Köpråd Ny kyl och frys

Diskussion i 'Köpråd och fyndtips' startad av museo12, 27 feb 2025.

1. museo12

museo12 Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    326

MINA ENHETER

Våran kyl och frys har hållt i 18 år så nu söker jag ny kyl och frys som gärna håller lika länge. Avfrostningsfri frys. Budget 12-20 000 kr. Har Benify. Vad skulle ni rekommendera för kyl/frys?

2. dartan

dartan Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    150

MINA ENHETER

Har ingen rekommendation då inget märke kommer erbjuda lika lång livslängd som dina tidigare.
    Däremot kan jag tipsa om att tänka på totaldjup, minsta avstånd mot bak/sidoväggar. Jag köpte nytt i slutet av förra året och insåg att det skiljer en hel del bland märken kring ovanstående

Kristy och museo12 gillar detta.
  3. erik.rahm

erik.rahm Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1 305

MINA ENHETER

Samma här, nya standardmått på allt jämfört med för 10 år sedan. Vi köpte Samsung till slut, tyst och bra inredning. Tror det gick på 20k dock lite panik pga att frysen gick sönder så kanske inte la mer än 2 dagar på att försöka hitta det bästa. Kolla måtten, känn på inredningen kolla ljudvolymen på kompressorn.

En varning för ismaskin grannen fick vattenskada i hela undervåningen pga att ismaskinen gick sönder. Tydligen inte helt ovanligt enligt försäkringsbolaget.

Kristy gillar detta.
  4. Bamsefar

Bamsefar Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    101

MINA ENHETER

Hmm det framgår inte vilka mått du har att förhålla dig till, eller om det är ett kombi skåp kyl/frys i en enhet alltså. Framförallt är det höjden som är avgörande, och djupet som något redan varit inne på...

För Samsung som nämns ovan kan jag i grunden bara ge lovord, de vi köpte (separata kyl och frysskåp, alltså två fullstora enheter) 2010 håller fortfarande i vår f.d. bostad. Men när vi skulle köpa till vår nya bostad, som har just ett kombi skåp (ky/frys i en enhet alltså) så fick jag ge upp planerna på ett nytt Samsung skåp då de fått en hel del negativ feedback att dom helt enkelt går sönder efter ett par år eller så, så vi vågade inte riktigt chansa. För övrigt kan jag rekommendera Råd&Rön och deras tester, det är nog en bra startpunkt om man säger så.

Till slut valde vi ett Miele kombi skåp som höll våra mått och var "okej". Eftersom vi är hemma stora delar av dagarna så valde vi inte ett superissolerat skåp med extremt bra energieffektivitet - om man går i skåpet säg 30 gånger per dag (faktiskt uppmätt, har en rörelse & temperatursensor som ligger i kylskåpsdelen - ja jag har faktiskt två stycken nu för tiden, men i det gamla var det bara en - det var bara att kolla på hur ofta rörelse sensorn gav utslag på ett dygn...). Men trots det, så drar det hälften av energin som det f.d. Electrolux skåpet som vi kastade ut....

Kristy gillar detta.
  5. Messier1994

Messier1994 Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    42
    Appropå Benify har jag kyl och frys från Samsung både i huset och sommarstugan och har inget att invända. Bespoke i stugan och en dubbelmodell hemma.

Innan dess had jag tyvärr Husqvarna och därefter Miele som höll typ 5 år plus några dagar i båda fallen.

6. dartan

dartan Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    150

MINA ENHETER

Ni som lovordar Samsung... Har ni haft det nyare skåpen en längre tid? Ljudnivå, hur jobbar kompressorn?
    Jag är faktiskt på jakt efter ett kombiskåp till stugan, 201-203cm högt. Undvek Samsung i lgh då de är alldeles för djupa samt vill ha groteskt mkt utrymme runt om (lika med LG).

Jag har Benify men frågan är om man kan hitta nått som är bättre än Siemens KG39EAICA för runt 7k?

7. erik.rahm

erik.rahm Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1 305

MINA ENHETER

Våra skåp är kanske av de dyrare från Samsung men otroligt tysta. Har för mig att de erbjöd 20 års garanti på kompressor. Vi har ventilation bakom kylskåpet och det är öppet upp mot taket men helt rätt att all skåp mår ju bra av att kunna leda bort värmen för att minska påfrestningarna på kompressorn.

Kompressorn är ju det som går sönder därför kändes det bra med 20 års garanti helt ärligt får se om det håller

Jobbade inom vitvaror en gång i tiden och då var det lite så att kom du över en viss prisklass var allt bra - då handlade det mer om att hitta en inredning och mått man ville ha.

I vårt fall har vi öppen planlösning och ljudnivån var viktig och där var samsung tysta och vi gillade inredningen

Edit: Siemens/Bosch är ju även de erkända bra och det var ett bra pris du hade hittat där uppfattade jag det som.

Kristy och dartan gillar detta.
  8. Kabe 780

Kabe 780 Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    319

MINA ENHETER

Känns som dagens frysskåp har mindre fack pga mer isolering

Kristy och erik.rahm gillar detta.
  9. Bamsefar

Bamsefar Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    101

MINA ENHETER

100% korrekt - för att spara energi så krävs mera isolering runt frysdelen, varpå utrymmet inne i frysen minskar (kraftigt). Allt i energibesparingens tecken.