Köptips elsparkcykel

Diskussion i 'Köpråd och fyndtips' startad av Lolxd, 28 augusti 2021.

1. Lolxd

Lolxd Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0
    Jag är sugen på att köpa en elsparkcykel, men behöver tips på bra alternativ. Någonting i prisklassen 5-6 max 7k hade varit bra. Jag är mest ute efter något med hyfsad range (30-40km) och en toppfart på typ 30 (helst iallafall). Jag ska mest använda den för att köra runt på fritiden.

2. bernard

bernard Droidmin Staff Member

Mottagna gillanden:
    48.061
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 10 Pro+iPhone 13 mini

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Du hittar inget bättre än G30 Max med Gen 2-motorn om du kan tänka dig importera (se inläggen om DHgate): Ninebot Max G30 / G30 II med 10"-hjul och 6 mil räckvidd!

Den är särskilt bra i Norden eftersom den klarar fukt och väta hyggligt väl. Plus att det är hög byggkvalitet och mycket enkelt hitta reservdelar och tillbehör.

3. Lolxd

Mottagna gillanden:
    0
    Har själv kollat lite på E-wheels E4 el sparkcykel och den verkar hyfsad, 50km range med antingen 20 eller 40 km/t

4. bernard

bernard Droidmin Staff Member

Mottagna gillanden:
    48.061
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Det är en mycket dålig idé att åka 40km/h på en spark som inte är heldämpad, särskilt om inte framhjulet är dämpat. För det första ökar risken att du tippar rätt rejält med hastigheten, speciellt utan dämpning fram. För det andra kommer din rygg att ta rejält med stryk.

Behöver du starkare motor fungerar den, men det finns inte så mycket info att tillgå om tex driftsäkerhet/hur länge den håller eller om den klarar klimatet, eller guider på vad som vanligast går sönder och hur du byter ut det osv. På så vis är ju tex G30 Max rätt överlägsen.

Det är enkelt hänt att man blir lite fartblind och stirrar sig blind på watt/hastighet, men det är ju bara en del av helheten.

Last edited: 28 augusti 2021
  5. Lolxd

Mottagna gillanden:
    0
    Jo det är ju i och för sig sant. Hur är G30 Max om man tänker på typ vikt? Vill helst ha någon som är rolig att köra och ”leka” runt på.