Köpt beg. mobil av företag, nu är mobilen reklamerad!

Diskussion i 'Off Topic' startad av Kirill, 19 jan 2011.

1. Kirill

Kirill Baby Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

Hejsan!

Vänder mig hit för att försöka få lite vägledning hur jag ska gå tillväga för att lösa detta...

Köpte en mobil på blocket och fick kvitto med på köpet. Visar sig sen då jag får reklamationen att gå igenom så vägrar butiken häva köpet på grund av att mobilen är köpt av ett företag och då gäller köplagen istället!
    Men jag är ju privatperson som äger mobilen idag och inte ett företag, så jag står helt mållös hur jag ska gå vidare nu. Telefonen har sen drygt 1 månad tillbaks dragits tillbaka av tillverkaren så den säljs inte längre i butik.

Telia vägrar kompensera mig för 11 veckors dröjesmål, samt att de bryter mot det avtal som de har ingått med Nokia att jag ska få häva köpet på båda telefonerna.

Hur ska jag gå tillväga? För jag vägrar plocka ut en mobil som ej längre säljs...

Hälsningar
    Kirill

2. Jani

Jani Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    57
    Operatör:
    GiffGaff

MINA ENHETER

Operatör:
    GiffGaff
    Ja den här är ju svår. Du bör nog kontakta konsumentvägledaren i din kommun för att få reda på hur det egentligen är.

Telia anser nog att det är köpt av ett företag när telefonen köptes från Telia, då gäller köplagen som avtal. Jag spekulerar att det är kört för dig, men hör med konsumentvägledaren i din kommun i första hand för att få hjälp

Hur är det med företaget som du köpte telefonen av? Kan inte dem hjälpa till? Du skickar in telefonen till dem och dem sköter garantiärendet med Telia och sen skickar telefonen tillbaka till dig?

EDIT: Vad förväntar du dig få kompensation för? Har du lidigt någon förlust av inte ha kunnat använda telefonen?

3. Buzz

Buzz Android Apprentice Medlem

Mottagna gillanden:
    2 218

MINA ENHETER

De har rätt i att köplagen gäller eftersom de sålde till ett företag.
    Spelar ingen roll. Möjligen kan du hävda konsumentköplagen mot den på blocket som sålde till dig om det var ett företag som sålde till dig. Att prata med konsumentvägledaren är nog det bästa som sagt.

Att gå ut med den attityden är ett högt spel som troligen gör att du kommer stå tomhänt.