Komma ut Linux share

Diskussion i 'Applikationer' startad av look2, 23 okt 2013.

1. look2

look2 Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    36

MINA ENHETER

Tjabba.
    Har en virtuell linux maskin, jag skulle vilja komma åt de utdelade filerna med min Android platta och telefon.

Det fungerar utmärkt att komma åt den med datorn, men försöker jag med plattan stöter jag på patrull. Har även en Linux server som jag kommer åt. Men inte den virtuella maskinen, vad kan det vara för fel?

Sent from my SGP321 using Tapatalk

2. Buzz

Buzz Android Apprentice Medlem

Mottagna gillanden:
    2 226

MINA ENHETER

Låter väl som du har något nätverksproblem, typ någon brandvägg som filtrerar bort trafiken eller att enheterna sitter på olika nät.

3. henca

henca Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    211

MINA ENHETER

Ja, det låter som ett nätverksproblem.

Fundera över vad din virtuella maskin har för IP-adress och netmask, vad host-datorn för den virtuella maskinen har för IP-adress och netmask, vad telefonen har för IP-adress och netmask samt vad telefonen har för default gateway.

Nästa steg, när du vet hur nätverkstrafiken borde försöka ta sig fram är att fundera över brandväggar.

m v h Henrik

4. look2

look2 Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    36

MINA ENHETER

Fick det att lira, vet inte riktigt hur, men helt plöttsligt började det att fungera. Tror att det kan berott på att jag inte skrivit vilket share jag skulle komma åt, utan bara servernamnet.

5. neddie

neddie Android Medlem

Mottagna gillanden:
    1 057

MINA ENHETER

problemet är hur du sätter upp nätet i den virtuella maskinen.. typ bridged network etc så kolla igenom det... en klassiker är tex att din maskin ligger på 192.x medans din virtuella maskin kanske ligger på 10.x... då blir det knixigt ;)

6. look2

look2 Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    36

MINA ENHETER

Tror det berodde på att jag inte specade vilket share jag ville komma åt. Kom som sagt åt den ifrån en Windows maskin, så inget nätfel.

Sent from my SGP321 using Tapatalk