Köpråd: Ubiquiti UniFi Express 7 eller Ubiquiti UniFi Dream Router 7

Diskussion i 'Köpråd och fyndtips' startad av night77, 19 jan 2026 kl 22:03.

1. night77

night77 Android Expert Medlem

Mottagna gillanden:
    9 081
    Operatör:
    Telia, Halebop & Fello
    Telefon:
    Samsung Galaxy S25 Ultra

MINA ENHETER

Operatör:
    Telia, Halebop & Fello
    Telefon:
    Samsung Galaxy S25 Ultra
    Telefon 2:
    Oppo Find X9 Pro
    Platta:
    OnePlus Pad 3
    Jag bor i ett radhus (två våningar), har haft Asus routrar genom tiderna och sist köpte jag för cirka 1 år sen en Asus RT-BE92u som krånglar en hel del o gör livet surt för mig trots jag testade olika FW från Asus eller även Merlin men jag får för många tapp framförallt i 6ghz bandet.

I alla fall, jag bestämde mig att kolla på nåt annat o upptäckte Ubiquiti UniFi Express 7 samt Ubiquiti UniFi Dream Router 7 och nu är valet svårt, därför behöver jag all råd om dessa två routrar eftersom jag aldrig har haft Ubiquiti UniFi produkter innan utan bara "Mainstream" routrar..

Mina behov är som följande:
    1. Tri-Band Wifi7 (vilket bägge modellerna har) har 1GB fiber internet hemma
    2. Jag har 30+ uppkopplade enheter, de flesta är med 2,4ghz kapabilitet men såklart många 5ghz också o bara tre enheter som kan köra i 6Ghz, en mobiltelefon, surfplatta och PS5 Pro.
    3. Räckvidden/Täckningen ska vara god för ett radhus (åtminstone samma som Asus RT-BE92 eller bättre)
    4. Jag har inga enheter som är "kabel anslutna" till routern!

Skulle Express 7 räcka för mina behov eller Dream Router 7 är bättre, kanske bättre antenn o täckning i det fallet? Kommer jag att behöva komplettera med nån förstärkare/förlängare eller vad de nu heter för att signalen ska nå den andra våningen?

Jag kan betala mer för att få bättre modell, det är inte pengarna där som är problemet men Dream Router 7 kändes lite för overkill med sina flera GB portar på baksidan eftersom jag har inga enheter som är kabel anslutna, alla mina enheter körs trådlöst!!

Vore tacksam för eventuella råd med lite förklaring om jag trampar på en mina om jag köper så avancerade routrar men jag har läst många tester på nätet o även kollat på YouTube o alla prisar dessa produkter!

2. night77

night77 Android Expert Medlem

Mottagna gillanden:
    9 081
    Operatör:
    Telia, Halebop & Fello
    Telefon:
    Samsung Galaxy S25 Ultra

MINA ENHETER

Operatör:
    Telia, Halebop & Fello
    Telefon:
    Samsung Galaxy S25 Ultra
    Telefon 2:
    Oppo Find X9 Pro
    Platta:
    OnePlus Pad 3
    Finns det annars andra routrar ni kan tipsa om är jag tacksam! Som sagt jag har en Asus RT-BE92u som krånglar och om jag vill köpa nån ny router ska den vara bättre!