Köpråd smartphone

Diskussion i 'Köpråd och fyndtips' startad av zog, 15 mar 2011.

Trådstatus:
Stängd för vidare inlägg.
  1. zog

zog Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    7

MINA ENHETER

Jag skall köpa en ny telefon.

VIKTIGT
    -Telefonen skall användas i 2 år
    -inte en iphone. Jag har haft en Iphone, nu vill jag prova något annat och dessutom vill jag inte stödja apple.
    -stor skärmar med högupplösning. Det skall vara behagligt att surfa och läsa dokument
    -bra ljudkvalitet (samtal, musik)
    -exchange mail + calender och google mail + flera calenders. Men det klarar väl alla telefoner?

TREVLIGT
    -ok ljudkvalitet (ljudupptagning)
    -bra kamerakvalitet (skärpa, lite brus, ljuskänslig, fin färgåtergivning)
    -batteritid, telefonen skall klara en dag vid hög press
    -Intuitivt interface med få "onödiga" knapptryckningar (Iphone har detta)
    -Radio

MINDRE VIKTIGT
    -Pris
    -front camera

INTRESSANTA TELEFONER
    Samsung galaxy s2
    cons: Inväntar omdöme
    LG Optimus 2X
    cons: Jag har uppfattat LG som ett budgetmärke, dessutom känns det som största försäljningsargumentet är att den finns i butik nu.
    HTC Pyramid
    cons: När kommer den? Kommer den hit? Inväntar omdöme

BORTVALDA
    HTC Incredible s: Ej dual core.
    Xperia Arc: Ej dual core.
    Motorola Atrix: Motorola är kända för att vara protektionistiska. Jag ser ingen anledning att gå från en feodalherre till en annan

Jag kan tänka mig att vänta 3-6 månader innan jag skaffar luren för att kunna köpa en senare modell.

Last edited: 20 mar 2011
  2. baracken

baracken Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    103

MINA ENHETER

HTC har bra ljud i samtal och liknande men inte i högtalaren om man lyssnar på musik eller liknande så blir det ganska låg volym (HTC DHD).
    Men bör väll säjas att DHD är nog snäppet värre än incredible vad jag förstått det som men har ej läst på så mycket om den, men tänkte mest eftersom att den kommer att ha en mindre skärm än DHD så känns det som att den kommer vara steget under DHD (kan ha fel i detta)
    Xperia ARC skulle no jag akta mig för lite tills man hört mer om luren, har ju haft X10 och den var väldigt dålig. Dock kommer nog ARC ha den bästa kameran av dom du tagit upp då den har C-mos sensor.
    Om det är kamera du vill ha så skulle jag vänta på en genomgång av ARC.

3. itadruid

itadruid Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    20

MINA ENHETER

Sitter i samma sits som ts men vill vill gärna ha ff kamera

Sent from my HTC Vision using Tapatalk

4. baracken

Mottagna gillanden:
    103

MINA ENHETER

5. zog

zog Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    7

MINA ENHETER

Hur är Htc DHD när du lyssnar på musik i hörlurar? Hur är ljud som spelas in? Tack på förhand.

6. zog

zog Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    7

MINA ENHETER

Vilken telefon lutar du åt? Är det för videosamtal som du vill ha en ff-kamera?

7. itadruid

Mottagna gillanden:
    20

MINA ENHETER

just nu tänker jag gå tillbaka till iphone 4 då jag är trött på android och saknar IOS känns som android inte är färdigutvecklad än och saknar en del. när 3.0 kmr till mobilerna så kommer jag tillbaka till android

8. zog

zog Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    7

MINA ENHETER

Jag förstår. Jag har varit jättenöjd med min iphone 3gs. Den är fortfarande helt okej trots att jag haft den i nästan 1,5 år.

Det jag ogillar hos IPhone är att information som jag lagrar endast är tillgänglig via appar. Jag kan inte ens se min egen data (om jag inte jailbreakar förstås). Jag ogillar också Apples censuriver.

9. itadruid

Mottagna gillanden:
    20

MINA ENHETER

vad menar du med information? håller med Apples censur är skit men den finns där för en anledning (kolla vad som hände med app viruset som drabba flera android mobiler) sen om man vill ha en riktig nice iphone så ska man jailbreaka finns inget snack om saken, sen är ip4 byggkvalite och skärm en klass för sig imo.

10. baracken

Mottagna gillanden:
    103

MINA ENHETER

Jag tycker att det är jättebra när man lyssnar i hörlurar, bara lyssnat på spotify men kan tänka mig att musikspelaren leverar mycket bättre ljud då du kan välja dolby digital och srs :)

Vid videoinspelning så blir ljudet ganska dåligt vid konsert men annars tycker jag att det är bra :) inte topkvalité men det är okej.

zog gillar detta.
  11. josåatt

josåatt Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    118

MINA ENHETER

Samsung Galaxy S 2 tycker jag av de du listar om du kan vänta in några recensioner. Samsung (och SE) har lärt sig mycket av sina första missar tror jag.

HTCn har för dålig prestanda att klara två år. Har inte använt några LG-lurar så vet inte hur de är.

12. zog

zog Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    7

MINA ENHETER

Jag menar att jag inte kommer åt filsystemet utan jailbreak. Jag kan heller inte spara över data via usb. Det fanns en app som klarade detta 2009 men den stoppade Apple. Om jag jailbreakar gäller varken försäkringar eller garanti.

13. itadruid

Mottagna gillanden:
    20

MINA ENHETER

jailbreak går att ta bort innan garanti-ärende eller försäkringsärende. samma sak gäller vid root för android.

14. zog

zog Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    7

MINA ENHETER

@jasåatt:
    Jag är sugen på en samsung galaxy s2, inget snack om saken. Jag tror också samsung kommer göra mycket (främst uppdateringar) för att telefonen skall vara och förbli attraktiv.

Last edited: 16 mar 2011
  15. zog

zog Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    7

MINA ENHETER

@itadruid:
    Sant. Om telefonen är körbar. Jag lämnade nyligen in en iphone som inte gick att ladda via kontakten (därmed inte sagt att verkstaden inte kan ladda batteriet med rätt utrustning). Då var jag glad att den körde orginalmjukvara

16. itadruid

Mottagna gillanden:
    20

MINA ENHETER

mjo de samma sak med rootade android telefoner, de flesta gångerna går de igenom service ;) men jag lämnar offtopic nu och lycka till med köpande av ny mob!

17. zog

zog Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    7

MINA ENHETER

Jag har lagt till en ny telefon över listan på intressanta telefoner. Motorola Atrix. Någon som har tankar om denna?

Trådstatus:
Stängd för vidare inlägg.