Köpråd telefon från Kina

Diskussion i 'Köpråd och fyndtips' startad av Saaanden, 6 jul 2018.

1. Saaanden

Saaanden Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    9

MINA ENHETER

Halloj!

Har stora funderingar, små för vissa kanske, hehe.

Ska köpa ny telefon och vet inte alls, verkar finnas mycket bra nu o välja på. Min brors kompis från Kina kommer till europa snart och han kan ta mig sig en telefon, frågade vad en Xiaomi mi mix 2s kostar där och den ligger på 4400 kr, jäkligt schysst pris. Ska kika upp priset på de andra telfonerna med, nu vill jag ha lite utav era synpunkter på dessa telefoner :) Nått jag mer bör tänka på när jag tar in en telefon från Kina?

Lite krav på min nya telefon

*Fingeravtryckläsaren i bak
    *Bra batteritid
    *Bluetooth 5.0 (Inget jättekrav men vore fanatiskt att ha för framtiden)

Något som är mindre viktigt
    * Kamera, de flesta är dugliga o vissa såklart mycket vassare, men kvittar för mig :)

Xiaomi Mi Mix 2S +Trådlösladdning (om jag kommer utnyttja de) -Inget 3.5 uttag

OnePlus 6 +Vattentålig +Snabb enligt tester. Vet ej om de går o köpa denna i Kina billigare?

Nokia 7 Plus -Sämre processor -mindre ram +Batteritid

Zenfone 5Z Vet inte mycket om denna mer än att priset ligger rätt schysst här i sverige iaf! Visste knappt Asus gjorde telefoner.

När jag ser de såhär så kanske jag borde glömma Nokian även om den ser väldigt fin ut!

Andra telefoner är också utav intresse om ni har något tips, men samsung går helt bort för mig iaf.

Tack för all input jag kan få.

Mvh

2. jnsson

jnsson Operatörsnörd Moderator

Mottagna gillanden:
    20 283
    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Nokia G42 5G

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Nokia G42 5G
    Telefon 2:
    Pixel 3a
    Telefon 3:
    Google Pixel
    ROM:
    Lineage OS 21
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Platta 2:
    Huawei MediaPad T5 32GB 4G
    Övrigt:
    Chromecast 2nd Gen, Mi Band 6, Google Nest och Home enheter
    Jag skulle inte köpa den i Kina, köper du den inom EU får du 1 års längre garantitid samt utan några extra tull/moms avgifter

bernard gillar detta.
  3. bernard

bernard Droidmin Moderator

Mottagna gillanden:
    47 230
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Nokia 7 Plus är förvisso en bra telefon för pengarna, men det är ju en väsentlig skillnad mellan den och Zenfone 5S samt OnePlus 6 vad gäller prestanda. Snapdragon 845 är för närvarande det snabbaste på marknaden.

Zenfone 5S och OnePlus 6 har rätt lika specifikationer/storlek, så det kokar nog ned till vad du föredrar för typ av gränssnitt och funktioner. OnePlus 6 är väl lite mer skräddarsydd för "power users" och har ett mer avskalat gränssnitt, som också är rätt väloptimerat/flyter fint utan bloat. OP6 har också fått en betaversion av Android P redan, vilket inte Zenfone 5S har.

Xiaomis MIUI är väl nästan raka motsatsen till Oxygen OS, med mycket tillägg (vilket inte behöver vara negativt om man gillar att ha alla funktioner på plats ur förpackningen), och uppdateras nog inte lika frekvent heller. De brukar dröja kvar på äldre Android-versioner eftersom de omarbetat UI:t en hel del.

Garanti och support är som @jnsson@jnsson säger bäst om du köper en telefon inom EU.

4. Saaanden

Mottagna gillanden:
    9

MINA ENHETER

Japp, vart inne på Nokian innan jag fick reda på att ja kunde lösa från Kina! Men är mer inne på köpa en toppmodell nu!
    Kommer ej tillkomma några tullavgifter då han tar med sig den när han reser till europa!

5. jnsson

jnsson Operatörsnörd Moderator

Mottagna gillanden:
    20 283
    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Nokia G42 5G

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Nokia G42 5G
    Telefon 2:
    Pixel 3a
    Telefon 3:
    Google Pixel
    ROM:
    Lineage OS 21
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Platta 2:
    Huawei MediaPad T5 32GB 4G
    Övrigt:
    Chromecast 2nd Gen, Mi Band 6, Google Nest och Home enheter
    Finns ju visserligen också regler för hur mycket man får ta in i Sverige utan tull/moms också. Men som sagt, garantin är längre i Sverige och du behöver också flasha in OxygenOS manuellt om du köper en OP6 i Kima

6. Saaanden

Mottagna gillanden:
    9

MINA ENHETER

Misstänker att prisskillnaden i kina vs sverige inte är så stor, så om ja ska slå till på en OP6 så blir de nog i Sverige.

Regler finns ju såklart men iom att de båda bor i Sverige och han tagit med sig några telefoner tidigare så verkar allt gå smärtfritt!