Köpråd, första androidluren (21087372 tråden med samma rubrik)

Diskussion i 'Köpråd och fyndtips' startad av Klirre, 21 dec 2010.

Trådstatus:
Stängd för vidare inlägg.
  1. Klirre

Klirre Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Hej alla inbitna medlemmar på Swedroid.

Jag som nybörjare vänder mig hit då jag inte har så bra koll på det här med Smartphones.

Jag har såklart kollat lite på diverse mobiler fram och tillbaka, och kommit fram till att android är det enda rätta (open source FTW;)) och jag har en del kunskaper inom programmering som kanske kan komma till nytta ifall man saknar nåt:P

Hur är det med hårdvara? vad ska man ha för processor? hur funkar RAM? (är det delat grafikminne/internminne?) Vilken grafikprocessor är bra? (kommer antagligen spela en hel del på telefonen) Är där mer man ska tänka på?

De olika versionerna av Android, hur skiler de sig? har förstått att 2.3 (gingerbread) är på g? hur står 2.1/2.2 sig mot 2.3 och varandra?

Har sneglat lite på HTC, då de har bra mobiler till relativt "billiga" priser, men wildfire är inte intressant och desire är lite väl dyr för min smak.

Just nu verkar jag ha fastnat för Motorola Defy då den verkar tåla lite stryk och har bra batteritid för att vara androidmobil. Frågan är bara var man ska köpa den, och hur det går med högtalarproblemet.
    Ni som köpt den från Tyskland etc. kan man betala via faktura? Har inget kort för internetköp och litar inte på sånt.

tack för svar:D
    //Klirre

2. Klirre

Klirre Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Nehe ingen som har nån kunskap alls här på forumet? var ju trist...

Inte en jävel som vet vad man ska ha för processor/grafik/ram etc för att allt ska flyta?

3. tob

tob Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    8

MINA ENHETER

Nexus s ska du ha

4. Birran

Birran Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Hallå, är ny på swedroid och även intresserad av en ny telefon, vilket kommer bli min första androidlur :)

Jag hade tänkt att starta en ny tråd men fick då syn på denna, jag har precis samma tankebanor som OP och kände då att de var onödigt. De senaste veckorna har jag engagerat mig inom android och smartphones, nu i slutklämmen lutar det mot motorola defy. Den verkar ha allt, i alla fall på papper, frågan är om den lever upp till specsen, jag menar det finns inte många leverantörer i Sverige, dock sett att expansys har den till ett bra pris om OP är intresserad.

Vill inte kapa tråden på nått sätt men vore kul om någon kunde "voucha" för defyn :)

5. Ult

Ult Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    40

MINA ENHETER

Motorola har verkligen tagit detta med Android seriöst.
    Dock känns det som dom lägger stor del av sin budget i USA.

Tycker Defy verkar jävligt nice.
    Dock så har jag haft SGS nu köpte jag en Nexus S.
    Men om du tyckte Desire var dyr så lär inte NS vara nått för dig.

Men känner dock ingen som har en motorola men har sett en hel del filmer och åsikter om dom.
    Men som sagt vet inte hur du tänkt göra men skall du pilla med nallen så fixar du säkert dina updates på egen hand och då är inte USA budgeten en viktig fråga.

6. Klirre

Klirre Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Ja, frågan är ju hur mycket man vågar pilla. Det är ju inte som en dator där man kan göra hur som helst så länge man inte fuckar bios, och sen formatera windows.

Men när det gäller att roota har jag fattat det som att det är lika med att fucka bios ifall det går snett, och man står utan garanti därefter... Så det verkar inte jätteskoj.

Men kan du förklara med angående det här med uppdateringar osv? måste man få svenska uppdateringar för man bor i Sverige? borde det inte gå att installera Amerikanska? Eller man måste även roota för att installera sånt själv?

Jag måste vara dryg med alla dessa frågor men jag vill ju lära mig också:)

/Klirre

7. Ult

Ult Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    40

MINA ENHETER

Du kan roota nallen och uppdatera dina roms själv på din nalle .
    Roota = Superuser dvs du tar kontroll över din lur vad för rom du skall ha på din nalle.
    Nu är jag inte nån superhacker men har rootat mina tidigare lurar och installerat nya firmwares och roms.

Det är ju just detta som är kul med Android att du kan göra vad du vill med luren i princip.
    Att du sen tappar garantin för att du rootat din lur skall jag inte ta så seriöst.
    Är det ett fabriksfel på din lur så fixar dom det.
    Hade inga problem när dotterns desire skulle lagas och den var rootad.
    Då var det moderkortet som skulle bytas.
    Men om du har lite kunskaper om datorer så är detta inget svårt bara läsa på alla FAQ så löser du det.

Själv har jag rotat alla android lurar jag har haft och är inne på min 3dje lur nu och även rotat andras lurar också som vill ha en annan rom än orginal.

Defy verkar va en grym lur annars kommer LG dualcore snart i januari tror jag som du kan kolla på.
    Den kommer ligga på prisklass 4.500 det tycker jag är värt för en schysst lur.

8. Ult

Ult Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    40

MINA ENHETER

Ja har man original rom så måste man vänta på dom officiella uppdateringarna och kan tänka mig att Sverige inte ligger på deras prio lista eftersom dom släpper nog till sina kunder i USA först.
    Så är det alla fall på de flesta tillverkare men jag kan för lite om Motorola.

9. Klirre

Klirre Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Ok, tack för informationen! Så länge jag kan skicka in skiten ifall hårdvaran pajar är jag glad. För rootar man den så kan man ju återställa det mesta ifall den lägger av om jag fattat rätt? bara ifall man råka fucka nåt under rootningen som man kan vara körd eller?

Jag håller med om att Defyn verkar vara det optimala för mig då jag inte vill behöva vara rädd för att det ska regna lite på telefonen eller att det blir fullt av damm under skärmen som min nuvarande stenålders Nokia 3250.
    Planen är att inte byta telefon inom 3 år, en gräns jag klarat hittils med alla mina mobiler.

10. Ult

Ult Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    40

MINA ENHETER

Okej dom brukar säga att jag byter nalle lika ofta som kallingar :)

Dock så skall man fucka upp totalt om man inte lyckas rädda nallen.
    Gör man bara som det står och följer instruktionerna så är det chill.
    Och om du säger att du har datavana så lär du kirra det.
    Första gången är lite nervigt men sen när man gjort det ett antal ggr så är det lungt.

Trådstatus:
Stängd för vidare inlägg.