Köpråd Ny mobil 2-4k

Diskussion i 'Köpråd och fyndtips' startad av Molbreko, 26 jun 2023.

1. Molbreko

Molbreko Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0
    Hej!
    Då min Moto G5S Plus snart helt slutfört sin transformation från mobil och trådlös till att bli väggansluten/trådad :D eftersom batteriet efter 5 års trogen tjänst kastar in handduken närsomhelst, så är det dags för en ny mobil.

Vill helst hålla budget till omkring 2000-3000 men kan sträcka mig upp till 3500-4000 om skillnaden i prestanda är avsevärd.
    Förutom det vanliga som att surfa, kolla youtube eller att streama till tvn så blir det nog en del Pokémon Go/Ingress.
    Prioriterar SoC följt av batteri/skärm över kameran, Cleant android uppskattas.
    Köp från svenska återförsäljare för att slippa mobiler avsedda för andra marknader än den nordiska, problem vid garanti/retur och långa leveranstider trots löften om det motsatta.

OnePlus Nord CE 2 Lite 5G
    2190:- Känns som en självklar kandidat för det priset men får känslan att Proshop är en hit eller miss utan att personligen ha någon erfarenhet av dem. Övriga försäljare har den till ett betydligt högre pris.
    Cleant android? Jag har inte någon erfarenhet av OnePlus själv så vet ej.
    https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=6469465

Motorola Moto G72 Dual SIM 6GB RAM 128GB
    2490:- Något klenare och äldre utan 5G men med P-OLED. Är skärmen bra, väger den upp att resten av telefonen känns sämre/ålderstigen?
    https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=7167470

Motorola Moto G73 5G 8GB RAM 256GB
    2990:- Ett litet pinnhål upp vad gäller specsen än de två tidigare och generösare med ram och intern minne förutom skärmen?
    https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=7490932

Google Pixel 6a 5G Dual SIM 6GB RAM 128GB
    3790:- Klart bäst SoC för under 4000:- med hästlängder t.om eller har jag fel?
    Kameran är väl som alltid när det gäller en pixel bra.
    Dealbreaksern för min del är att sensorer lyser igenom skärmen när ljusstyrkan dras upp ordentligt i dagsljus,
    och att den verkar vara batteritörstig även i idle utan att det verkar finnas någon lösning.
    Kan man ha överseende med det så verkar det vara en toppenmobil för pengarna.
    https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=7004518

Motorola Edge 30 5G Dual SIM 8GB RAM 128GB
    3896:- Sämre SoC än Pixel 6a men klart bättre skärm. I övrigt jämnbördig eller bättre men i ett större format, mindre batteri än man förväntar sig kanske men trots allt klart energisnålare än 6a.
    https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=6221342

Tre st Motorola(till mitt försvar har jag ägt två olika som båda var mer eller mindre problemfria upplevelser), en OnePlus och en Pixel 6a. Men då Samsung inte räknas till clean android. Xiaomi brukar väl upplevas annorlunda om man är van vid slimmade versioner av android men vilka har jag missat?

2. flipp

flipp Android Expert Moderator

Mottagna gillanden:
    8 738
    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro

MINA ENHETER

Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro
    Hade nog själv satsat på denna om det måste vara Motorola:
    Amazon.es

Finns egentligen ingen anledning att avstå amazons europeiska butiker om du köper lurar som säljs av amazon själva (och inte deras reseller).

Annars finns Samsung A34 för 3300 kr via Benify. Förmodligen den bästa luren hårdvarumässigt kring 3000 kr. Hade nog själv köpt den eller Redmi Note 12 Pro 5G. Att avstå Samsung och Xiaomi p g a mjukvaran är nog mest en fråga om estetik numera. Det är inte som förr i tiden när Samsungs UI var segt och laggigt. Tycker själv Motorola är rätt överskattade. De har ofta sämre hårdvara än motsvarande från Xiaomi eller t o m Samsung men gillar man ett UI som ser ut ungefär som stock-android så finns det inte så mycket annat att välja på (med undantag för Pixel 6a). En annan idé är att köpa en begagnad Pixel 7 eller 6/6 Pro. De brukar gå för runt 4000 kr eller under här i forumet.

chraist, slarre och Kristy gillar detta.
  3. slarre

slarre Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    3 046
    Telefon:
    Motorola Moto G84

MINA ENHETER

Telefon:
    Motorola Moto G84
    Telefon 2:
    uleFone Note 16 Pro
    Platta:
    Apple iPad Mini (Gen 5)
    Bra tips då jag precis som OP funderat på i princip samma mobilalternativ.
    Noterar att frakt (15,78 €) tillkommer på det lockande priset hos spanska Amazon så det bör sluta på ca 3100 SEK. Något lång leveranstid - beräknat till 18/7.
    Nu fick jag lite mer att gnaga på. :-)

chraist gillar detta.
  4. jnsson

jnsson Operatörsnörd Moderator

Mottagna gillanden:
    20 331
    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Nokia G42 5G

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Nokia G42 5G
    Telefon 2:
    Pixel 3a
    Telefon 3:
    Google Pixel
    ROM:
    Lineage OS 21
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Platta 2:
    Huawei MediaPad T5 32GB 4G
    Övrigt:
    Chromecast 2nd Gen, Mi Band 6, Google Nest och Home enheter
    Om jag förstått rätt så kan man få en Pixel 6a idag för 195:-/mån inklusive abonnemang hos Comviq. Comviq har det erbjudandet i 48 timmar räknat från igår om jag förstått rätt

katho och chraist gillar detta.
  5. geobjork

geobjork Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1 263

MINA ENHETER

Jag har ungefär samma telefonhistorik som TS, mångårig användare av Motorola. Upplever Motorola som en mycket problemfri och trevlig lur.

Under Black Friday vecan impulsköpte jag en Pixel 6a pga priset, 2990:-, eSIM och deras uppdateringsrutin.
    Också en rätt så trevlig telefon med rent Android 13. Det var ett impulsköp då jag inte alls var i behov av en ny telefon.

Hur det är med dagens telefoner och priser kan jag inte uttala mig om, men skillnaden på Motorola G30, uppdaterad till Android 12, och Pixel 6a har jag en relativt klar uppfattning av.

Motorola: Mycket bra batteritid, och jag kan inte märke något stort slittage på batteriet efter drygt två års användande. Använder den i dag till styrning av smarta hem enheter, och alt möjligt annat som inte krävet SIM-kort. Har alt jag behöver och var rätt så prisvärd när jag köpte den. Mycket dålig, urusel, på uppdateringar. Något stor och tung.

Pixel 6a: Batteritiden är totalt sett relativt bra, men elförbrukningen i standby är bra mycket högre än vad man förväntar sig. Vad jag förstår är det pga dålig antenn/modem. Jag har själv rätt så dålig signal på eSIM med Comviq. Annars inget att klaga på, snabb och responsiv. 6a är mycket bra på uppdateringar, ett "ljusår" bättre än Motorola. Smidig storlek. Skulle dock inte köpt Pixel 6a för mer än 2990:- med det jag vet i dagsläget.

Chub, Kristy, slarre och 1 annan gillar detta.
  6. Johnh3

Johnh3 Android Veteran Medlem

Mottagna gillanden:
    5 284
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Motorola Edge 50 Neo

MINA ENHETER

Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Motorola Edge 50 Neo
    Telefon 2:
    Google Pixel 7a.
    Platta:
    iPad
    Last edited: 28 jun 2023
  7. msandstedt

msandstedt Android Apprentice Medlem

Mottagna gillanden:
    5 673
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Iphone 16 Pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Iphone 16 Pro
    Telefon 2:
    Pixel 8
    Telefon 3:
    Iphone SE gen2
    Info:
    Arbetstelefon
    Platta:
    iPad Pro 11” M1
    Övrigt:
    Chromecast 3st, Nest Mini, Nest Audio, Google Tv, Nest Hub
    katho, Kristy, eastbound och 2 andra gillar detta.
  8. flipp

Mottagna gillanden:
    8 738
    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro

MINA ENHETER

Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro
    Ja, denna lur är motsatsen mot vad TS söker förutom cleant android. Nokia har dessutom ett uselt rykte. Finns ingen anledning att välja en Nokialur över något mainstreammärke.

katho och eastbound gillar detta.
  9. geobjork

geobjork Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1 263

MINA ENHETER

TS verkar vara rätt så medveten om vad han håller på med.
    Tipset består av en länk till en rätt så omfattande artikel i Mobil.se om Nokia G42, plus lite mer, som jag är säker på att TS har kapasitet att värdera.
    Är väl inget fel på det?

10. Mrhoyt

Mrhoyt Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1 334
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro
    Han rekommenderar alltid Nokia, trots att varenda modell dom har är skit.

flipp, msandstedt och katho gillar detta.
  11. flipp

Mottagna gillanden:
    8 738
    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro

MINA ENHETER

Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro
    Problemet är att Nokia inte är riktiga Nokia (som stod för kvalitet en gång i tiden). Hade samma telefoner lanserats som HMD istället hade ingen brytt sig. De säljer enbart på grund av de positiva associationer många fortfarande har till Nokia-namnet. Sedan är inte alla deras lurar helt urusla men det hjälper inte så mycket när det finns mycket bättre alternativ för samma pengar hos andra märken.

Kristy gillar detta.
  12. Johnh3

Johnh3 Android Veteran Medlem

Mottagna gillanden:
    5 284
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Motorola Edge 50 Neo

MINA ENHETER

Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Motorola Edge 50 Neo
    Telefon 2:
    Google Pixel 7a.
    Platta:
    iPad
    Var bara en ide. Rekommenderar hellre Pixel 6a.
    Dock är väl inte Snapdragon 480 Plus helt värdelös?
    Om man kan gå upp ett snäpp i budget skulle nog Google Pixel 7a vara ett bra val. Börjar dyka upp kampanjer nu då och då.

Kristy och flipp gillar detta.
  13. flipp

Mottagna gillanden:
    8 738
    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro

MINA ENHETER

Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro
    Det kryllar av 6A och 7A på begagnatmarknaden till låga priser. Ofta är de knappt använda. Om man vill maximera prisvärde känns dessa nästan som en no-brainer givet att man önskar vanilla-android.

Kristy och Johnh3 gillar detta.