Kommando till Google Home Routines.

Diskussion i 'Smartprylar och det smarta hemmet' startad av geobjork, 28 jul 2020.

  1. geobjork

    geobjork Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 jan 2013
    Inlägg:
    1 542
    Mottagna gillanden:
    1 106

    MINA ENHETER

    Jag vill lägga in ett kommando i Assistant Routines som flyttar över det jag spelar upp på en högtalare, till en annan i ett annat rum.
    I ett rum har jag en Nest Mini, i ett annat en Nest Hub. Har skapat en rutin som används när jag flyttar mig själv från det ena rummet till det andra. Jag vill då överföra ljudet jag spelar upp från Mini till Hub i samma vevan.
    Någon som vet ett kommando jag kan skriva in i rutinen?

    Också, plötsligt har jag fått en mängd notifikations på mobilen som verkar vara relaterat till rutiner. Har slagit av allt jag kan hitta av notifikations, men fortfarande får jag.
    Finns det något ställe jag kan slå av alla med en knapptryckning?
     
    Last edited: 28 jul 2020
  2. Dan1jel

    Dan1jel Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    19 okt 2009
    Inlägg:
    918
    Mottagna gillanden:
    522
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Google Pixel 6

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Google Pixel 6
    ROM:
    Vanilla
    Platta:
    Dell Chromebook 13
    ROM:
    PopOS 21.04
    Övrigt:
    Casio G-Shock: GWG-1000-1A3ER / GBX-100-7 / MT-G B1000D-1A
    Hur har du fått igång rutiner? Jag får inte igång det..?! Kan du inte köra högtalarna i en grupp då, så slipper du föra över när du byter rum?
     
  3. geobjork

    geobjork Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 jan 2013
    Inlägg:
    1 542
    Mottagna gillanden:
    1 106

    MINA ENHETER

    Ja, rutiner funkar mycket bra. Här har jag en liten beskrivning hur jag har gjort.
    Ett möjligt alternativ att få Google Assistant uppdateringar snabbare.

    Betr högtalargrupp. Nej, jag vill slå av ljudet i det ena rummet och fortsätta spela upp samma i det andra. Detta med ett par andra ändringar, typ ljus och el till datorn, samt starta upp en extern harddisk. Det funkar jättebra med ett enkelt kommando i GA rutin, utom "fytta över" ljudet.
     
    Last edited: 28 jul 2020
  4. geobjork

    geobjork Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 jan 2013
    Inlägg:
    1 542
    Mottagna gillanden:
    1 106

    MINA ENHETER

    Jag vill påminna mig att jag för en tid sedan såg ett inlägg om just denna funktion, kommando för att flytta över uppspelningen från en enhet till en annan. Her leeetat och letat, men hittar inte.

    Är det någon som känner igen det?
     
  5. geobjork

    geobjork Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 jan 2013
    Inlägg:
    1 542
    Mottagna gillanden:
    1 106

    MINA ENHETER

    Hittade den här instruktionen,
    Move media from one cast device to another - Google Nest Help

    Denna funkar, dock lite märklig. Om jag vill styra den med GA rutin, och lägger in den via "Add Action", måste jag skriva in kommandot på engelska, "Transfer to Google Nest Hub".
    Om jag röststyr den funkar den bara på svenska, "Hej Google, flytta till Google Nest Hub".
    Undrar varför? Andra kommandon funkar helt fint på svenska i rutiner.
    Har Engelska som primärspråk och svenska som sekundär under talspråk till Assistant, och English US som systemspråk i luren.