Köpråd: Hur mycket behöver jag lägga på ny mobil?

Diskussion i 'Köpråd och fyndtips' startad av Lillbullen, 20 jan 2024.

1. Lillbullen

Lillbullen Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    2
    Hej,

Har senaste 8 åren använt Iphone från mitt jobb. På väg att byta jobb, där jag också kommer att ha iphone, och tänkte testa att köra en privat android mobil. Har extremt dåligt koll och funderar på hur mycket jag behöver lägga för att få en vettig mobil. Har läst en hel del av rekomendationerna här på forumet men osäker på om det räcker med en mellanklassmobil eller om jag behöver gå högre?

Skulle helst ha en mobil som inte känns seg i förhållande till typ en Iphone 14. Annars har inte så mycket krav men gärna bra skärm och hygglig processor. Snabb och trådlös laddning skulle vara trevligt. Vass kamera är inte speciellt viktigt. Ganska normal användning tror jag, kollar lite film och en del spelande.

Inte helt säker på att jag kommer orka bära runt på två telefoner så det skulle vara bra om den inte kommer rasa i pris de närmaste månaderna. Av samma anledning vill jag inte binda upp mig på något abonnemang.

Kan tänka mig att lägga upp mot 7 000 kr men helst mindre om det inte finns anledning att lägga mer. Har ni några tips?

Stort tack på förhand!

2. eastbound

eastbound Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    3 244

MINA ENHETER

Pixel 7pro? Mycket kompetent mobil enligt mina erfarenheter. Tillräckligt bra på det mesta.

katho, Kristy och flipp gillar detta.
  3. flipp

flipp Android Expert Moderator

Mottagna gillanden:
    8 695
    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro

MINA ENHETER

Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro
    Ja, svårt att hitta en bättre lur under 7K. Möjligen Motorola Edge 30 Ultra men den har sämre kamera och mjukvaruuppdateringar jämfört med P7Pro. https://www.computersalg.se/i/8556355/motorola-edge-30-ultra-5g-pekskärmsmobil-dual-sim-ram-12-gb-internal-memory-256-gb-poled-skärm-6-67-2400-x-1080-pixlar-144-hz?utm_source=googlefeed&utm_medium=5065-it-elektronik-telefoni-gps-mobiltelefoner&utm_campaign=motorola&utm_content=72&gad_source=1&gclid=Cj0KCQiA-62tBhDSARIsAO7twbb4OtKPAgb9q7qCkNSfPg2LD5SVdkT3RTcm8DmvXddnbKruq-uKR-EaApbjEALw_wcB

Både P7 Pro och Edge 30 Ultra har dock trådlös laddning, bra prestanda och skärm etc.

eastbound gillar detta.
  4. Lillbullen

Mottagna gillanden:
    2
    Hur är Pixel 8 mot 7 pro? Är det värt att lägg lite mer för att få 8an?

5. flipp

flipp Android Expert Moderator

Mottagna gillanden:
    8 695
    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro

MINA ENHETER

Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro
    Nej, P7Pro är mer prisvärd.

6. Johnh3

Johnh3 Android Veteran Medlem

Mottagna gillanden:
    5 213
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Motorola Edge 50 Neo.

MINA ENHETER

Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Motorola Edge 50 Neo.
    Telefon 2:
    Google Pixel 9 Pro.
    Platta:
    iPad
  7. Droid_301

Droid_301 Guest

Pixel 7 pro är en utmärkt mobil och får bra med uppdateringar

bernard och Kristy gillar detta.
  8. Lillbullen

Mottagna gillanden:
    2
    Tack för hjälpen! Då kör jag på en Pixel Pro 7.

astrob0y och Kristy gillar detta.
  9. Agorazo

Agorazo Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    19
    Telefon:
    Nexus 6P

MINA ENHETER

Telefon:
    Nexus 6P
    En reflektion jag gör efter att ha läst igenom de senaste köprådstrådarna är att det läggs rätt lite vikt vid uppdateringar av mjukvaran. I min värld är det en förutsättning för att vilja ha kvar mobilen. Det om nått anser jag borde vägas in.

Ovan påstående är t ex snudd på felaktigt? Att hävda att 3-4 androiduppdateringar är bra tycker jag är en överdrift. Mediokert anser jag. Samsung ger 4 androiduppdateringar och 5 års säkerhetsuppdstering det är bättre men inte mycket jämfört med Iphone t ex.

Med tanke på miljön och på hur bra hårdvaran börjar bli är ju en 4 år gammal mobil inte alls omöjlig att använda. Men utan säkerhetsuppdateringar blir mobilen inte lämplig

fkt67 och Kristy gillar detta.
  10. saigon

saigon Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    112

MINA ENHETER

Både pixel och Samsung erbjuder om jag inte läst fel 7års uppdateringar nu. Så Apple har lite att jobba med :)

nukie och Kristy gillar detta.