Köpråd

Diskussion i 'Desire - Allmänt' startad av Snowman, 2 apr 2011.

1. Snowman

Snowman Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    7

MINA ENHETER

Hej!

Jag har idag en Samsung Wave som de e en hel del problem med och nu hade jag tänkt införskaffa en annan som förhoppningsvis löser problemen.

De frågor jag har är enligt följande :

1. Hur länge kan man räkna med att batteriet håller om man endast ringer något samtal under dagen och skickar ett och annat SMS (samt trådlöst med push)?
    2. Är det stor skillnad på batteritiden om man använder blue tooth headset?
    3. Är det möjligt att spela in en fras och knyta denna till en kontakt och sedan ringa upp en kontakt genom att säga frasen? (tror det kallas röstuppringning)
    4. Är det möjligt att koppla upp både gmail och hotmail och då få notifiering så snart det kommer in ett mail?
    5. Kan man använda mailfunktionen utan att den hämtar samtliga redan lästa mail? (jag vet, det låter märkligt men så gör waven)
    6. När man ska ta emot ett inkommande röstsamtal, finns det en märkbar fördröjning mellan det att man tryckt på svara knappen tills linjen är öppen?
    7. Får man starta om telefonen ofta på grund av ex minnes läckage? och isåfall hur ofta?
    8. Hur anser du att HTC Desire står sig jämfört med dagens telefoner på marknaden? Finns det någon annan som du hellre valt?
    9. Vet man om HTC Desire kommer få nyare version av Android(ex 2.3)?
    10. Finns det fungerade chat klient för MSN/GoogleTalk/Facebook?
    11. Finns det något annat värt att nämna om telefonen?

Jag vet att de e ett par frågor, jag hoppas ni har överseende med dem. Jag vill försöka undvika att slänga pengarna i skön igen.

MVH

2. Wolfy

Wolfy Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    109

MINA ENHETER

1. Jag har ungefär 60% kvar efter en dag om jag har det du efterfrågar. Så 2 dagar?
    2. Ingen aning, men det är ju en sak till som skall driftas.
    3. Ja, har dock inte använt det, men visst finns det röststyrning eller app för det.
    4. Ja, vanlig mail hantering, den kollar mailen och meddelar när det kommit mail
    genom t.ex. ett PLING.
    5. Tror inte du riktigt förstår hur det fungerar, men JA. genom att gmail t.ex. använder
    sig av IMAP istället för pop3, så kan du ställa in hur mycket mail du vill se, t.ex. 3 dagar.
    då visar den endast 3 dagars gammal mail. Så ja.
    6. Nej, inget jag märkt/stört mig på. Du drar ner listen för att svara och sedan är
    samtalet igång.
    7. Jag brukar starta om min telefon när den når 900~1000 timmar, men inte för det
    behövs, utan mest för sakens skull. Nu har jag ju en rootad version, men det kan du
    ju med skaffa, men original gäller samma sak. Du behöver knappast starta om mobilen.
    8. Jag kollade mobiler i kanske 1 vecka innan jag bestämde mig för HTC desire, detta
    var 1 år sedan och jag har inte någon koll på marknaden just nu. kollade dock lite
    snabbt och tyckte inget slog Desire än...konstigt egentligen...
    9. Original 2.3? Vet inte... men rootad 2.3 finns redan
    10. Ja på alla nämnda, du vet att det är en android-mobil du funderar på att köpa va?
    Detta innebär att det är inte tillverkaren som bestämmer vad som finns och inte, utan
    det är programmerare..detta innebär att så fort ett behov finns så brukar någon listig
    liten nörd koda en app för detta. Det svåraste brukar vara att hitta appen, men visst
    fan finns den.
    11. Får du strul på mobilen har du en lång resa framför dig pga att HTC anlitar Anovo,
    som i 9 av 10 fal inte löser ditt problem, utan lyckas sabba den ytterligare. Så länge du
    kan hålla mobilen utanför anovos destrutiva nävar så bör du klara dig bra med htc desire.
    Sedan har vi ju minnet....detta är något som htc är rätt tysta om.. du har bara ca 100
    mb internt minne, vilket gör att du fyller den rätt fort med appar. Htc fixade då stöd så
    du kan lägga över en del av apparna på ditt sd-kort, men tro mig.. det räcker föga...
    Den sista lösningen brukar bli att roota mobilen och få a2sd+ vilket gör att ditt interna
    minne flyttas helt till ditt sd-kort..detta gör att du lätt kan installera det mesta utan
    att få minnesbrist. Men original är du rätt körd....detta är desire's största fel, men det
    går alltså att åtgärda.

3. poipen

poipen Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1 385

MINA ENHETER

vad har du för budget? finns ett par nya mobiler ute nu som du kanske ska kolla efter. å så snart så kommer samsungs nya som jag är ganska sugen på .

4. Snowman

Mottagna gillanden:
    7

MINA ENHETER

Jag har koll på vad POP3 och IMAP innebär. Gmail kör IMAP, detta betyder att läser man mailen på datorn så kommer de även vara lästa på telefonen när de kommer dit. Det är med andra ord mycket lättare att hålla koll på nya mail när man tittar mail på olika apparater(dator/mobil).

POP3 kan inte hålla koll på vilka som är lästa/olästa vilket gör det krångligare att hantera. När det gäller hotmail(pop3) på min Samsung wave så hämtas 50 mail när jag trycker på hämta, alla sätts till olästa även om de är lästa på datorn. Det är inte möjligt att sätta alla till lästa, istället får man gå in 1 och 1 för att få de lästa. Gör jag en ny klämtning så hämtar den ytterligare 50 mil, denna gången hämtar den först mail nyare än de 50 mail jag har på telefonen redan och sen hämtar den resten(upp till 50) som är äldre än de som finns på telefonen. Så trycker jag 4 gånger på hämta knappen så kommer jag ha 200 olästa mail på telefonen som jag manullet måste gå in och markera som lästa. Raderar jag mail på telefonen och gör hämtning så kommer först de raderade hämtas ner igen. Som du säkert förstår så är inte detta hållbart. Förhoppningsvis finns det bättre vis att hantera pop3 än så som man bestämt att waven ska göra.

Jag har haft en del problem med Samsung Wave och supporten här har varit den sämsta jag någonsin varit med om. Samsung Sverige har inte koll på att Samsung Wave kör deras eget system Bada utan tror ibland att den kör Android. De har ingen aning om changelogs och registreras en felanmälan så kommer de aldrig tillbaka med ett svar(har lämnat flera felanmälningar). Så efter detta kommer jag aldrig köpa en Samsung telefon även om de tekniskt sätt ligger långt framme.

Detta låter inte bra? Är inte SD minnet ganska mycket långsammare än det inbyggda?

5. Snowman

Mottagna gillanden:
    7

MINA ENHETER

Jag kan nog tänka mig lägga upp emot 3500 kr men ska jag lägga så mycket då måste de punkter jag nämnt fungera.

Jag har tittat på SE NEO också som ser bra ut men den verkar vara något större än vad jag förredrar. När jag tittar på telefon så är det viktigt för mig att den har ett hyfsat litet format, dock får det inte överdrivas så som x8 som är för liten att göra något på.

Har du några förslag?

6. svartlock

svartlock Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    44

MINA ENHETER

Om du anser att Neo är aningen för stor så borde Desire isf kvala in i den gruppen också då dessa två telefoner har nästintill identiska yttermått frånsett någon millimeter hit och dit.

7. Snowman

Mottagna gillanden:
    7

MINA ENHETER

Ja jag kanske tittar för mycket på millimetrar, kanske de e värt att vänta på SE Neo?

8. Pallee

Pallee Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    22

MINA ENHETER

Som jag ser det så kommer du vara nöjd med en desire, men det finns som sagt nyare telefoner att få tag på idag med bättre tekniska specifikationer...

Gingerbread kommer till desire. (Eller finns redan om man kör rootat)

Det enda riktiga problemet med Desire är att minnet för appar inte är stort nog... men det kan man ju lösa med root och A2SD+

SD-kortet är inte mycket långsammare än internminnet... (inte om du kör sandisks kort iaf - dom har ett extremt bra track record när det gäller att överträffa sin specificerade klass med ca 75-200%, beroende på hur mycket tur man har... men jag tror aldrig någon har fått ett sandisk-kort som är sämre än man har betalat för) annars så kan du alltid skaffa ett klass 8 eller 10 kort så är du ganska säker :D