Jag har hoppat mellan Apple och Samsung många gånger genom åren just för att få lite olika upplevelse och funktioner. Men det kostar mer än det smakar, framförallt när man är till 90% nöjd med det man har förnärvarande.
För att exemplifiera är det jobbigt att Apple Watches och Samsung Galaxy Watches vägrar att (officiellt) fungera med Android respektive iOS, eftersom det tvingar en till att sälja av dem. För att komma runt det kör jag Garmin numera, men det är en träningsklocka som inte helt ersätter en Apple/Galaxy Watch, vilket kan bli en kompromiss. Ska också tilläggas att Apple Watches är betydligt snabbare och har mer exakta sensorer än Galaxy Watches, så det blir en märkbar nedgradering om man gör det bytet. Även armbanden känns inte lika bra med Samsungs klockor.
Ett annat exempel är hörlurarna, dvs AirPods och Galaxy Buds. I viss mån fungerar Galaxy Buds officiellt med iOS, t.ex. har Galaxy Buds live officiellt stöd, men det gör inte AirPods. Du kan absolut koppla AirPods till en Android och lyssna på musik, och ANC kommer fungera samt knapparna. Men du kommer inte kunna uppdatera dem eller ens se hur mycket batteri som är kvar, utom möjligtvis om du laddar ner någon tredjepartsapp. Apples "Find my" kommer inte heller gå att konfigurera.
Sen har vi mobilerna i sig: iPhone 14 Pro (Max) och Galaxy S23 Ultra. Jag har ägt båda (inte Max men vanliga pro), och måste säga att jag gillade iPhonen mer tack vare dess formfaktor, utmärkta kameror, ljusstarka skärm, och enkla mjukvara. Men Samsungen har bättre batteritid, S-pen, lägre pris, större skärm, häftiga funktioner, och kameror som fortfarande är väldigt bra. Det blir i slutändan alltså en smakfråga, men en dyr och jobbig sådan om man redan har investerat i proprietära tillbehör. Och det är väl precis det som Apple och Samsung vill att det ska vara också, vilket är varför jag (försöker) håller mig borta från sådant numera.
Click to expand...