Köpråd laglig sparkcykel 100kg

Diskussion i 'Elektriska fordon' startad av Okejdå, 27 apr 2024.

Taggar:
  1. Okejdå

Okejdå Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1
    Hej,
    Finns det lagliga Elscootrar som faktiskt går att pendla med? Är 190cm lång och väger ca 95-100kg med full packning och kläder. Hade gärna köpt en med lite mer kraft än 250w men känns så meningslöst ifall jag blir stoppad, får scootern beslagtagen och eventuellt får uppskjutet körkort.

Bor i Stockholm söder om söder och tanken är att pendla in till city ca 2 mil tur och retur. Kommer en del branta backar men inga värstingar. Typ Götgatsbacken vid slussen som brantast. Kan ladda på jobbet.
    Har inga krav på att den ska behöva åka över 20km/h vill bara inte att den ska stanna helt i uppförsbacke, eller gå generellt långsammare än 20km/h på plan yta. Gör inget ifall den kämpar och går långsamt i uppförsbacke. Finns det nån elspark som klarar detta?

Funderar på att ba ta risken och köpa en lite starkare men lite mer diskret och hoppas på att inte bli stannad. Har kollat på Ernieselscootrar och gillar Inmotion modellerna. Samt Ewheels E2S V2 PRO. Med detta är ifall jag inte hittar någon rimlig laglig.
    Alla tips uppskattas
    Allt gott.

2. bernard

bernard Droidmin Moderator

Mottagna gillanden:
    46 989
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Jag hade nästan övervägt en elcykel i ditt fall. Behöver du något kompakt du kan ta med in på tex kontoret eller dylikt kan man ju köpa en fällbar elcykel med lite mindre hjul bara, tex en fido av något slag: Electric Bikes

För det första får man ju räkna på att du kommer stå en timme på sparken om du nu snittar 20km/h och skall köra runt 2 mil. Om du skall pendla så flera gånger i veckan kommer din rygg att krascha om du inte skaffar en heldämpad sparkcykel (dämpning bak+fram), och jag tror det blir knepigt att hitta en som är laglig. Närmaste man kommer är kanske Max G2 E: Ninebot by Segway Kickscooter MAX G2 E 25 km/h, Från 9899 kr eller Segway KickScooter P100E.

Last edited: 28 apr 2024
    Okejdå gillar detta.
  3. flipp

flipp Android Expert Moderator

Mottagna gillanden:
    8 706
    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro

MINA ENHETER

Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro
    Hade lite samma tankar som du och är lika lång och tung. På bernards inrådan skippade jag en sparkcykel och beställde en elcykel från Fiido istället. Blev en Fiido M1 Pro. Bör få hem den på tisdag. Kanske på gränsen till för liten om man är över 190 cm men tänker byta ut styret mot något som är högre. Slutnotan blev 10K vilket var en övre gräns för mig.

Okejdå gillar detta.
  4. Dashio

Dashio Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    710

MINA ENHETER