Köpråd

Diskussion i 'X10 Mini/Mini Pro' startad av Johan, 6 nov 2010.

1. Johan

Johan Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    9

MINA ENHETER

Min flickvän vill ha en telefon med fysiska tangenter. X10 Mini Pro verkar ligga rätt nära tillhands där. Jag funderar över om det är något speciellt att tänka på? Vi tänkte köpa begagnat. Finns en klase för runt 2000 där ute.

Verkar finnas både låsta och olåsta. Hur är det med rootning? Finns det olika utgåvor där vissa är smidigare än andra att roota? Om man köper en låst, går den ändå att roota? Är den i så fall fortfarande låst efter rootningen? Några som inte ens går att roota? Går det få 2.1 på alla varianter? Kan luren brickas när man rootar?

Något annat att tänka på?

2. TpS

TpS Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    88

MINA ENHETER

Jag kör med en mini pro och är mycket nöjd, bra känsla både i sliden och tangentbordet.
    Däremot så tyckte jag att 2000kr lät lite mycket för en beggad då man kan få en ny för drygt 2400kr på webhallen (enl pricerunner).
    Kan kanske vara värt att lägga dom där 400kr extra om man får en sprillans ny ur kartong...

Alla mjukvaru-versioner (än sålänge) går att roota, dvs både dom med 1.6 och 2.1.
    Går till på lite olika sätt, men ingen är särskilt svår att roota.

Tror inte heller att det ska spela nån roll om den är låst eller brandad, dom borde gå att roota ändå, detta ska jag däremot inte säga till 100%.

Mig veterligen så går det inte att göra den totalt obrukbar via rootning eller liknande. Självklart så kan man ju ta bort fel fil i filsystemet så att den inte längre startar, men detta är ju enkelt åtgärdat via SEUS (Sony Ericsson Update Service).
    Så på några minuter så har du en telefon precis likadan som när den kom från fabriken, alla kontakter, installerade apps osv är ju borta men detta kan man ju underhålla via regelbundna backups...

3. Emprezz

Emprezz Baby Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

H*n ovan har gått igenom det mesta. Det jag skulle vilja tillägga är att det enda jag kan slå ned på på x10mini-pron är att shift-tangenten är lite dumt placerad så det kan bli lite svårt att mata in versala ASDZXC på den. Men det blir en vanesak att jobba med det..
    Bortsett från det så är ju jag mer än helnöjd med den lille jäkeln. <3:)
    Det är den bästa mobilen jag har haft sedan Ericsson 768e, som jag hade i tre år...

Jag rekommendera varmt att köpa till din flickvän.

Last edited: 6 nov 2010
  4. Johan

Johan Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    9

MINA ENHETER

Tack för fina svar!

Hur lång är batteritiden i praktiken? Laddar man den varje natt, som jag gör med min Hero?

5. stga77

stga77 Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    7
    Telefon:
    Google Nexus 5X

MINA ENHETER

Telefon:
    Google Nexus 5X
    Info:
    Nova Launcher Prime
    Beror väl på användandet, men jag måste efter "vanligt användande" definitivt ladda varje dag.
    Jag vill även tipsa om LauncherPro när du/ni uppdaterat till 2.1.
    Det blir verkligen en helt annan telefon med denna launcher.

Bara att slå till!

Last edited: 7 nov 2010
  6. Emprezz

Emprezz Baby Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Det beror ju på hur man använder mobilen.. Dock så skulle jag säga att surfa man och ringer mycket, sms spelar med den så få man allt ladda den med c:a 1½ dygns mellanrum..
    Använder man mer "passivt" så kan man ha den upp till tre dygn utan laddning.
    fast jag kom ihåg när jag fick x10mini pron så räckte den knappt en dag gisse som jag spelade surfade MMS:ade etc etc som verkligen sög battrie för att kolla allt detta "nya" som jag inte vad van vid att ha i en mobil. Sjutton dessa smartphones är ju rena mini datorerna med ringmöjlighet.. :teeth:

Men batteritiden skulle ju förbättras i.o.m 2.1..
    Jag har ju 3 och i skrivandet stund så väntar jag fortfarande på att 3 skall få tummen ur a****t att godkänna så att vi 3 brandad kan få den nya förbättrade mjukvaran. Men om man köper obrandad så är du ju snabbt fixat med uppdateringen av den om den levereras med 1.6:an

Så jag skulle säga att batteriet räcker mellan 1½-4 dygn beroende på hur man använder telefonen och vilka program man tillåter att flytta datortrafik i bakgrunden i "viloläge".. Så är det för mig ialf.

Android är ju bra på det sättet att man kan göra många inställningar för att förbättra b.la batteritiderna, som de flesta känner till.

7. TpS

TpS Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    88

MINA ENHETER

Batteri-tiden blev klart mycket bättre iom 2.1, ligger just nu på ungefär 1% per timme i idle-läge med all datatrafik och synkronisering påslagen.
    Skulle man därtill lägga till t.ex Juicedefender som stänger ner datatrafiken när man inte använder den så skulle tiden säkert bli ännu bättre.

Problemet är väl fortfarande att när man väl använder telefonen så drar den fortfarande rätt mycket, så med normal användning så brukar åtminstone jag ladda varje natt för att vara på den säkra sidan.

8. Johan

Johan Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    9

MINA ENHETER

Ytterligare fina svar. Tackar!

Idag ska vi köpa en X10 MP av en som på Blocket annonserat ut en ny i kartong (någon företagsgåva han inte avser nyttja) med kvitto och hela kalaset. 2000 kr. Antar att den kommer med 1.6. Vet inte om den är brandad eller om vi kommer få uppdateringar. Annars blir det att roota.

Hon har nog inte tänkt nyttja så många finesser i Android. Typ ringa och skicka sms och k9-mail (gärna med push, men då måste ju nätverk vara på hela tiden. Får se hur det blir med det). Inget Googlekonto. Hon ska till och med köra med Telia kontant, och jag tror inte man kan ha "fri surf" på det. Blir kanske lite jobb med att få den att inte snacka data hela tiden, men det finns nog några knep. Tips mottages gärna för övrigt. :)

9. stga77

Mottagna gillanden:
    7
    Telefon:
    Google Nexus 5X

MINA ENHETER

Telefon:
    Google Nexus 5X
    Info:
    Nova Launcher Prime
    Lycka till med köpet!

10. Johan

Johan Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    9

MINA ENHETER

Har inte testat den, men jag gillar AWD Launcher. Främst för att den är fri på riktigt, som mjukvara ska vara :), men även för att den är slick.

11. ehnvis

ehnvis Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    49
    Telefon:
    LG G5

MINA ENHETER

Telefon:
    LG G5
    ROM:
    Orginal
    Låter som en 10 års jubilar på Ericsson som säljer sin. Vet flera på jobbet i linköping som lagt ut sina gåvor på blocket.

Varför inget google konto för? Det blir lite av moment 22 med en android lur. Man kan köpa till data trafik till registrerade kontantkort om jag inte minns fel.

12. stga77

Mottagna gillanden:
    7
    Telefon:
    Google Nexus 5X

MINA ENHETER

Telefon:
    Google Nexus 5X
    Info:
    Nova Launcher Prime
    Jag körde med AWD tidigare, men efter uppdateringen till 2.1 tycker jag att LP flyter på betydligt bättre.
    Men AWD är också riktigt nice! :)

13. johannes 94

johannes 94 Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    9

MINA ENHETER

Avaktivera datatrafik bara när den inte får gå ut på nätet :) Hur enkelt som helst, lägg bara till widgeten:)

14. Johan

Johan Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    9

MINA ENHETER

Det är nog så som du säger. Det är i alla fall en 10-årsarbetsgåva, och han jobbar i Kista. Vilket företag har han dock inte nämnt. :)

Vi får se om det där med Googlekonto och fri surf. Klarar hon sig utan så är det bra, men det tål att utforskas.

15. TpS

TpS Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    88

MINA ENHETER

Google-kontot är ju ändå gratis och ett måste för att Market ska funka osv...
    Och datatrafiken går ju att stänga av, men kan ju vara trevligt att kunna använda luren "på riktigt" när man är hemma och kör med Wifi...

16. Johan

Johan Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    9

MINA ENHETER

Nu är luren köpt och på laddning. Försökte uppdatera, men endast första steget verkar ha varit OTA. Behöver tydligen göra uppdateringen via dator, och det får vänta tills den är färdigladdad. Denna är Sonyericsson-brandad.

Fin liten lur faktiskt. Skulle nästan kunna överväga att upp/nedgradera från min Hero till en sådan.

TpS: Tänkte inte på att man behöver Google för att köra Market, men det har du ju rätt i. Vi får se hur det blir.