Köpråd TV. Ca 65”

Diskussion i 'Köpråd och fyndtips' startad av BrearedsDea, 22 okt 2023.

  1. BrearedsDea

    BrearedsDea Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 jan 2019
    Inlägg:
    1 116
    Mottagna gillanden:
    949
    Finns tidigare trådar om detta som jag läst i men frågar ändå för jag blir inte riktigt klok. Tänkte försöka få tag i en ny tv, kanske på black friday. Tänker 65”. Ca. Och tänker mer på budgeten än vad jag köper. Kör allt genom Apple TV så system spelar ingen roll. Tänkte det hade varit bra att veta vad man ska spana in sig på. Någon typ förra årets premium från Samsung t ex? Antireflex är att föredra, vilket samsung verkar ha på lite bättre modeller?
     
  2. wmb

    wmb Android Hedersmedlem

    Blev medlem:
    19 okt 2009
    Inlägg:
    7 144
    Mottagna gillanden:
    2 083
    Operatör:
    Halebop

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Halebop
    Jag kan inte särskilt mycket. Men om Dolby Vision är intressant, som Apple TV kör, så finns det inte på Samsung. samsung kör HDR10+ istället, vilket är mindre vanligt på marknaden

    Jag vet knappt ens om det är viktigt. Bara noterat detta i egna efterspaningar
     
    Kristy gillar detta.
  3. Johnh3

    Johnh3 Android Medlem

    Blev medlem:
    14 aug 2016
    Inlägg:
    7 310
    Mottagna gillanden:
    4 923
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Motorola Edge 50 Ultra

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Motorola Edge 50 Ultra
    Telefon 2:
    Motorola Edge 40 Neo
    Telefon 3:
    Nothing Phone 1
    Platta:
    iPad
    BrearedsDea gillar detta.
  4. BrearedsDea

    BrearedsDea Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 jan 2019
    Inlägg:
    1 116
    Mottagna gillanden:
    949
    Ok. Dolby vision eller annat är inte viktigt alls. Egentligen inte bildkvalité överhuvudtaget. Kollar aldrig några fräcka filmer eller annat. Är Hisense något att satsa på? Vet att det är jättestort märke men om man tänker att man ska ha teven ganska länge, tror ni inte mer på en samsung eller lg då? Har lg nu och den har funkat rätt länge ändå.
     
    001 gillar detta.
  5. Jayjay2

    Jayjay2 Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 feb 2016
    Inlägg:
    73
    Mottagna gillanden:
    47
    I Sverige säljs A serien oftast av Hisense vilket saboterar mycket av deras rykte. Deras U-serie däremot är riktigt grym och respekterad. Vinnare och rekommenderad av flera tester. Dock är den mycket dyrare och säljs inte på så många ställen. Rekommenderar dig att kolla på rtings.com och läsa deras guider och rekommendationer. Du kommer inte göra ett dåligt val isåfall!
     
    BrearedsDea och Kristy gillar detta.
  6. nu1mlock

    nu1mlock Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 sept 2009
    Inlägg:
    382
    Mottagna gillanden:
    197

    MINA ENHETER

    Om du inte bryr dig om bildkvalitet så kan du bokstavligen köpa precis vilken TV du vill.
     
    Pfefe och 001 gillar detta.
  7. polar590

    polar590 Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    16 okt 2013
    Inlägg:
    3 514
    Mottagna gillanden:
    3 424

    MINA ENHETER

    Ja,få är ju den tvn som det länkades till alldeles utmärkt,bara att passa på
     
    BrearedsDea gillar detta.
  8. BrearedsDea

    BrearedsDea Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 jan 2019
    Inlägg:
    1 116
    Mottagna gillanden:
    949
    Fast en tv är väl så mycket mer än bildkvalité. Tänker processor, UI, men kanske det som jag vill åt mest är väl byggkvalitet och att den ska hålla länge. Men denna Hisense ska jag definitivt kolla mer på. Tror ni det är bra deal som det är eller att man kan klippa något ännu bättre vid black friday?
     
  9. Jayjay2

    Jayjay2 Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 feb 2016
    Inlägg:
    73
    Mottagna gillanden:
    47
    Kolla annars in Benify och LG,
    LG 65'' UHD UR73 - 4K TV (2023) | LG Sverige finns Benify kod på 30% plus extra 10% som ny LG kund. Riktigt bra pris för denna tv isåfall då du kommer ner i 6000kr hållet och tickar nog dina boxar bra.
    För info om Benify kolla in Benifytråden.

    Dock känns tråden lite onödig då du inte verkar bry dig om det viktigaste nämligen bildkvalitet :)
    Byggkvalitet på en tv spelar ingen roll då den inte är portabel och kommer inte behöva utstå någon fysisk påverkan.
    Hålla länge är också subjektivt och har inget med ett märke/modell att göra. En komponent kan faila i den mest robusta TVn med. Därför finns garanti och konsumenträtt.
     
    Kristy och BrearedsDea gillar detta.
  10. BrearedsDea

    BrearedsDea Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 jan 2019
    Inlägg:
    1 116
    Mottagna gillanden:
    949
    Det här verkar falla mig riktigt bra i smaken. Väldigt bra pris.
    Jag vet bara att för några år sedan köpte jag en billigare Samsung och efter det lovade jag mig själv att aldrig köpa en budget-tv igen. Bilden speglade sig mycket, menyerna hängde sig, och kontrollen var plastig och tråkig. Men det kanske inte är så längre.

    Tänker mer att bildkvalité inte spelar så stor roll då jag inte har koll på vad jag streamar. Vet inte ens om det är 4K. Mycket barnprogram. Sen typ Robinson osv. Så känns iaf inte värt att betala extra för massa bra kvalité OLED osv.

    Men värt mer att satsa på den du skickade en t ex denna?

    LG 65" UR8000 4K LCD TV (2023) - Elgiganten

    Jag intalar mig att kan dom ta 13 000kr för den vanligtvis så bör det ju vara en lite mer påskostad modell? Eller är det inte så enkelt kanske :)
     
    Last edited: 23 okt 2023
  11. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    41 088
    Mottagna gillanden:
    45 248
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Ja, vill du ha bra coating/antireflexbehandling, bra betrkantingsvinklar och om du även bryr dig om TV:s ljud behöver man ändå satsa på de lite mer påkostade apparaterna, även om bildkvalitén inte har högsta prioritet, men givetvis inte de allra dyraste! Det blir ju viktigare ju större panel man har också.

    Vad har du för budget?

    För att se hur bra antireflexbehndlingen och betraktningsvinklar är kan du jämföra panelerna åt på via rtings.com: Reviews and Ratings
     
    Kristy och BrearedsDea gillar detta.
  12. BrearedsDea

    BrearedsDea Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 jan 2019
    Inlägg:
    1 116
    Mottagna gillanden:
    949
    Väldigt bra sida ni tipsar om. Där verkar det som att man kan grotta ner sig ganska ordentligt :)
    Jag har inte satt någon budget men jag skulle ju vara mer än glad om man kommer ner runt 7-8000kr. Om det är möjligt.
     
  13. nu1mlock

    nu1mlock Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 sept 2009
    Inlägg:
    382
    Mottagna gillanden:
    197

    MINA ENHETER

    Jo, visst finns det annat än bildkvalitet men du nämner processor och UI vilket är helt irrelevant eftersom du ska använda en Apple TV.

    Det är aldrig bra att använda det inbyggda ”smarta” systemet ändå eftersom alla tillverkare stoppar in skräp och ändå inte bryr sig om att uppdatera sina modeller när dom har släppt nya. Undantaget är uppdateringar med buggfixar och uppdateringar som lägger till extra reklam i menyer.

    Om det viktigaste är reflexfilter så får du gå på toppmodellerna ändå, annars är det ofta billigare att ordna så att man kan få bort lite sol genom gardiner och liknande, men är rummet väldigt tokigt så kan ju det vara svårt.
     
    Kristy och BrearedsDea gillar detta.
  14. BrearedsDea

    BrearedsDea Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 jan 2019
    Inlägg:
    1 116
    Mottagna gillanden:
    949
    Bra input. Har upplevt att det inbyggda systemet har viss betydelse även om jag kör Apple TV. Men extremt liten betydelse. Och ju äldre teven blir desto mindre betydelse har det. Då har man nog hunnit byta Apple TV några gånger. Tror min nuvarande tv är ca 8 år gammal. Gissar jag på. Det får man ändå vara rätt nöjd med. Och då köpte jag en kraftigt nedsatt LG vid BF. Så tänkte gå på ett vinnande koncept.
    Jag får hålla utkik och se om jag kan hålla mig till BF
     
  15. 001

    001 Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 aug 2020
    Inlägg:
    34
    Mottagna gillanden:
    23
    Det känns som om du ska göra som jag gjorde för 5-6 år sedan. Strunta i black friday (eftersom det i de flesta fall inte alls är billigare) och gå till Netonnet och sortera 65" tv på lägsta pris överst. Jag köpte den 65" som var billigast då för 8 000 kr och njuter fortsatt av denna Andersson. Jag har en sub (också Netonnet) kopplad till tv:n och tillsammans med de inbyggda högtalarna så låter det bra tycker jag med bra bas och så.

    Nu får du en 65" 4k Andersson med inbyggd Chromecast för 6 000 kr: https://www.netonnet.se/art/tv/56-70tum/andersson-led6546uhda/1027022.9119/
     
    LovelyLife och BrearedsDea gillar detta.
  16. BrearedsDea

    BrearedsDea Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 jan 2019
    Inlägg:
    1 116
    Mottagna gillanden:
    949
    Intressant input. Andersson är ju inte det första märket man tänker på när man ska välja tv. Men det var onekligen ett bra pris. Är just nu lite sugen på en Qled från Samsung. Verkar som att dom kan dumpa priserna på dom modellerna ner mot 7000-8000kr ibland. Så avvaktar nog lite till. Vill av någon anledning känna att jag gör ett ”kap”. Det kändes väldigt bra förra gången när jag köpte på bf för 11 000 istället för 22 000 typ. Men den prissättningen kan man ju ifrågasätta i övrigt.
     
    Kristy gillar detta.
  17. polar590

    polar590 Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    16 okt 2013
    Inlägg:
    3 514
    Mottagna gillanden:
    3 424

    MINA ENHETER

    Screenshot_20231027-143117.png
     

    Bifogade filer:

    BrearedsDea gillar detta.
  18. polar590

    polar590 Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    16 okt 2013
    Inlägg:
    3 514
    Mottagna gillanden:
    3 424

    MINA ENHETER

    Här ju en riktigt bra tv med en bra rabbat
     
    BrearedsDea gillar detta.
  19. 001

    001 Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 aug 2020
    Inlägg:
    34
    Mottagna gillanden:
    23
    Trevligt att min input är intressant. Lycka till med ditt köp av tv.
     
    BrearedsDea gillar detta.
  20. BrearedsDea

    BrearedsDea Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 jan 2019
    Inlägg:
    1 116
    Mottagna gillanden:
    949
    Ja jag såg den i en annan tråd. Sjukt bra prissänkning. Men kan ändå inte riktigt motivera att köpa tv för 17 000kr.