Kommer det någonsin en så cool produkt som mobiltelefonen igen?

Diskussion i 'Off Topic' startad av Ara, 27 jun 2024.

1. Ara

Ara Android Apprentice Medlem

Mottagna gillanden:
    2 199

MINA ENHETER

Jag tyckte att det var helt fantastiskt när jag köpte min första mobiltelefon 1995 (en Motorola Flare) och det var alltid otrolig spännande att läsa om ny mobilmodeller och sen när man köpte en ny modell, det var en otrolig kick. Sen kom smartmobilerna och det blev ännu mer fantastiskt och jag (och de flesta här) kunde inte få nog med information om vad som hände med smartmobilerna. Det var en otroligt spännande tid! Nu är det lite blase, smartmobilerna är mogna produkter och de flesta är nöjda med mobiler som är flertalet år gamla. Tror ni att det någonsin kommer en ny produktkategori som är lika spännande och omvälvande som mobiltelefonen?

Kristy gillar detta.
  2. eastbound

eastbound Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    3 292

MINA ENHETER

Det kommer garanterat komma,oklart vad dock. Vore märkligt om det helt plötsligt skulle stanna vid en skärm i handen.

3. Ara

Mottagna gillanden:
    2 199

MINA ENHETER

Visst, men det har inte hänt på 30 år.

4. bernard

bernard Droidmin Moderator

Mottagna gillanden:
    47 304
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 9 Pro+iPhone 13 mini

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 9 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Glasögon med AR finns redan, men de är väldigt klumpiga och inte så särskilt sofistikerade ännu. Om det blir glasögon, linser eller implantat är väl svårt att svara på, dvs som faktiskt får ett motsvarande genomslag, men nästa grej/paradigmskifte är nog att lyfta blicken från mobilen i alla fall.

Kristy, Ara och BrorSnor gillar detta.
  5. Heleg

Heleg Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    2 175
    Vad sägs om Neuralink och motsvarande, kan det bli ett tekniksprång som slår eller blir det en flopp (personligen litar jag inte det minsta på Elon Musk).

6. Tiopental

Tiopental Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    3 580
    Telefon:
    iPhone 16PM/Vivo X200U

MINA ENHETER

Telefon:
    iPhone 16PM/Vivo X200U
    Självklart. Så länge vi människor inte har ihjäl varandra eller planeten så kommer nya fantastiska innovationer att komma.

Problemet är väl att dagens datorer/smartphones är baserade på exakt samma teknik som datorn i månlandaren som NASA använde på 60-talet. Den enda skillnaden är att transistorerna blir mindre och mindre varje år så att vi kan klämma in fler på en mindre yta. Det finns dock en "maxpotential" i den här typen av konstruktion och vi börjar närma oss den. För att komma vidare behövs en ny teknik. Det är därför utvecklingen uppfattas som att den stannat av lite de senaste åren.

Att någon kommer knäcka "next big thing" förr eller senare är jag helt säker på. Vi kommer se tillbaka på våra smartphones från 2024 på samma sätt som vi idag gör när vi ser telefonerna med fingerskiva .

Kristy och bernard gillar detta.
  7. Tripod

Tripod Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    486
    Telefon:
    Motorola moto g84

MINA ENHETER

Telefon:
    Motorola moto g84
    Man kan väl säga att det är en förmån att få leva, eller ha levat, under en period där något revolutionerande framsteg har skett. Under i synnerhet 1900-talet och framåt blev vi bortskämda med det i aldrig tidigare skådad omfattning, och i det perspektivet höjs ribban ganska mycket. (Somligt har vi tagit för så givet att vi missbrukar det, som penicillin, och få minns tiden innan, då svår lunginflammation eller brusten blindtarm var i princip lika med död; kanske rycker de på axlarna å menar att forskarna nog kommer på något.)

De riktigt stora (å alla kom ju inte över en natt utan byggde vidare på tidigare kunskap, jfr. Newtons påstådda uttryck om att han stod på axlarna av jättar); tryckpressen, ångmaskinen, generering och förmedling av elektricitet, telegrafering, telefoni, TV och halvledare (Nobel -56, transistoreffekten), kunskaper om vår arvsmassa etc. förändrade inte bara vår kunskap utan vårt sätt att leva och överleva.

Det sägs ibland att forskare kan fascineras av det lilla, det är klart om inte den drivkraften och nyfikenheten fanns skulle inget hända; hos allmänheten i välutvecklade länder är inställningen nog mer blasé, då krävs det, givet utvecklingen vi har lagt bakom oss, större doningar för att hakan ska trilla ned i backen.

Det finns någon historia om en piga som besökte prästgården för att tala med prästen, och kunde när hon återvände berätta att hon sett prostinnan (prästens fru) stå och tala med väggen i entrén, en väggtelefon alltså. Det finns rapporter om när radion gjorde sitt inträde i Storbritannien hur en del tyckte det var obehagligt med röster rakt ut i rummet från någon de inte kunde se.

Vi kan skratta åt detta idag.

Jämför även hur en barnaskara kunde få turas om att tända det elektriska ljuset var kväll i den nya bostaden för drygt hundra år sedan. Det gjorde skillnad, och ja, en mobil telefon [medveten särskrivning] gjorde definitivt skillnad. Färg-TV var coolt, men inte "revolutionerande coolt" etc.

Om kriteriet är en sak som var man, nåja, kan införskaffa och som ska uppfattas som revolutionerande cool, så tror jag det blir svårt.

Som @bernard@bernard är inne på får vi lyfta blicken, även om han kanske mer menar bokstavligt kopplat till den mobila uppkopplade tillvaron. För egen del tror jag inte att en ny konsumentprodukt skulle skapa den stora omvälvande känslan, däremot naturligtvis i det lilla ("oj vilken bra datorskärm"; "oj vilken prestanda" etc). Men visst, det kan hända att i en inte för avlägsen framtid springer en del runt med implantat för uppkoppling som gör att de kan spela Allan och sitta inne med kunskap som de inte förvärvat genom normala studier. Om jag skulle uppleva det som "coolt" vet jag inte.
    Däremot skulle nya landvinningar inom alstrande av el (ex fusion), medicin eller transporter kunna vara exempel. Även självklart det som @Tiopental@Tiopental säger, nästa stora språng i en dators olika processer för att behandla data. Som alltid bygger mycket på grundforskning.

katho, Kristy, tpalsson och 2 andra gillar detta.
  8. Johnh3

Johnh3 Android Veteran Medlem

Mottagna gillanden:
    5 284
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Motorola Edge 50 Neo

MINA ENHETER

Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Motorola Edge 50 Neo
    Telefon 2:
    Google Pixel 7a.
    Platta:
    iPad
    Jag har svårt se något i närtid som ersätter mobilen som en konsumentprodukt. Men det blir väl en gradvis utveckling. När Teven kom så blev det en häftig upplevelse på sin tid, men det dödade inte radion.

AI prylarna som Rabbit är väl inte nog mogna heller för att ta nästa steg:
    rabbit - introducing r1, a pocket companion that moves AI from words to action

Man får se vad som händer.

9. astrob0y

astrob0y Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    282

MINA ENHETER

ROM:
    Stockholm
    Innovationer kom med starka stater som hade råd med utveckling. Nu lever vi i en helt annan värld (end of history, ni vet ;) ) där det privata ska stå för innovationer. Och vi har vad då, datacenter som ska producera nakenbilder på kändisar. Ormoljesäljare som musk som har lurat en hel värld om självkörande bilar och nåt tjafs om tunnlar för bilar.

10. Ara

Mottagna gillanden:
    2 199

MINA ENHETER

AI kommer ju precis som mobiltelefonen att förändra världen, men AI är inte en produktkategori. Vi kommer givetvis att få se en massa olika revolutioner orsakade av AI. Något pryl som blir lika omvälvande som smartmobilen kan i alla fall inte jag se för tillfället. Däremot så kommer givetvis (och redan så) AI påverka smartmobilerna väldigt mycket och hur vi kan använda dem på helt nya sätt.

Last edited: 28 jun 2024
    Kristy gillar detta.
  11. Tripod

Tripod Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    486
    Telefon:
    Motorola moto g84

MINA ENHETER

Telefon:
    Motorola moto g84
    Instämmer i mycket. Om vi tittar på utvecklingen historiskt på ett antal områden, så var det i början vanligt med privata järnvägar, en stor mängd olika runt om i landet, somliga av tvång helt enkelt för att en industri behövde en lösning på transport en viss sträcka. Fram mot 1940-talet hade väl i princip allt blivit statligt. Och liknande kunde man säkert se i telefonins barndom. Många menar att det [statligt ägande i olika länder under den perioden av 1900-talet] var ett ofta naturligt steg för att samordna och växa så att alla kunde få tillgång till tjänsterna, isf. en mängd olika operatörer med olika spårvidd och linjer som inte var ihopkopplade. (Annat exempel, fram till runt 1920 kunde ju olika banker ge ut egna sedlar.)

Nu kan det se ut lite hursomhelst på vissa järnvägssträckor igen; en operatör säljer resor, men de äger inte (de dyra) tågen, de leasas från ett finansbolag, de anställda kanske kommer från ett bemanningsföretag, och de äger definitivt inte spåren, det gör en annan, som i värsta fall också får sin personal till del från bemanningsföretag eller underkonsulter. Etc. Längre tillbaka hade vi inte statliga apotek, äldre minns, sedan hade vi, sedan öppnades det fritt igen.

Oavsett vad, så var det bra att privata aktörer fick t.ex. Televerket att rycka upp sig. Kruxet för samtliga inkl. de privata aktörerna, var att de blev totalt förbisprungna av tjänsteleverantörer på nätet iom smarta mobiler. På engelska talar man ibland om "leapfrog". Mobiloperatörerna som ett tag levde gott på SMS och minuttaxor är nu lika osexiga som elnätsleverantörer, de ska bara hålla tyst, leverera snabb, stabil uppkoppling till lågt pris. :) De har blivit grundläggande infrastruktur som bara ska fungera.

Mer tillbaka till ämnet.
    Om föräldragenerationen och äldre kunde få en lite revolutionerande upplevelse av nya TV-sändningar på 50-talet (och kanske något tidigare vid besök i annat land), uppvuxna med radio som de var, så motsvaras väl det för egen del av Internet och, i första hand, webben. Att kunna sitta på teknis under första halvan av 90-talet och via dator stirra på en kaffemaskin fångad av en kamera i England var en lite annorlunda upplevelse. Men det var en lite gradvis utveckling fram till dess.

En aspekt är att vi vänjer oss snabbt, och ju yngre vi är desto snabbare, och är man tillräckligt ung kanske man inte ens förstår vidden av något, men kan ursäktas för det. Äldre kan fortfarande fascineras av något, trots att de levt med det ett antal år.

Nu tar ungarna det för givet, och varför skulle de inte som tekniken utvecklats, att de med hjälp av en mobiltelefon - och om de vill, kan sitta i kollektivtrafiken och kolla på i realtid strömmad media av någon som spelar ett spel tvärs över världen (som om det skulle vara kul att glo på, sa han som stirrade på en kaffemaskin...).

Det kommer krävas en del för att något (på det här temat) ska göra ett avgörande intryck på den generationen, även om det finns stora variationer mellan individer. Kanske blir det något som inte alls har med teknik att göra, eftersom de är uppvuxna med teknik å tekniska lösningar upp till öronen. Å andra sidan är de emellanåt så blasé, åtminstone i spelad attityd så länge det inte angår dem själva, att man undrar om någon så sade att cancerns gåta är löst, allt inom det kan botas och förebyggas, så skulle de väl säga: "so what, men antar att det är 'bra', typ".

Kristy, katho och Heleg gillar detta.
  12. astrob0y

Mottagna gillanden:
    282

MINA ENHETER

ROM:
    Stockholm
    En fellow tågfantast :). Jag kan så rekommendera fire and steam som fick upp mitt intresse. Visade även på problematiken när staten styr.
    Unga är så svåra att imponera på :). Jag kommer ihåg hur farsan var eld och lådor med sin jobbdator och BBS:er. Själv var jag inte imponerad alls...ja, tills att nåt spel installerades :).

Edit: och nu är jag jäkligt cynisk, gillar det inte alls. Men iom att vi går emot tider med större resurs- och territoriella konflikter kommer det militära (statliga) behöva uppdatera sitt maskineri. Historiskt har vi då sett ett tekniskt uppsving som år senare har spritt sig till det civila. Vet inte hur väl det stämmer men en polare snackade precis om det gällande drönare.

bernard och Tripod gillar detta.
  13. Rocco420

Rocco420 Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    743
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Pixel 7

MINA ENHETER

Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Pixel 7
    Historiskt har det ju varit precis så, den mesta tekniska utvecklingen har kommit från det militära som sedan trillat ner till oss vanliga civila.

14. Ara

Mottagna gillanden:
    2 199

MINA ENHETER

Oerhört mycket teknik har kommit ifrån rymdindustrin som faktiskt var civil och fortfarande är det i hög grad.

15. astrob0y

Mottagna gillanden:
    282

MINA ENHETER

ROM:
    Stockholm
    Att den dyra rymdindustrin var privat/civilt var nytt för mig.

16. Ara

Mottagna gillanden:
    2 199

MINA ENHETER

Privat har jag aldrig sagt. NASA är statligt och det ingår inte i försvaret. Vad jag vet så finns det inget rymdbolag som tillhör försvaret/militären. Privata rymdbolag finns det dock idag. Space X exempelvis.

17. Tiopental

Tiopental Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    3 580
    Telefon:
    iPhone 16PM/Vivo X200U

MINA ENHETER

Telefon:
    iPhone 16PM/Vivo X200U
    Det görs ju fantastiska innovationer hela tiden. Problemet är väl att de flesta inte tilltalar en lika stor grupp människor som mobiltelefonen gjorde. Det är grymt svårt att uppfinna något som alla vill ha och som helt förändrar sättet att leva på.

Ett annat problem är att det är väldigt mycket fokus på hårdvara men för att en produkt ska slå igenom krävs en "killer app" som gör att 1+1 blir 3.

För icke-smarta mobiltelefoner var denna killer-app SMS. För smarta mobiler var det touchskärmar och tredjepartsappar. För datorer var det grafiskt gränssnitt med en mus för att styra den.

Det är många detaljer som måste sitta som en smäck för att det ska säga pang...

Heleg, Kristy och Ara gillar detta.
  18. beachboy

beachboy Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    7

MINA ENHETER

Frågan är väl snarare vad man anser som cool. Vet inte om mobilen vs smartphonen är så jävla cool? Däremot lär säkert människan bli impad den dagen då man slipper resa med fysiska transportmedel. Dvs att man kan "resa" från Stockholm till andra sidan jordklotet på mindre än en sekund. Det finns ett ord för det men det har jag glömt (teleportera, möjligtvis?). Samt även kunna resa framåt och i synnerhet bakåt i tiden. Samt naturligtvis kunna resa till andra solsystem och andra galaxer.

Samt något som ligger betydligt närmare i tid - bota alla sjukdomar samt låta människan själv bestämma hur gammal hon vill bli. Det ligger väl inte så långt borta att människan kanske kan bli 100 år, 150 år, 200 år eller betydligt mer. Bara man kan stoppa åldrandet och att kroppen bryts ner med åldern och tiden. Dvs kunna styra över tid och rum lite bättre.

Samt att vi kan lägga upp satelliter som helt och hållet kan lagra energi från solen som helt och hållet kan ersätta kärnkraft, olja, kol, vindkraft mm.

Nej, vi kommer nog och garva åt dom förbannade mobiltelefonerna som dagens kids är så impade över om några år. De lär nog vara lika stendöda som batteribilarna lär vara om några år. :eek:

19. Ascended

Ascended Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    2 307
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Oneplus 13 16/512

MINA ENHETER

Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Oneplus 13 16/512
    Kan tycka att Foldabels är smartphone "v1.5", de kinesiska tillverkarna har äntligen börjat få till modeller som är nästan lika lätta och smala som vanliga smartphones, tillsammans med ett stort batteri. Bara hoppas på att övriga tillverkare hänger med på utvecklingen i närtid...För tillverkarna från Kina må vara bra på hårdvara, men saknas endel på mjukvarusidan.

Även hållbarheten har sett stora förbättringar jämfört med de tidiga generationerna av foldables.

Det var väldigt länge sedan jag brydde mig om hårdvaruförbättringarna (utöver specs), men den aspekten har igen blivit en stor faktor med foldables. Enheterna blir lättare, smalare och mer hållbara för varje generation.

Ta t ex Vivo Fold 3:

Folded: 160 x 72.7 x 10.2 mm
    Weight: 219 g

219 gram! 10,2mm i tjocklek är också det ett stort framsteg, jämför t ex med Fold5 som väger 253g och har en tjocklek på 13.4m. Batteriet är också det hela 1100 mah större än fold5...

Krävs det en 2-3 generationer till för att få vikten under 200g? Och en tjocklek som motsvarar en genomsnittlig smartphone?

Last edited: 30 jun 2024
    eastbound gillar detta.
  20. Ara

Mottagna gillanden:
    2 199

MINA ENHETER

Jag tycker att mobiltelefonen och särskilt den smarta mobiltelefonen är den coolaste produkt som någonsin tillverkats. Att först kunna ringa en person och inte ett ställe, du ringer personen och inte en adress och du kan ringa vem du vill ifrån nästan var som helst, otroligt coolt. Sen har du all världens kunskap i fickan, du kan få reda på i princip allt tänkbart av en liten maskin i fickan och du kan använda den till tusen olika saker, exempelvis till att ta fotografier av hög kvalitet, det blir inte coolare än så i mina ögon. Outstanding. Teleportera, resa i tiden och bota sjukdomar är så vitt jag kan bedöma inte en pryl och kan därför inte jämföras. Ingen kommer att garva åt mobiltelefoner.

Kristy gillar detta.