Telefonen har en liten textsträng som den presenterar för telefonnätet, den kan vara till exempel någonting i stil med "Arcsoft MMS 5.0.69.44". (Det där är en SonyEricsson har jag för mig.)
Då tittat telefonnätet i sin databas för att hitta vilka bildstorlekar en telefon som säger "Arcsoft MMS 5.0.69.44" klarar, om den klarar film, om den klarar ljud osv. Sedan skalar den om så att mottagande telefon alltid ska kunna spela upp MMSet.
(Alternativt om mottagande telefon inte klarar MMS så kan operatören till exempel skicka ett SMS med en länk där mottagaren kan se MMSet.)
Om det nu är så att man har en hypermodern telefon som stödjer Nya Fräna Saker (TM) så ändrar tillverkaren till ett nyare ID.
Om då operatörerna är långsamma med att lägga in detta i sina nätverk, så att ingen telefon med det ID finns inlagt tekniskt... så skickar den lägsta standardkvalitet som alla MMS-telefoner ska klara. (Dvs pyttelitet.)
Med andra ord har det absolut ingenting att göra med av vem och hos vem du köpt telefonen. Det är teknikerna på operatörerna som måste få information från Samsung och sedan lägga in denna i sina näts databaser.
Edit:
Förenklat:
Xperian är en gammal telefonmodell. Telefonnäten vet vad den kan, baserat på dess MMS-identifikation.
S2 är en gammal telefonmodell. Telefonnäten vet vad den kan, baserat på dess MMS-identifikation. (Hittepå: Låt säga att den klarar exakt samma saker som SGS1, då har 1an och 2an också samma identifieringssträng.)
S3 är en helt ny telefonmodell. Telefonnäten har ingen aning baserat på dess MMS-identifikation.
Edit #2: Det här är exakt anledningen till att man inte kommer runt problemet med en annan MMS-app. Det är fortfarande telefonens MMS-funktionalitet som används, och den säger till nätet "jag är en ny frän telefon som kan massor... och jag kallar mig Arne!". Telefonnätet svarar: "Arne? Jag har ingen aning om vad en Arne kan."
Last edited: Jun 17, 2012