Köpråd: Comviqs mobila 5G-bredband?

Diskussion i 'Köpråd och fyndtips' startad av Skuggvarg, 26 aug 2025 kl 10:27.

1. Skuggvarg

Skuggvarg Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    126

MINA ENHETER

Min nuvarande bredbandsleverantör har höjt sitt pris, utan att direkt upplysa mig om prishöjningen, så jag tittar på vad jag kan få för samma kostnad eller mindre (betalar just nu 295/månad). Tele2 och Comviq kör samma erbjudande med den mobila routern Huawei 5G CPE 5 men Tele2 lånar ut routern medan Comviq låter den ingå i köpet, plus att kostnaden är rabatterad under 24 månader.

Så mina frågor till er nu:

1. Hur stabilt är nätet hos Comviq?
    2. Hur bra är routern Huawei 5G CPE 5?
    3. Hur upplever ni att det är att vara kunder hos Comviq? Fördelar, nackdelar, fakturering, avgifter, whatever.

2. cobbe

cobbe Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    278

MINA ENHETER

Comviq är en del av tele2 och har samma nät.

3. Skuggvarg

Skuggvarg Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    126

MINA ENHETER

Det vet jag men det besvarar ju inte frågan om hur stabilt nätet är. Det kan fortfarande vara känsligt för störningar eller allmänt överfullt och därmed ge prestandaproblem. Så frågan kvarstår.

4. cobbe

cobbe Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    278

MINA ENHETER

Ok tolkade frågan hur stabilt det är jämfört med tele2.

5. exec

exec Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    8

MINA ENHETER

Vad är det du betalar 295 för i dagsläget, fiber? Isåfall är det väl lite dumsnålt att byta till mobilt för att spara 45 kronor i månaden. Hur stabilt och belastat nätet är hos dig är ju svårt att veta, det diffar från mast till mast då det är en delad resurs, är det många som tankar spel och filmer vid samma tidpunkt blir du drabbad både på hastighet och pingtid.

Dessutom skiljer sig vilka frekvenser som operatörerna levererar om du bor lite avsides. Vissa har bara låg frekvens för täckning medan andra har även de högre frekvenserna, men då kan man behöva riktantenn.

Huawei är toppen när det kommer till mobilroutrar vad jag har erfarit. Du har ju 14 dagars ångersrätt så du kan ju teckna och prova, speciellt runt 20:00 på helger. Dock kanske du får betala använd tid och returfrakt om du ångrar dig.