Köpråd för våren 2011

Diskussion i 'Köpråd och fyndtips' startad av Drow, 17 jan 2011.

Trådstatus:
Stängd för vidare inlägg.
  1. Drow

Drow Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Hej du som läser det här!
    Jag skriver detta fullt medveten om att det finns massor av trådar där folk frågor om de ska köpa nu eller vänta men jag tänkte ändå starta en egen efter att ha tittat runt lite. Dels för att ställa de frågorna som jag är intresserad av att ha svar på och dels för att inte "ninja" någons tråd.

Lite bakgrund
    Jag har ägt en iphone (buuu!) av första utkomna modellen (3g) sedan den släpptes som en av de första (som jag var medveten om) smartphones. Jag har aldrig uppskattat Apple av flera anledningar (och jag antar att jag inte behöver föreläsa för de upplysta) och vill definitivt inskaffa en android nu när jag äntligen byter telefon.

Planen är att byta nu i vår, lite mer exakt runt slutet på januari ända fram till infallet av sommaren. Jag har ingen exakt satt budget men jag lägger hellre mer och får lite extra än snålar och känner mig som att jag köpte "nummer två". Mellan 4000 och 6000 kronor.

Vad jag vill ha
    Jag tror att jag inte skiljer mig mycket från vad alla vill ha men jag tänkte skriva tre saker som är "viktigast" för mig. Något jag går på när jag väljer min mobil.

1. Som en fullfjädrad musiknörd så använder jag t.ex. spotify, SR radio, youtube (dock inte bara för musik) och inbyggda musikspelaren dagarna i ända. Det är inte många timmar under dygnet då jag inte lyssnar på musik, radio, podcast eller dylikt. Att kunna streama musiken i hög kvalité är ett måste och inget som jag kompromissar. Alls.
    Alltså, jag vill ha en mobil som kan streama i 720p (eller mer) och se film i HD.

2. En bra processor och RAM. Jag vill inte känna mig begränsad i mitt användande utan kunna ha igång apps och dyligt utan att mobilen känns slö eller hackig när jag multitaskar.

3. En bra skärm med högupplösning och mättade färger (gillar vad HTC gjorde med Desire HD) som ändå har okej batteritid.

Övrigt
    Många av mina vänner har HTC och jag känner mig påverkad av deras val. Jag var dock inte överförtjust i Desire HD som jag inte tycker är klockren utan något av ett mellansteg från succén Desire till en ny succéprodukt. Vad tror ni om HTC Thunderbolt från de tre sakerna jag skrev om ovan? Om någon som vet läser det här, kommer vi få se någon recenssion av Thundebolt inom en snar framtid?

Jag är öppen för det mesta. Jag såg till exempel att LG ska släppa en telefon med dualcore och som kan spela upp 1080p till tv via HDMI? Verkar ju fantastiskt!

Tack på förhand om du svarar, känns bra att få lite synpunkter av folk som jag tror har bättre koll än mig själv! :)

2. upnorth

upnorth Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Skulle vänta på seriösta recensioner *host* swedroids!!! *host* innan jag bestämde mig med de kraven.

Men spontant är det väl bara de allra senaste presenterade telefonerna som är aktuella, dvs LG 2X, Motorola Atrix och SonyEricsson Arc - google away!

3. hamlon

hamlon Baby Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    3

MINA ENHETER

Som upnorth säger är det SE, Motorola och LG som släpper grymmaste nallarna i vår, vad vi vet nu iaf.

Det är snart dags för Mobile World Congress i Barcelona, förvänta dig att HTC och övriga tillverkare har stora saker på g även de. Dessa nallar kommer nog dock inte förrän till sommaren.

Snabb summering av de tre aktuella nallarna.

Motorola Atrix
    + Tegra 2 plattform. (Skall klara 1080p HDMI ut)
    + 1 GB Ram
    + Mycket trevliga tillbehör som de olika dockorna till TV och laptop.
    - Release i Sverige oklart, blir nog sent på våren om den ens hittar hit. Verkar inte släppas utan abonnemang i USA/UK/DE vid release.
    - 5 MP kamera.

LG Optimus 2x
    + Tegra 2 plattform
    + Ska finnas i butik i Sverige senast slutet av Feb.
    - Släpps med Froyo (2.2), oklart när Gingerbread releasas.
    - LG (Lucky Goldstar, ja.. ryser inte av kvalitetskänsla när jag hör det namnet). Hittar inte mycket info på hur de skött sig med Android uppdateringar heller, men verkar köra minimalt med anpassningar vilket borde bädda för snabba uppdateringa OTA.

Sony Ericsson Arc
    + Snygg som få.
    + Kamera och skärm skall klassa ut de övriga 2. Teknik från Sonys TV team (Bravia) och givetvis teknik från Sonys kamera team.
    - Ej Nvidias Tegra 2 plattform, som skall vara grymmast idag. Har dock HDMI ut, oklart med 1080p dock.
    - SE och Android blev fel från början, bör vara rättat nu. Uppdateringarna skall skickas ut snabbare och livscykeln skall vara utökad för uppdateringar.

Alltså, vill du ha en snygg telefon och där kameran är viktig -> SE Arc.
    Vill du ha den fetaste telefonen som klassar ut alla andra -> Motorola Atrix.
    Vill du ha en telefon snarast med bra specar -> LG Optimus 2x.

Drow gillar detta.
  4. mannyb

mannyb Androidpamp Moderator

Mottagna gillanden:
    778
    Operatör:
    Google Fi
    Telefon:
    Google Pixel 9 Pro Fold

MINA ENHETER

Operatör:
    Google Fi
    Telefon:
    Google Pixel 9 Pro Fold
    ROM:
    Stock
    Telefon 2:
    Google Pixel 8 Pro
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Google Pixel Tab
    ROM:
    Stock
    Man kan vara tämligen säker på att även Samsung och HTC har saker på gång till våren. De ligger för all del ganska lågt just nu, vi har inte hört mycket om några nya modeller med dual core och så, men det betyder inte att de inte är på gång.

MWC i Barcelona kommer bli myclet spännande med många nya fina modeller.

5. Drow

Drow Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Tack för alla svar, jag ska kolla på de mobiler som nämnts!

När i vår är MWC?

6. thorstenn

thorstenn Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    77

MINA ENHETER

Börjar runt 13 februari tror jag.

7. Drow

Drow Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Många tycks gilla rundade ikoner, men jag skulle vilja ha någonting mer minimalistiskt och samtidigt smalt med hårda kanter. Finns någon möjlighet att fixa det till telefonen och finns isåfall något bildexempel jag kan se? Tack på förhand.

8. mannyb

mannyb Androidpamp Moderator

Mottagna gillanden:
    778
    Operatör:
    Google Fi
    Telefon:
    Google Pixel 9 Pro Fold

MINA ENHETER

Operatör:
    Google Fi
    Telefon:
    Google Pixel 9 Pro Fold
    ROM:
    Stock
    Telefon 2:
    Google Pixel 8 Pro
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Google Pixel Tab
    ROM:
    Stock
    Du kan skräddarsy det mesta i Android, och ännu mer om du är villig att roota och leka med systemteman, men du hittar många exempel på snygga hemskärmar i den officiella hemskärmstråden här på forumet: https://swedroid.se/forum/showthread.php?t=42

Du rekommenderas börja på sista sidan och arbeta dig bakåt, dock, då tråden är 1.5 år gammal vid det här laget.

Drow gillar detta.
  9. Json_81

Json_81 Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    67

MINA ENHETER

Du säger att du vill streama ljud och sen pratar du om 720p som är en videoupplösning?

10. Drow

Drow Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

När jag skrev 720p var det en sammanskrivning av att jag vill ha förmågan att streama i HD (film och musik). Förlåt om det var otydligt.

11. havretigern

havretigern Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    7

MINA ENHETER

Jag skulle säga vänta och se vad samsung kommer med i MWC den 13 feb. Ryktas om en uppföljare till SGSen. dubbelkärnigt monster med super amoled plus-skärm

12. Json_81

Json_81 Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    67

MINA ENHETER

Mobilnätet klarar inte 720p, knappt att 54Mbit wlan gör det.
    Möjligen att youtubes sönderkomprimerade 720p går förstås.

Trådstatus:
Stängd för vidare inlägg.