Köpråd mobil efter S21 Ultra? Prio kamera

Diskussion i 'Köpråd och fyndtips' startad av Andreas266, 16 jul 2025 kl 16:16.

1. Andreas266

Andreas266 Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    48
    Telefon:
    OnePlus 5T

MINA ENHETER

Telefon:
    OnePlus 5T
    Hej!

Min Samsung S21 Ultra har ballat ur efter en löptur i regn. Och eftersom den ändå inte klarade en hel dag utan laddning är det lika bra att börja leta efter en ny.

Prio är kamera och batteritid. De mest krävande spelen som kommer spelas är Wordfeud och Wordle så senaste och snabbaste chippet är inte viktigt alls. Min S21 Ultra var mer än snabb nog för mig.
    Eftersom jag fyllde 40 för några dagar sen är jag gubbgrinig och gillar inte när det är för mycket nytt så Samsung eller Oneplus är ett plus! Möjligtvis en Pixel.

Jag kan tänka mig att köpa begagnat om skicket och batteriet är nära nyskick. En S24 Ultra hos Refurbed ligger på drygt 8000:- och funkar budgetmässigt. Finns det bättre alternativ för den pengen? En pixel 9 pro ligger på ungefär samma just nu.

2. Gilgamesh

Gilgamesh Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1 767
    Operatör:
    Tre,3Flexibel Obegränsat
    Telefon:
    X200 Ultra 16GB/512GB

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre,3Flexibel Obegränsat
    Telefon:
    X200 Ultra 16GB/512GB
    X200 Ultra om du vill ha betydligt bättre kamera än de du nämnt. :)

Andreas266 gillar detta.
  3. Hatsune Miku

Hatsune Miku Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    779

MINA ENHETER

Eftersom kamera och batteri är viktigt för dig tror jag inte en Pixel skulle passa, eftersom det är vanligt att folk är missnöjda med batteritiden på dem. Personligen tycker jag Pixlarnas laddningstid är det jobbiga, men det är en annan sak. Kamerorna är dock tveklöst utmärkta på Pixeltelefoner, så om batteritiden inte behöver vara klassledande är Pixel 9 Pro ändå att rekommendera.

De andra alternativen du nämner, i form av Samsung och OnePlus, är enklare att rekommendera eftersom alla deras nyaste "Ultra"-telefoner har fantastisk batteritid. Både S24 Ultra, S25 Ultra, OnePlus 12, och OnePlus 13 har batteritid som för många räcker flera dagar.

Det som gör rekommendationen för OnePlus 12 och 13 svår är däremot kamerorna. Inga av dessa telefoner har teleobjektiv som når lika långt som S21 Ultra utan en massa AI, men om du bara bryr dig om huvudkameran är skillnaden mellan dem mer tycke och smak. De flesta skulle dock säga att S24U och S25U tar bättre bilder i nästan alla scenarion, även om jag själv gillar färgerna på foton från bl.a. OnePlus 12 bättre.

Ska man slänga in ytterligare några jokrar i leken finns risken för att du kommer behöva lära dig ny mjukvara som kan sakna funktioner du har på din Samsung, i utbyte mot att du får bättre kameror. Jag tänker specifikt på Xiaomi 15 Ultra, Vivo X200-serien, samt Oppo Find X8-serien. Alla dessa har bra kameror och till stor del bra batteritid, men alla utom Xiaomin måste du på ett eller annat sätt importera. Det är inte svårt, men det har sina nackdelar.

Summa summarum finns mycket att välja på, men jag tror S24U, S25U eller OnePlus 13 skulle passa dig bäst baserat på den information du gett.

kupster och Andreas266 gillar detta.
  4. Andreas266

Andreas266 Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    48
    Telefon:
    OnePlus 5T

MINA ENHETER

Telefon:
    OnePlus 5T
    Väldigt stort tack för det uttömmande svaret! S25U är för dyr så det går bort. Det är helt enkelt att kasta bort pengar med tanke på vad jag använder telefonen till. Jag är egentligen nöjd med min S21 och hade inte letat nytt om den överlevt regnet. Telefotot använder jag i princip aldrig och det är mest point and shoot.

Ang batteritiden är jag nöjd om den klarar ett dygn. Men med det sagt är det väl bra att ha lite extra kräm i tanken eftersom ett dygn nu inte innebär ett dygn om tre år.

Hatsune Miku gillar detta.