning sedan i Lightroom, annars kan de se lite tråkiga och livlösa ut.

Jag hade slagit till och testat. Är det inte din kopp thé kan du alltid förhållandevis enkelt sälja kameran vidare skulle jag tro, men gör det inte innan du testat plåta i RAW och sedan dragit lite i reglagen i lightroom. Särskilt "högdager" och "skuggor", så kan du lyfta fram mycket mer information ur bilden utan att det ser så konstlat ut.

Last edited: 12 jan 2022
    Heleg och Kristy gillar detta.
  5. astrob0y

astrob0y Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    290

MINA ENHETER

ROM:
    Stockholm
    Tack för era inlägg, hjälper väldigt mycket för mig. Just att fixa till RAW i lightroom gör ju under för bilder. Men att ha extra utrustning på vandring är något jag vill undvika då jag räknar gram (är på den nivån att jag har byt ut alla tältlinor och skosnören för att spara på 90g :)).
    Det blir nog en compact camera som en rolig sak att ha med mig.

edit: hittade det här citatet: For photography... the rx100v can't be compared with the pixel... the pixel can't even tie its shoe laces.

Kristy gillar detta.