Köpte en KC-42 från 24.se

Diskussion i 'Övriga tablets' startad av pjb, 19 nov 2012.

1. pjb

pjb Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    2

MINA ENHETER

Köpte igår en KC-42 från 24.se:

http://www.24.se/7-surfplatta-android-40-p-22564-c-1198.aspx

för 599:- istället för en ny android eftersom jag ändå använder min gamla knapptelefon som telefon och bara surfar med android-smartphonen.

Är det någon som har erfarenheter av den här surfplattan och särskilt hur det funkar med externt 3G-modem när man inte kan köra wlan.
    Funkar alla modem eller bara vissa?
    Även tacksam för ev andra erfarenheter tips och råd.
    Var den värd sina 599:-? Är det ett kap eller bara skräp och pengar i sjön?

Last edited: 19 nov 2012
  2. pjb

pjb Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    2

MINA ENHETER

Den kom idag så jag var på Hemköp/posten och hämtade.
    Helt namnlös och anonym om inte "Tablet PC" är en logga. Imponerande 10 cm hög kartong trots att den bara är en cm tjock.
    Bruksanvisningen förutom omslaget är en katastrof. Knappt tydbar med suddiga bilder. Men det är ju vad som står och hur man gör som räknas.
    Det ska gå att ladda ner och installera appar. Få se om det är direkt från Google Play eller indirekt.
    Själva plattan känns väldigt bra och inger en känsla av kvalitet och förtroende. Får se hur det är med mjukvaran sedan. Hade ett SDHCmicro 16gb över som jag satt in.
    Men nu ska den ligga på laddning ett dygn innan jag börjar använda den.

3. ime95mos

ime95mos Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1 193

MINA ENHETER

Märkligt,

På 24.se står det att den inte är beställbar.. Men du beställde häromdan? Vad pysslar dem med?

"Ej beställbar, återkom om 3-14 dagar"

4. pjb

pjb Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    2

MINA ENHETER

De fick in några för ett par veckor sedan men de såldes direkt så de tog in ytterligare en sändning i fredags som tydligen gick åt under helgen för jag tipsade en vän i måndags och då var de redan slut.

Vilket jag förstår efter att i eftermiddag ha börjat pilla på den och laddat utan några problem "mina appar" från Google Play. Bara logga in på gmail-kontot trycka på Google Play ikonen och sätta igång. Hade hört att på en del anonyma billiga plattor funkade det inte.

Hittills jättenöjd och helt klart ett jättekap för 599:-. Om de får in den igen är mitt råd köp! Bruksanvisningen dock skräp så det är bra om man haft en android innan så man kan lite.

Ska ägna närmaste tiden åt att ladda ner fler av mina appar och göra telefon-, app- och programinställningar.
    Sedan gäller det om man kan få 3G att funka med ett modem också. Återkommer om det.

5. ime95mos

ime95mos Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1 193

MINA ENHETER

Hur är skärmen på den?

Jag har ägt en lågbudget platta tidigare (ZTE Light) och skärmen på den var väl ingen höjdare. Bättre eller sämre?

6. pjb

pjb Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    2

MINA ENHETER

Man kan ju ställa in ljusnivån på skärmen så det passar.

Annars helnöjd och allt funkar bra. Det enda är att Swedbank- och Handelsbanken-apparna inte är kompatibla till skillnad från Nordea som gick att installera. Vet inte varför, men jag gör nog bankärenden ändå helst från en riktig dator med BankID och så.

3G visade sig dock vara ett problem eftersom det kräver en OTG-adapter som kostar som nästan halva surfplattan, så jag nöjer mig tills vidare med wifi.
    Ett alternativ är comviqs batteridrivna 3G-wifi-router men den kostar också 300:-.

Andra förslag mottages gärna men min smartphone vill jag inte roota och den har 2.1 så tether-apparna för wifi funkar inte.
    Kanske någon vet något lågt pris på OTG-adaptrar (USB micro hane -USB hona)

7. (SiC)

(SiC) Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    194
    Operatör:
    Tele2, Telia
    Telefon:
    Sony Xperia 5 ii

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2, Telia
    Telefon:
    Sony Xperia 5 ii
    Telefon 2:
    Apple iPhone 11
    Telefon 3:
    Sony Xperia XZ1 Compact
    Platta:
    Samsung Galaxy Tab A7 (2021)
    Platta 2:
    Samsung Galaxy Tab 10.1 (2019)
    Övrigt:
    Chromecast v.1 & v.2
    Barnens Motorola
    Frugans ZenFone 5Z
    Android 2.1 har alltså inte inbyggd WiFi-delning som 2.3?
    OTG köper du billigt från t.ex dx.com - ganska lång leveranstid dock.

/Z!