Köpråd till en som aldrig använt en Android-telefon

Diskussion i 'Köpråd och fyndtips' startad av Dartanjang, 22 sept 2012.

Trådstatus:
Stängd för vidare inlägg.
  1. Dartanjang

Dartanjang Baby Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Hej på er, jag är ny här och detta är mitt första inlägg.

Det är så att jag går i planerna på att köpa en ny mobiltelefon. Jag har tidigare haft en iPhone 3GS som gick sönder och sedan några månader har jag använt en gammal Nokia utan surf.

Jag saknar verkligen att kunna surfa i mobiltelefonen och har ledsnat på att ta med mobil och ipod hela tiden. Så nu har jag funderat på att prova en Android-telefon istället mest för att prova något nytt.

Jag är ganska ekonomisk av mig (kalla mig gärna snål) så jag vill helst betala så lite som möjligt i månaden (jag har inga problem att binda mig). Just nu har Tre sin kampanj med "Fast Pris" vilket jag tycker är bra eftersom jag vill kunna ringa utan att tänka på hur mycket minuter/samtal jag har kvar osv.

De telefoner som har fångat mitt intresse är:

Samsung Galaxy SIII - 399:-/mån (i 24 mån).
    HTC One X - 349:-/mån (i 24 mån).

Sen hade även Tre HTC One S för 299:-/mån (i 24 mån) men tog ner den från hemsidan i går. Jag ringde dem och de har några kvar så man kan säkert få en sådan om man ringer.

Vilken av dessa tre alternativ skulle ni säga är mest prisvärt? Jag har läst på lite om telefonerna och de verkar ju rätt snarlika, alltså de kommer duga till det jag vill ha dem till. Förutom att jag tycker One S har lite klent med minne (10 gig va?). Däremot är det en jädrigt bra deal tycker jag (299:- för att få ringa hur mycket man vill samt "få" telefonen). Eller är det värt 50:- mer i månaden för att få en HTC One X? Eller 100:- mer och få S3:an? Jag kan säga att 399:- i månaden är min absoluta smärtgräns, mer än så betalar jag inte för ett mobilabonnemang (jag tycker helt enkelt inte att det är värt det).

Det jag kommer göra huvudsakligen på mobilen är att surfa, kolla facebook, kolla twitter, spotify samt ta lite kort. Man vill ju kunna ta bilder på ungarna osv.

Sen en viktigt sak till som egentligen gör att jag tvekar mest till Android. Jag lyssnar mycket på podcasts. Hur fungerar det på Android? Jag har googlat lite och det verkar ju finnas appar för det men kan man prenumerera som i iTunes? Eller måste man ladda hem alla manuellt och lägga in på telefonen?

Nu spelade jag inte jättemycket på min iPhone men det är ändå kul att veta, finns det bra spel på Android? Jag googlade på skoj typ "top 20 Android games" och hade inte hört talas om något av dem. De flesta såg riktigt B ut också ärligt talat. På iPhone finns det ju några bra spel i alla fall. Forskade inte så noga i detta så jag kan ju ha missat massor.

Tacksam för lite råd här.

2. Agaith

Agaith Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    4

MINA ENHETER

Hej.

Har själv testat lite olika smartphones (lg gt540, se xperia neo, iphone4 samt s3 som jag har nu) och är grymt nöjd med s3an.
    Brukar dessutom hålla längre tid om man köper en av de med bättre specar än de lägre om man nu inte ändå byter varje/varannat år.

Spelar själv inte så mycket men gillar man retro finns det både scumm samt olika emulatorer för äldre spelkonsoler.

3. Dartanjang

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Emulatorer är ju hur bra som helst, spelar hellre de gamla spelen än dagens nya :) Hur funkar de gamla peka-klicka-spelen på touchscreen? Fungerar de bra med Scumm?

Jo s3:an verkar inte ha något att klaga på, den ser sjukt fin ut. Det jag frågar mig bara är om den är värd 99:- mer i månaden. Det blir ändå 2400:- extra på två år. Samtidigt ska man ha en mobil i minst två år vill man ju vara ordentligt nöjd med och inte känna att man får en mobil som bara är "sådär".

Ska fundera vidare, men det lutar åt en S3:a. Kanske tar den hos Comviq, där får man den ju för 385:- i mån med fast pris...

4. Agaith

Agaith Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    4

MINA ENHETER

Testat nes simulator, kom till sista bossen på metroid utan problem.
    Testat maniac mansion i scumm lite, fungerar helt ok fast jag har inte hunnit så långt.

Sedan blir det lite annat handgrepp med så stor skärm, inget problem men annorlunda.

5. e7andy

e7andy Professional Droid Hedersmedlem

Mottagna gillanden:
    835
    Telefon:
    Huawei P10 Plus

MINA ENHETER

Telefon:
    Huawei P10 Plus
    Telefon 2:
    Nexus 5
    Telefon 3:
    ADP1
    Övrigt:
    LG G Watch R, ChromeCast
    Du skriver att du egentligen mest kommer surfa. Om du ringer väldigt begränsat så är det bättre att köpa kontant. Då slipper du även bindningstiden. Jag ringer för i snitt 10 kr per månad så där faller de flesta erbjudanden för mig. Jag köper alltid mina telefoner kontant.
    Om du ringer mycket så blir så klart fastprisabonnemangen billigare, men att sitta fast i 24 månader...

SGS3 för 399 kr i 24 månader blir 9576 kr.
    Kontantpris är: 5018 kr på Webbhallen.
    9576 - 5018 = 4558 kr för abonnemanget
    4558 / 24 = 190 kr /månad för abonnemang.

Tele2 Kompis med Mobilsurf Small kostar 129 kr i månaden och då har du 0 månader bindningstid och 3 GB surf. Du kan byta abonnemang precis när du vill och om telefonen skulle gå sönder och det inte går på garantin så slipper du betala på något du inte har kvar.

6. doomenicer

doomenicer Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    16

MINA ENHETER

Lätt värt att köpa en Androidtelefon iaf. Podar funkar att prenumerera på utan problem. Du kan väll komma åt det som ligger på itunes ändå? Satsa på att köpa s3an kontant tror jag (om du har råd dvs)

Skickat från min Optimus 2X via Tapatalk 2

7. Dartanjang

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Jo det är klart att kontant är bäst och råd har jag väl. Men jag har inte så stora problem med att köpa den på avbetalning (det är ju det man gör när man binder sig) för en mobil kommer man ju troligen alltid ha och behöva. Och jag hoppas verkligen s3:an håller minst två år. Men jag får se. Man får ju även 500:- tillbaka om man köper den nu med abonnemang (eller det kanske gäller om man köper den utan också)?

Men jag sitter här och håller tummarna för en prissäkning snart. Känns som att någonting kommer hända nu i svallvågorna efter iPhone 5. Det jag hoppas är att det blir massiv efterfrågan av den hos operatörerna och att de kanske sänker priserna på sina andra telefoner. En S3:a för 349:- eller till och med 299:- i månaden vore ju riktigt nice :)

Ska vänta ett par tre veckor till, man får ju 500:- tillbaka fram till 20/10 och Tre:s erbjudande om 399:-/mån gäller till 25/11.

8. Dartanjang

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

EDIT: Dubbelpost! :(

Last edited: 22 sept 2012
  9. Agaith

Agaith Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    4

MINA ENHETER

Finns det inte billigare abb om du inte ringer så mycket? Vi har två S3 för 576/mån där vi ringer för 300 av det, fri surf (visserligen 1mb men det klarar sig) på telenor.

10. Dartanjang

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Ja det är helt klart en bra deal och tjejen min vill också ha en S3. Men jag hittar inte att man kan beställa dubbelabonnemang på deras hemsida (kanske är lite trött så här tidigt på morgonen). Får ringa dem och kolla läget. Jag har sett reklam på flera ställen att de erbjuder rabatt om man är två som har abonnemang där.

11. Agaith

Agaith Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    4

MINA ENHETER

kolla även nymobil.se (hoppas det inte gör något att tipsa) dom hade samma som telenors familjedeal + xbox 360 eler wii :)

12. Dartanjang

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Efter ett par minuters googlande känns "nymobil" som något jag inte ens skulle ta i med tång ens. Men tack ändå :)

Nej jag ska ge detta ett par veckor nu och se vad som händer med priserna. Den som väntar på något gott... :)

13. Agaith

Agaith Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    4

MINA ENHETER

Hmmm, kollade faktiskt inte pp dessa innan, men med din reaktion får jag givetvis göra det :)

14. Agaith

Agaith Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    4

MINA ENHETER

Kollade lite på nymobil, bör utfärda en varning och ber folk läsa trådar om dessa innan ni beställer. Bara att googla på deras namn. Mitt köp gick iofs ok, tog en dryg vecka trots att det stod att allt fanns på lager men verkar inte vara något konstigt med varken telefoner eller xbox. Men som sagt, läs själva innan någon använder dessa så många verkar ha haft problem med dessa.

15. doomenicer

Mottagna gillanden:
    16

MINA ENHETER

Erbjudandet om ett xbox var ju från Telenor så det bör ju i så fall vara bättre att beställa direkt från dem istället för att "chansa" på nymobil.se

16. Dartanjang

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Jag var och klämde och kände lite på både en HTC One X och en Samsung Galaxy S3 igår. Tyckte båda var riktigt nice alltså. Det enda som egentligen har bekymrat mig när jag har läst om telefonerna var storleken, just att de skulle vara alldeles för stora och så vidare. Men S3:an låg perfekt i handen och jag nådde hela skärmen med högertummen (jag har stora händer). Det var trevligt att surfa på en så stor skärm.

Tjejens iPhone känns mikroskopisk i jämförelse :)

17. doomenicer

Mottagna gillanden:
    16

MINA ENHETER

Har bara hört positivt om båda telefonerna. JellyBean är väl på väg till dem båda med och det är ju bara bra att de båda får det senaste så fort.

18. Dartanjang

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Om någon undrar så blev det en S3:a i dag. Har lekt lite med den nu på kvällen och den verkar riktigt trevlig. Är helt ny på Android så jag håller på att utforska detta nu. :)

19. doomenicer

Mottagna gillanden:
    16

MINA ENHETER

Vad skoj. Du har en spännande framtid för dig då.
    Tips: sök på wicked4u2c på Youtube, han har massa nyttigt om Android och tipsar om bra appar

20. wMathy

wMathy Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    21

MINA ENHETER

Samsung Galaxy S3är mer användarvänlig enligt mig. Det är ju en smaksak, men Touchwiz är ett väldigt bra UI för alla sorters användare! :)

Så kör på Galaxy S3, du kommer bli grymt nöjd!

Edit: Såg att du köpt en redan, grattis! ;) Kom ihåg att ta tillvara på 500 kr cashback från Samsung! :)

Trådstatus:
Stängd för vidare inlägg.