Köpråd för: led strips /smart belysning till skrivbord

Diskussion i 'Köpråd och fyndtips' startad av Salvion, 13 sept 2020.

Taggar:
  1. Salvion

Salvion Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1 349
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Google Pixel 10 pro XL 512 GB

MINA ENHETER

Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Info:
    Färg: Moonstone
    Hej

Jag håller på med "Projekt Makcave/Skrivbord" och har nu kommit till belysning.

Jag är nu inne på att bygga vidare på min mycket basic Philips hue paket, har 3 lampor med färd i varsitt rum och tänkte nu gå vidare med någon form av Bakgrunds/Stämnings belysning vid datorn, men då jag inte vet vad jag skall köpa frågar jag här.

Att Philips har egen vet jag och det är ju det enkla men dyra svaret, jag skulle hoppas att jag kan bygga vidare på Hue så att man rör sig i ett system men kanske det finns andra märken som är billigare men är kompatibla?
    I värsta fall får jag väl byta eller lägga till men ju mindre appar och olika system ju bättre är min tanke.

utan att veta om det går tänkte jag att en strip andingen på baksida av monitor eller under/bakom skrivord?

2. Glis

Glis Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1 121
    Telefon:
    HP iPAQ 614c

MINA ENHETER

Telefon:
    HP iPAQ 614c
    Platta:
    Blackberry Playbook
    Last edited: 13 sept 2020
  3. Salvion

Salvion Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1 349
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:

MINA ENHETER

Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Info:
    Färg: Moonstone
    @Glis@Glis
    vad är "Drev" ?

Jag gissar ett maicken du länkar till är en anslutning/interface för lösa led? går den i sig att ansluta till hue då? via wifi, behöver man mer saker för ström och så?

Kollar man Hue på Amazon Tyskland kostar ett paket 2 meter 65 euro.

om man som jag är nybörjare kanske man får betala för hue för enkelheten.

4. frpl

frpl Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    691

MINA ENHETER

Philips Hue: Supported lights and devices [Hue compatible] (Unterstützte Lampen & Geräte [Hue kompatibel]) kan du se en lista över lampor från tredje part som är kompatibla med Hue. Kolla lite där så kommer du nog hitta något billigare än Philips egna.

5. Glis

Glis Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1 121
    Telefon:
    HP iPAQ 614c

MINA ENHETER

Telefon:
    HP iPAQ 614c
    Platta:
    Blackberry Playbook
    Drev är ju den där jag länkade. LED-driver. Den behöver matas med 12V eller 24V DC. (Eladapter behöver köpas separat.) Sen driver den en LED-strip. Det är ju en lös LED-strip men alla LED är lödda på den. Finns hur många som helst. Den ansluter naturligtvis till Hue-hubben (med zigbee light link), inte till wifi. Hade den kört wifi så blir den ju inte integrerad med Hue. Jag tror dom kinesiska fungerar likadant.

Skillnaden mot att köpa en original Hue LED-strip är att du kan få fler dioder. Den från Hue är 2 meter med möjlighet att köpa till en meter. Och ganska glest mellan dioderna.

Finns LED-strips liknande den från Hue med eladapter, kontroller och dioder ihopsatt redan, från innr och Osram. Lite billigare än original. T.ex. https://www.amazon.de/dp/B088P3Y8V6/?tag=oid02-21