Köpråd gamingdator

Diskussion i 'Köpråd och fyndtips' startad av Tumin, 28 sept 2021.

  1. Tumin

    Tumin Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 feb 2020
    Inlägg:
    5
    Mottagna gillanden:
    0
    Hej allla,

    Vet att detta är ett forum främst för annat men misstänker att det finns en hel del kompetens inom området ändå.

    Min son, 8 år, säljer jultidningar för Pandaförlaget i förhoppning om att nå upp till en nivå där han kan plocka ut en gamingdator.

    Senast jag gameade spelade man fortfarande CS 1.6 och Steam var det nya, så det är ju bra länge sedan... Jag har således noll koll på området längre.

    Grabben närmar sig halvvägs och min fundering är om det är värt att jag själv köper skit för resterande summa för att han ska få sin dator. Inom något år kommer han ju troligtvis ändå "villhöva" ha en.

    Det gäller detta paketet:

    https://pandaforsaljningen.se/premier/gamingdator-lenovo-plus-24-acer-nitro-skaerm/

    Vad jag kan Googla mig till är att grejerna tillsammans kostar 9000-10000 att köpa. I nuläget behöver jag själv gå in med 7500. Jag får ju en jävla massa skit på köpet (strumpor, godis, böcker etc.) för dom 7500.

    Men det jag egentligen undrar är om datorn i fråga duger för spel säg 5 år framöver? Den han kommer spela inledningsvis är Minecraft och Roblox. Om något år blir det säkert Fortnite...

    Så vad säger ni? Värt att köpa eller kan jag köpa ett bättre paket för 7500?

    Help me Obi-Wan Kenobi, you're my only hope!
     
  2. Dashio

    Dashio Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 jun 2018
    Inlägg:
    1 703
    Mottagna gillanden:
    606
    Operatör:
    Vimla

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Platta:
    Surface Pro 4
    För ett helhetspaket med skärm för 7500 är det nästan oslagbart kan jag tycka :)
    Detta är dock min åsikt, sen är jag nog inte hardcore gamer heller för den delen.
     
  3. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 622
    Mottagna gillanden:
    44 542
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Nya speltitlar har i regel GTX 1060 som "minimikrav", så jag tror det kan bli rätt tufft med en horisont på fem år, men ni kan ju alltid uppgradera grafikkortet vid ett senare tillfälle. GTX 1650 har ett par år på nacken vid det här laget.

    Fortnite, Minecraft osv funkar säkert fint på GTX 1650.

    Men på Blocket borde ni kunna hitta lite billigare burkar med RTX 2060 eller dylikt? Fördelen med RTX-serien är att man har stöd för DLSS, vilket gör det möjligt att rendera speltitlar med stöd för det i tex 720p, men sedan få det uppskalat till 1080p utan någon större försämring av kvalitén. Livslängden blir därmed betydligt bättre.

    UserBenchmark: Nvidia GTX 1650S (Super) vs RTX 2060

    Här är ett exempel: Speldator säljes i Lund - Blocket

    ...dock blir det kanske klurigt att få med skärmen inom budget förstås.
     
    Last edited: 29 sept 2021
  4. Heleg

    Heleg Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 feb 2016
    Inlägg:
    2 963
    Mottagna gillanden:
    2 091
    Jag skulle definitivt sätta in mer minne, 8 GB är inte mycket i dagens läge, själv nöjer jag mig inte mindre än 32 GB (och jag spelar kartan inget på datorn) men 16 GB kr minimikrav för Minecraft, Roblox och Steam och samtidigt kunna chatta med polarna via Discord (ex.vis).
     
  5. Adler

    Adler Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 aug 2010
    Inlägg:
    379
    Mottagna gillanden:
    184

    MINA ENHETER

    Tyvärr måste jag nog säga att den inte är värd det med tanke på att GPUn snabbt kommer bli trött och då måste säkert ett nytt nätagg inhandlas då det som sitter i garanterat är för klent för en starkare GPU. Och då är det inte alls säkert att det går att byta ut. Processorn är ju ok men gammal. Överlag är komponenterna gamla. Skärmen går att köpa ny för 1600:- så inte den tuffaste.
     
  6. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 622
    Mottagna gillanden:
    44 542
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Annars är ju Black Friday rätt nära också, så om det inte brinner i knutarna kan det ju vara strategiskt att vänta lite. Nu börjar tillgången på särskilt RTX 3060/3060 ti att öka rätt ordentligt, vilket borde sänka begagnatpriserna på datorer med RTX2xxx-serien tex.
     
    EricG gillar detta.
  7. F-Forward

    F-Forward Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 maj 2010
    Inlägg:
    2 082
    Mottagna gillanden:
    2 115

    MINA ENHETER

    Jag tror du överskattar värdet på paketet. För 10 månader sedan så kostade exakt den datorn + skärmen 8500 kr, och i en normal värld borde det priset gått ner några tusen sedan dess, men nu har vi ju haft komponentbristen o.s.v. som påverkar.

    Sen för att spela Roblox och Minecraft i 1080p (Som ju skärmen är) så är datorn mycket kraftigare än vad den behöver vara, medan den inte är kraftig nog för mer krävande moderna spel. Med tanke på GPU-priser och allmän komponentbrist idag så känns det väldigt fel att försöka framtidssäkra med onödig kapacitet idag. Håller med om att köpa något billigt begagnat som duger är bättre, eller kanske till och med en kraftig nog laptop, och helt glömma framtids-biten just nu.
     
    EricG och bernard gillar detta.
  8. Macki

    Macki Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 jun 2011
    Inlägg:
    110
    Mottagna gillanden:
    114

    MINA ENHETER

    Jag tolkar det som att grabben ska sälja för ca 15 000kr för att komma upp i datorn? :) För dom pengarna så ska Pandaförsäljningen täcka kostnaden för datorn, täcka kostnaderna för sakerna de säljer samt förhoppningsvis få in en hel del intäkter till välgörande ändamål.
    Jag tycker det säger sig själv i sådana här fall att datorn egentligen inte är värd jättemycket och att det då är bättre att göra ett fynd på egen hand! Det låter ju inte som att du är jätteintresserad av "krimskramset" du får på köpet heller :teeth:
     
    Heleg gillar detta.
  9. Lias08

    Lias08 Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 okt 2010
    Inlägg:
    1 089
    Mottagna gillanden:
    658
    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    iPhone 15

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    iPhone 15
    Telefon 2:
    iPhone SE
    Jag har faktiskt en dator till salu, perfekt för en 8 åring och xbox handkontroll har den också.

    Om du är intresserad skicka pm :teeth:
     
  10. Tumin

    Tumin Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 feb 2020
    Inlägg:
    5
    Mottagna gillanden:
    0
    Tack för all eran input.

    Vet dock fortfarande inte riktigt hur jag ska göra. :)

    Grabben har sålt för 6000 och behöver komma upp i 13.499. Med andra ord får jag pynta 7500 i nuläget. Han har dock ett tag till på dig så det kan bli mindre summa.

    Vi får se vad vi landar in i. Hittar jag någon bättre begagnad innan det är dags att lägga beställning går jag kanske på det annars blir det väl att köra på en men att köpa till lite extra RAM-minne.

    Nu är det 20 år sedan jag byggde en dator. Men jag har för mig att om man ska köpa till RAM så måste det vara samma size som den man har. Dvs att jag kan köpa till 8 alternativt byta ut båda till två 16. Är jag ute och cyklar här eller?

    //Martin
     
  11. sali2003

    sali2003 Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 sept 2016
    Inlägg:
    58
    Mottagna gillanden:
    64

    MINA ENHETER

    Det finns bra gaming bärbar med lika egenskaper
    Som kosta halva priset