Köpråd extern hårddisk NAS

Diskussion i 'Köpråd och fyndtips' startad av Fredz, 28 jan 2016.

1. Fredz

Fredz Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    740
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Samsung s23 plus

MINA ENHETER

Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Samsung s23 plus
  2. kallt_kaffe

kallt_kaffe Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1 685
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Xiaomi Mi Note 10

MINA ENHETER

Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Xiaomi Mi Note 10
    Vad ska du ha NAS:et till? Vill du verkligen köpa ett NAS med bara en disk. D.v.s. ingen redundans?

Jag rekommenderar ett Synology NAS om budgeten tillåter. T.ex. detta NAS med plats för 2 diskar:
    http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=3325901&ref=192

Det går att börja med en disk och sedan stoppa i en till disk och spegla dem senare. Man kan också när och om man växt ur sitt 2-diskars NAS köpa t.ex. ett 4-diskars synology NAS, flytta över diskarna och behålla data och det mesta av konfigurationen för att sedan utöka med fler diskar.

3. Fredz

Mottagna gillanden:
    740
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Samsung s23 plus

MINA ENHETER

Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Samsung s23 plus
    Ja det är ju en idé. Men då måste jag köpa två hårddiskar till?

Egentligen tänkte jag bara kopiera bilder till NASen. De kommer även att ligga på datorn. Så sannolikheten att båda går sönder är ganska liten, men man vet ju i och för sig aldrig.

4. SWEUP

SWEUP Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    197

MINA ENHETER

Kör en Qnap ts-253, supernöjd. 2 diskar i raid. Synology o Qnap brukar alltid komma som tips från nöjda kunder.

5. kallt_kaffe

Mottagna gillanden:
    1 685
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Xiaomi Mi Note 10

MINA ENHETER

Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Xiaomi Mi Note 10
    Jo, det var väl lite därför jag undrade vad du skulle ha det till. För det du skall göra så duger ju egentligen en USB-disk. Problemet kan ju bli den dagen det blir trångt på datorn (om det nu händer) och du behöver rensa och vips så kanske bilderna bara finns på ett ställe. Själv har jag alla foton på mitt Synology NAS + att jag ibland kopplar en USB-disk till NAS:et och kopierar ut alla foton till den. Hade ett en-disks NAS en gång och en dag så lade det ner verksamheten. Lyckades rädda det mesta genom att koppla disken till en Linux-dator (NAS:et var Linux-baserat) och kopiera ut allt som inte låg de oläsliga delarna av hårddisken. En del foton hade jag på andra ställen men en del saker fanns bara på NAS:et.

Jag har aldrig testat Qnap som det tipsats om men jag har hört att även de skall vara bra. Kan bara tala för Synology och har flera bekanta och kollegor som också kör Synology och alla är väldigt nöjda. Det finns 1-disk varianter av Synologys NAS också och det kan så klart vara ett alternativ eftersom man lätt kan flytta över sin disk i en flerdiskvariant senare. En trevlig bonus med Synologys NAS är ju alla färdiga paket med tjänster som man lätta kan installera (gissar att Qnap har något liknande) där man t.ex. kan köra mailserver, databasserver, webserver, VPN-server och mycket, mycket mer. Har man en Mac så tar det inte många minuter att sätta upp Time Machine så att den backar Mac:en till NAS:et regelbundet.

6. Fredz

Mottagna gillanden:
    740
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Samsung s23 plus

MINA ENHETER

Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Samsung s23 plus
    Ja, har funderat på en vanlig extern hårddisk också. De är dessutom billigare.

Men det verkar så smidigt att överföra trådlöst till en NAS. Vad tror du om den från Siba som jag länkade till?

7. kallt_kaffe

Mottagna gillanden:
    1 685
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Xiaomi Mi Note 10

MINA ENHETER

Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Xiaomi Mi Note 10
    WD My Cloud är säkert en bra produkt och duger nog säkert till det du skall ha den till men för ett par hundra till kan du köpa en Synology DS115j + en WD Green 2TB disk. Jag vet inte vilka funktioner WD My Cloud har men Synology har en väl beprövad mjukvara som ständigt utvecklas och det mesta du kan tänkas vilja göra med den finns det guider för på nätet.

Även om du då kommer att ha ett 1-disk NAS så kan du plugga in en USB-disk i NAS:et och sätta upp backupjobb i NAS:et som regelbundet synkar ut det viktigaste på USB-disken. Det finns som jag redan nämnt en uppsjö av paket man kan installera för att få utökad funktionalitet. En sådan funktion är CloudSync där du kan synka valda kataloger till olika molntjänster som t.ex. Google Drive, OneDrive, DropBox och många fler. Det finns också en mängd Synology-appar till både Android och iPhone också som kan göra livet enklare.

Och som jag nämnde tidigare, den dagen du vill växa NAS:et så kan du köpa en 2-diskars eller 4-diskars variant, flytta över din disk och sen utöka med fler diskar.

EDIT: Ett tips kan också vara att kolla efter begagnade Synology NAS. Det är nog säkert fler än jag som "växlat upp" och sen säljer sitt gamla 1- eller 2-diskars NAS utan diskar.

8. Fredz

Mottagna gillanden:
    740
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Samsung s23 plus

MINA ENHETER

Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Samsung s23 plus
  9. kalleboston

kalleboston Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    194

MINA ENHETER

Jag vill blanda in mina åsikter också.
    Sen ett år eller så kör vi en synology hemma. Och den är i en helt annan klass än WDs grejor. Visserligen var den wd jag hade äldre än synologyn jag köpte. Men det är värt varje krona att gå upp några snäpp. Man får mycket proffsigare grejor för pengarna.
    Det är min enkla åsikt i alla fall!
    Lycka till.

kallt_kaffe gillar detta.