Komma åt hårdvara (blixt) i telefonen?

Diskussion i 'Frågor, support och diskussion' startad av hackan, 31 jul 2009.

1. hackan

hackan Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    7

MINA ENHETER

Tänkte försöka koda lite till Android och tyckte att det kunde vara praktiskt med en ficklampa till Galaxy, eftersom den har belysning (kamera-LED). Jag har sett att det finns åtminstone två program redan (som jag däremot inte hittade på Market när jag letade nu), men vill försöka lära mig lite mer och misstänker att fler kan vara intresserade av svar.

När jag skulle börja koda dök problemet med hur man kommer åt att slå på/av lampan upp. Jag var inne och sökte i APIn, men är inte alltför van att leta igenom sådana, trots försök med sökfunktion samt att jag kollade under android.hardware vilket jag tyckte var det mest logiska.

Var hittar man hur anrop till lysdioder eller annan hårdvara sker? Är det gömt i APIn eller är det ens möjligt via Java?

2. mrbowmore

mrbowmore Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Det kan ju vara så att du kan behöva slänga in en Cextention. Kolla på devevoper.google.com å se om du hittar nåt mer där. =/

3. hackan

hackan Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    7

MINA ENHETER

Skulle du kunna förklara lite om Cextention? Försökt söka efter det (med variationer) på developer.android.com, men har inte hittat något.

Är det någon form av koppling mellan C-kod och Java?

4. mrbowmore

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Jo, du är inne på rätt spår. Jag är dock jäkligt kass på det där själv (Aldrig varit tvungen att knåpa ihop en C-extention). Dock borde bitar av android vara skrivna i någon form utav C och en hel del i Java. C kod är ju generellt mer "lowlevel", så om du inte hittar något specifikt för hårdvara i APIt kan det bli svårt att göra det via googles javaAPI. Ett tips kan ju vara att maila samsung eftersom det är specefikt för den telefonen.. =/

5. Kaj

Kaj Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    44

MINA ENHETER

Ah, tror att du pratar om att skriva JNI som det heter i javavärlden.

6. mrbowmore

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Tack Kaj! Det borde ge lite mer sökträffar på google.. :D

7. Kaj

Kaj Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    44

MINA ENHETER

Japp, android och jni gav t.om en rätt urförlig beskrivning. Det svåra är nog att hitta hur man native skall komma åt dioderna. Skulle nog behövas dokumentation från Galaxy.

http://android.wooyd.org/JNIExample/

8. gunnar-medial

gunnar-medial Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    3

MINA ENHETER

Last edited: 4 aug 2009