Fråga: Köpråd - Surface Pro 4

Diskussion i 'Windows, datortillbehör & komponenter' startad av Droid55, 18 okt 2015.

Taggar:
  1. Droid55

Droid55 Guest

Jag har bestämt mig för köpa en Surface Pro 4. Frågan nu är vilken konfiguration.

Nuvarande ändamål:
    • Webbsurfing
    • Streama film och musik
    • Localhost/MAMP (använder för utveckla hemsidor innan jag laddar upp till mitt webbhotell via FTP)
    • FTP-program (FileZilla)
    • GIMP (bara precis börjat använda för loggor när typsnitt jag vill ha inte finns på PicMonkey.com)

Framtida ändamål:
    • Foto- och videoredigering från en Canon PowerShot G7 X dvs. full HD i 60 bilder/sek
    • Spel i klass med CandyCrush, AngryBirds osv.
    • Visual Studios (appar)
    Jag vet att både WAMP, FileZilla och GIMP finns för Windows.

Jag har inte bestämt mig för något foto- eller videoredigeringsprogram. Det kommer inte bli någon Adobe Photoshop eller Adobe Premiere Pro eftersom jag är nybörjare. Jag kommer ev. börja med någon app. Sen om det blir aktuellt eller behovet uppkommer så testar jag något program i stil med Adobe Premie Elements dvs. avskalad version.

Systemkrav Adobe Premiere Elements
    Systemkrav Visual Studios

Så Adobe Premiere Elements kräver 2GHz eller snabbare processor samt 2GB RAM.
    Visual Studios kräver 1.6GHz till 2.2GHz processor och 1-3GB RAM beroende på typ och virtuell maskin eller inte.

Sett till systemkraven bör Surface Pro 4 - 128GB / Intel Core i5 - 4GB räcka. Hittar ingen direkt information om m3 processorn men någonstans stod det 0.90GHz processorhastighet, vilket låter konstigt lågt?

Dessa systemkrav är kanske minimikrav dvs. räcker om jag inte kör andra program samtidigt?

Vad säger ni? Bör jag kanske välja Surface Pro 4 - 256GB / Intel Core i5 - 8GB?

2. Prelow

Prelow Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    258
    Telefon:
    iPhone 12 Pro 256gb

MINA ENHETER

Telefon:
    iPhone 12 Pro 256gb
    Telefon 2:
    iPhone 6S
    Telefon 3:
    Htc Desire, SGS2+
    Platta:
    iPad Pro ”11
    Låter som att det bör räcka med i5 och 4GB. :)
    Börjar själv att bli intresserad av uppgradera min iPad Air 2 med en Surface Pro 4, frågan är bara vad jag skulle sakna med den. Har Windows store fortfarande lika dåligt apputbud? :)

3. Droid55

Droid55 Guest

Du tycker det alltså? På Windows Central rekommenderade de någon att välja 8GB RAM för Visual Studios. Frågade varför eftersom systemkraven specificerade 1-3GB RAM men å andra sidan kanske systemkraven är minimikrav dvs. lägsta möjliga men inte det mest optimala? Hm...

Jag har ingen Windows-maskin så jag vet inte. Fast jag bryr mig inte eftersom Surface Pro 4 är en riktig dator så att kunna använda appar ser jag bara som ett plus. Jag tror/hoppas en förenad plattform kan förbättra utbudet. Tror det har större betydelse för Windows Phone men nu går det ju att installera Android-appar. Ingen långsiktig men kortsiktig lösning.

4. iterva

iterva -_- Hedersmedlem

Mottagna gillanden:
    2 938

MINA ENHETER

För enklare video redigering så är det absolut minimum i5 med 4GB du ska ha, allt det övriga klarar den nog även galant...Dock får man räkna med att det nog kommer vara en tidskrävande process vid ev exportering/redigering av video.

M3 är Intel Core M familjen, relativt ny plattform specifikt för ultraportabla (Apple MacBook 12" använder denna serie), 2-i-1 lösningar, surf och filmtittande dvs. Är nog M3-6Y30 som används och då går den i 900 MHz, men vid belastning upp till 2,20GHz och har Intel HD 515 grafik, medans i5 har aningen kraftfullare Intel HD 520. M3 varianten rekommenderar jag inte om tanken är att användningen ska vara mer lik en traditionell bärbar dator.

Om det vore jag så skulle jag försöka kolla på i5/8GB/256 modellen, visst den kostar ca 2500 mer men då får man dubbelt upp på både ram och lagring och i mitt tycke en mer komplett allround dator. 128GB som hårddisk är väldigt lite när man börjar installera program etc.

5. Droid55

Droid55 Guest

Ja, det kostar ca 2,5k mer för dubbla lagring och minne. Just lagringskapaciteten är inte lika viktig som minneskapaciteten eftersom det ändå finns plats för SD-kort. Det är värre med minnet om det visar sig bli för snålt.

Idag har jag en MacBook Pro 13'' med Intel Core i5 - 8GB RAM och 256GB SSD. Så det verkar ju logiskt att inte nedgradera mig även om jag är priskänslig just nu.

6. iterva

iterva -_- Hedersmedlem

Mottagna gillanden:
    2 938

MINA ENHETER

Vilken årsmodell på Pro är det, specifikt grafikkortet? Antar du kör macen som du tänkt köra Surface pron?
    "Apple -> About this mac", kör inte svenska så det heter väl nåt i stil med "Om denna mac" gissningsvis..

7. Droid55

Droid55 Guest

MacBook Pro (Retina, 13-tum, sent 2012)
    Processor
    2,5 GHz Intel Core i5
    Minne 8 GB 1600 MHz DDR3
    Grafik Intel HD Graphics 4000 1536 MB

8. iterva

iterva -_- Hedersmedlem

Mottagna gillanden:
    2 938

MINA ENHETER

Då har du en bump uppåt på grafikfronten med HD520 vs din nuvarande.

bernard gillar detta.
  9. Droid55

Droid55 Guest

Det blir det alltså? Det låter ju bra. Har inte koll på grafikkort riktigt.

10. iterva

iterva -_- Hedersmedlem

Mottagna gillanden:
    2 938

MINA ENHETER

Yes. Sen om det är något man märker vet jag ju inte, bara att det är bättre enl specar. [emoji4]

11. Droid55

Droid55 Guest

Jag tror inte att jag kommer märka det heller, men det känns bra att veta att jag köper bättre ändå. :)

12. iterva

iterva -_- Hedersmedlem

Mottagna gillanden:
    2 938

MINA ENHETER

Så är det helt klart, det brukar kännas mer justified att lägga ut pengarna så länge man vet att det är bättre eller "bättre".. Sluppit köp ångest många gånger tack vare detta. [emoji16]

13. Sweden2

Sweden2 Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    560
    Operatör:
    Hallon
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

MINA ENHETER

Operatör:
    Hallon
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max
    Telefon 2:
    iPhone 15
    Hur länge tänker du ha plattan? Kanske kan vara värt att lägga mer pengar om man ska ha den en längre tid, eftersom den inte går att uppgradera. Hade nog tagit den på avbetalning typ 6 mån om jag hade vart priskänslig och valt den med 256 GB och 8 GB RAM. Kull att du har kommit så långt att du har bestämt dig för själva enheten iaf :D Hade vart jävligt sugen på en Surface om jag inte hade haft min Mac :) Antar att du ska sälja Macen eller?

14. Droid55

Droid55 Guest

Tänker väl ha den tills den dör om jag inte byter/uppgraderar innan dess. [emoji6]

Ingen avbetalning men vill ändå inte slösa mer än nödvändigt...

Ja, jag kommer ev. att sälja min Mac.

15. Sweden2

Mottagna gillanden:
    560
    Operatör:
    Hallon
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

MINA ENHETER

Operatör:
    Hallon
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max
    Telefon 2:
    iPhone 15
    Såg nu att Surfacen var riktigt dyr D: Fanns någon för 17k :eek: Men jag skulle nog kört på 8GB, hellre för mkt än för lite! :)

16. Droid55

Droid55 Guest

Dyraste konfigurationen kostar 24k. [emoji28]
    Intel Core i5 - 8GB med 256GB SSD kostar 14k.

Sweden2 gillar detta.
  17. Droid55

Droid55 Guest

Med mina ändamål så duger väl grundmodellen av Surface Book också? Den utan dGPU.

18. Sweden2

Mottagna gillanden:
    560
    Operatör:
    Hallon
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

MINA ENHETER

Operatör:
    Hallon
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max
    Telefon 2:
    iPhone 15
    Just för tillfället kanske. Hade sparat ett tag till och köpt en lite dyrare!

19. 3kgt

3kgt Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    107
    Telefon:
    Samsung Note 9

MINA ENHETER

Telefon:
    Samsung Note 9
    ROM:
    Stock
    Telefon 2:
    Lenovo P2
    ROM:
    Stock
    Telefon 3:
    Samsung S8
    Platta:
    Asus Zeenpad 3S 10 LTE
    Platta 2:
    Asus Nexus 7 2gen
    ROM:
    LineageOS
    Gällade svar till trådskaparen så är det som andra sagt i5 4/8 gb beronde på planboken.
    Sitter i samma båt då ja vill helst ha 8gb fast ja tror inte ja behöver den eller extra utrymmet med tanke på micro sd för filmer.. 128 gb räcker gott o väl för appar..
    Men en i5 4gb är redan Dyr som den är med 11500. Ska man betala 14000 kr för nästa så är det överdrivet mycket pengar. I alla fall för min del då ja har flera datorer m.m
    Trist nog e jag ju en pry galning så Sp4 e ett måste..sitter som en virus i skalle o räknar dagarna tills den e här

barbafish gillar detta.