Problem: Köpt beg S3 - Datanätverksläge fungerar ej

Diskussion i 'Galaxy S3 - Allmänt' startad av bombi_bitt, 16 okt 2012.

1. bombi_bitt

bombi_bitt Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Jag köpte en beg. Galaxy S3 via Tradera. Allt fungerar fint förutom att den inte kopplat upp mot 3G, dvs jag kan ringa vanliga samtal men jag kan inte surfa eller göra någonting som kräver datatrafik. Slår jag på Wi-Fi fungerar det visserligen som det ska.

Telefonen var i fabriksinställning när jag fick den. Mitt SIM-kort är nytt och data fungerar i min gamla telefon.

Kollar jag jag inställningar och om telefonen står det "Status för mobilt nätverk Frånkopplad".

Är det någon som har en aning om varför det är så här? Jag tänker att om den vore stulen och spärrad hade väl inte ens samtal/sms fungerat?

Tacksam för hjälp!

2. pingo

pingo Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    18

MINA ENHETER

Kolla under inställningar-->trådlöst och nätverk -->fler inställingar-->mobila nätverk

Är "Använd paketdata" och "dataroaming" ibockade? Egentligen torde det bara vara paketdata som är intressant.

På samma ställe kolla Nätläge, för 3G bör det stå med WCDMA så att den inte står i "GSM endast"

bombi_bitt gillar detta.
  3. bombi_bitt

bombi_bitt Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Tack för svar...

"Använd paketdata" och "Dataroaming" är ikryssade. Har dessutom provat alla nätlägen och att välja olika Nätverksoperatörer manuellt...

4. pingo

pingo Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    18

MINA ENHETER

5. x10_minipro

x10_minipro Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    115
    Operatör:
    Hallon
    Telefon:
    Xiaomi Pocophone F1

MINA ENHETER

Operatör:
    Hallon
    Telefon:
    Xiaomi Pocophone F1
    ROM:
    ParanoidAndroid
    Har du rätt apn?
    Utan apn så funkar inte internet, och har för mig att det kan stå att status för mobilt nätverk typ är av eller något sånt.

Kan inte menyn på s3 men du borde hitta det under typ inställningar>nätverk>mobilt eller mer eller något sånt>mobilt nätverk > Access point names eller apn eller något sånt. Kolla om du har apn överhuvudtaget och om det isåfall är rätt. Annars kan du fylla i det där. En snabb google sök så lär du nog hitta apn inställningar för din operatör

6. kendobendo

kendobendo Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    632
    Telefon:
    OnePlus 7T Pro McLaren + Root

MINA ENHETER

Telefon:
    OnePlus 7T Pro McLaren + Root
    Dataroaming = Vill du använda data när du är utomlands?
    De flesta svarar nej på ovan fråga då det är svindyrt. Så jag skulle iaf om jag var som dig kört med den ej bockad för att just kunna sova bättre om nätterna i fall jag är utomlands.

Det räcker med bara Använd paketdata = Vill du surfa när mobildata (gprs/3g/hspd) finns tillgängligt? så den vill du ha bockad.

Om du har Tele2 kan du skicka ett SMS till 123 med texten Ja så skickar dom ett sms tillbaka med operatörsinställningarna i ett SMS till dig. Installera dom bara och starta om telefonen. Har du någon annan operatör så kan du följa APN-guiden som är länkad här i tråden.

Lycka till!

7. kallt_kaffe

kallt_kaffe Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1 685
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Xiaomi Mi Note 10

MINA ENHETER

Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Xiaomi Mi Note 10
    Om inget annat fungerar så skulle jag överväga att blåsa på senast original firmwaren med Odin. Den kan ju ha varit rootad och fipplad med och någon kan ha råkat tagit bort något på systempartitionen som borde varit kvar. Sedan har man löst problemet genom att köpa en ny och sälja den gamla.