Kommer du köpa Arc trots X10 förnedringen?

Diskussion i 'Xperia arc - Allmänt' startad av Gleenquagmire, 7 jan 2011.

  1. Gleenquagmire

    Gleenquagmire Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 apr 2010
    Inlägg:
    145
    Mottagna gillanden:
    6

    MINA ENHETER

    Många X10 ägare är arga för att man efter så otroligt kort tid tar sin hand ifrån modellen och slutar med uppdateringar m.m.

    Är du fortfarande lika intresserad av att köpa en SE produkt som Arc med kunskapen att den troligen kommer leva kanske 6-9 mån innan den ersätts med en ny och uppdatering uteblir?

    Har sett många reagera som så att telefonen verkar kanonfin och så men att man inte vågar köpa p.g.a. tidigare erfarenhet av X10 och den kalkonsupport som den visade sig ha.

    SE har ett stort jobb framför sig om dom vill övertyga gamla kunder att återkomma till märket.
     
  2. mikrokiwi

    mikrokiwi Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    9 apr 2010
    Inlägg:
    321
    Mottagna gillanden:
    74

    MINA ENHETER

    För att jämföra med två andra tillverkare som i princip kört på samma linje som SE:
    Hur många fortsatte köpa HTC mobiler trots Hero "förnedringen"?
    Hur många fortsatte köpte inte SGS efter Spica "förnedringen"?

    Nej ge dig, X10 var Sony Ericssons allra första android mobil och visst har de lärt sig av sina misstag, vilket man ser på Arc och annat.

    Jag blir själv rätt förvånad när jag frågar mina bekanta med mobiler ur X10-serien om de har /värför de inte har uppdaterat och de svarar "uppdatera vadå?".
    Nej den här versionshysterin har spårat ur totalt och jag bara hoppas att folk snart faktiskt inser hur dum man själv låter när man kräver att en produkt ska uppdateras och bli något som den aldrig lovats bli.
     
    Wormie, edge, tola63 och 12 andra gillar detta.
  3. AndreasE

    AndreasE Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 apr 2010
    Inlägg:
    341
    Mottagna gillanden:
    6

    MINA ENHETER

    Mycket bra inlägg av Mikrokiwi.
    Behöver inte säga så mycket mer än det.

    Nu ska jag inte köpa en Arc men ifall jag hade tänkt köpa en ny Android 2011 hade den legat bra till.
    SE har ju själva sagt att de har varit för sena och långsamma med uppdateringar under 2010 och just därför vore Arc antagligen det bästa att köpa ur uppdateringssynpunkt. De har erkänt att det blev fel och att de misstolkade marknadens intresse angående det, då brukar det bli som bäst.
    Se bara på Arc nu, den verkar komma samtidigt som Nexus S i Sverige med exakt samma OS, helt plötsligt verkar alltså SE ligga före alla andra gällande OS version.
     
  4. Tjotte

    Tjotte Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 maj 2010
    Inlägg:
    500
    Mottagna gillanden:
    242
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Pixel 6 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Pixel 6 Pro
    Hade jag pengarna nu så ja, arc skulle absolut gå ner i min byxficka, SE har dom stabilaste mobilerna på marknaden idag, tack vare att dom lägger otroligt mkt tid på sina uppdateringar och inte bara kastar skit på sina köpare! Som redan nämnts, SE har inte ens varit i Androidmarknaden ett år ännu och slår redan konkurenterna på fingrarna. SE's hårdvara och mjukvara oavsett version är stabilast i mobilvärlden idag.
     
  5. holck

    holck Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    2 aug 2010
    Inlägg:
    4 504
    Mottagna gillanden:
    513
    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Pixel 6 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Pixel 6 Pro
    ROM:
    Default
    Telefon 2:
    Galaxy Watch 4 LTE
    ROM:
    Default
    Jag citerar mig själv från en annan tråd då detta forum (trots att det är textbaserad) ej
    verkar vara läskunniga eller har brister i det engelska språket.

    Var goda:

    Det är tydligt att antingen en förmåga att förstå skriven text saknas med alternativet
    att språkkunnighet i engelska saknas.
    Kanske en mix.

    Jag har därför valt att klargöra vad som skrivits på SE's blogg.
    Jag har markerat detta så det blir lite lättare att se. notera även numreringen.

    First – As a clarification regarding the current Xperia products – We are planning another upgrade to bring new features 1 (such as for example multi-touch for Xperia X10) to the current family of Xperia™ smartphones in Q1 2011. However, at this stage those plans do not include updating the underlying Android version. 2
    .
    This decision is based on that we believe that with the current hardware platform an overhaul of the underlying core OS 3 wouldn’t drastically improve the user experience.
    We believe that the current Xperia range on Android 2.1 coupled with our proprietary upgrades and unique hardware delivers a user experience that is on par with, and in many cases better than, a vanilla installation of Android 2.2.

    Our priority right now is to keep enhancing the user experience of the existing products through coming updates 4 and to deliver a fantastic range of smartphones in 2011 that are all on the latest possible version of Android – that is a target we are determined to hit!

    1. "Vi planerar ytterligare en uppgradering för att ge fler funktioner"

    2. "Dock, i nuläget är de planerna inte att uppdatera underliggande Androidversion".
    3. (poängterar underliggande kärn/basoperativ)

    4. "Vår prioritet är just nu att fortsätta öka användarupplevelsen på de befintliga produkterna genom kommande uppdateringar" (notera pluralis)

    Edit:
    Summering:
    De kommer att släppa en uppgradatering för att ge MT/DT, DNLA samt lite annat de har lovat.
    De kommer senare att uppdatera befintliga för att få bort buggar och säkerhetshål.
    Snabba upp saker etc. Helt enkelt, som han sade, öka upplevelsen för användaren.

    Dock kommer de inte att uppgradera operativet i de till något nyare utan stannar på Android 2.1.


    Är det något som är oklart för folk nu eller kan ni kanske tänka er att greppa lite vad det
    handlar om ?

    Mvh
    Anders
     
    Shooto Great, TLink och Zkeeter66 gillar detta.
  6. holck

    holck Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    2 aug 2010
    Inlägg:
    4 504
    Mottagna gillanden:
    513
    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Pixel 6 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Pixel 6 Pro
    ROM:
    Default
    Telefon 2:
    Galaxy Watch 4 LTE
    ROM:
    Default
    Med texten ovan vill jag påvisa att det inte handlar om förnedring eller något annat.
    SE till skillnad från andra företag SÄGER något. De andra SKITER i det.

    SE har gjort en dundertabbe att låsa fast telefonen i golvet. Där sitter man.
    Däremot så kommer det uppdateringar. Läs och förstå istället för att hitta på.
     
  7. thorstenn

    thorstenn Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 jul 2010
    Inlägg:
    641
    Mottagna gillanden:
    77

    MINA ENHETER

    Arc är ett givet köp för mig. SE verkar har lärt sig läxan och gjort UXP lättare så uppdateringarna går snabbare. Det var ju ett bra inlägg i båda nyhetskommentarerna om X10 där någon med insyn skrev att de hade låst bootloadern helt och att det inte gick att ändra kernel. Ett misstag från SEs sida helt enkelt.

    Kommer ni inte ihåg hur mkt rage det var i alla kommentarer om samsung? "bojkotta det skitmärket bla bla". Nu verkar det ju nästan finnas fler sammy fanboys än HTC.

    Blir en silver arc till mig :) SE is back
     
  8. holck

    holck Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    2 aug 2010
    Inlägg:
    4 504
    Mottagna gillanden:
    513
    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Pixel 6 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Pixel 6 Pro
    ROM:
    Default
    Telefon 2:
    Galaxy Watch 4 LTE
    ROM:
    Default
    thorstenn: Det var jag.
     
  9. mrNoodles

    mrNoodles Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    9 apr 2010
    Inlägg:
    1 863
    Mottagna gillanden:
    135
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Xperia 1 III

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Xperia 1 III
    Platta:
    Xperia Z4
    Jag tror inte det är så många som är arga... faktiskt.
    De flesta vet nog med sig att det kommer nya modeller och andra äldre fasas ut - vare sig man vill eller ej - det är inte personbilar vi talar om..

    Javisst, dock tror ja dina 6-9mån inte stämmer nå vidare alls, frågan är väl hur länge Google kommer fortsätta spruta ut Androidversioner i samma takt?

    Hur många telefonanvändare kontaktar någon supporten eg? Vilka andra märken har en bättre support tycker du?

    Det tror jag inte, gemene man glömmer fort.
     
  10. holck

    holck Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    2 aug 2010
    Inlägg:
    4 504
    Mottagna gillanden:
    513
    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Pixel 6 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Pixel 6 Pro
    ROM:
    Default
    Telefon 2:
    Galaxy Watch 4 LTE
    ROM:
    Default
    mrNoodles: Det är ofta man gör om sitt egna tycke till ren fakta.
     
  11. Statsminister

    Statsminister Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 jul 2010
    Inlägg:
    272
    Mottagna gillanden:
    37

    MINA ENHETER

    Jag hade nog bestämt mig för en Samsung nästa gång, mest pga pure Android. Men efter att ha sett Arc, WOW. Blir troligtvis en sådan när min repiga, tappade, pöntade, kantstötta, men fullt fungerande X10 tar sitt sista andetag. Det verkar dock dröja då den tydligen har fler liv än en katt.
     
  12. holck

    holck Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    2 aug 2010
    Inlägg:
    4 504
    Mottagna gillanden:
    513
    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Pixel 6 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Pixel 6 Pro
    ROM:
    Default
    Telefon 2:
    Galaxy Watch 4 LTE
    ROM:
    Default
    Haha, ja.

    Jag har sett x10or som inte sett kloka ut. De verkar iaf vara en mycket gedigen lur som i få fall ger upp :D
    Oftast gör ägarna de på detta forum ;)
     
  13. robcar

    robcar Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 okt 2010
    Inlägg:
    1 293
    Mottagna gillanden:
    291
    Telefon:
    S24 Ultra

    MINA ENHETER

    Telefon:
    S24 Ultra

    Jag kan bara hålla med. Det värsta är att vänta på något som aldrig kommer....
     
  14. mrNoodles

    mrNoodles Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    9 apr 2010
    Inlägg:
    1 863
    Mottagna gillanden:
    135
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Xperia 1 III

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Xperia 1 III
    Platta:
    Xperia Z4
    Vi får inte glömma att X10ans plastighet och dåliga byggkvalitet ofta tas upp!! :P
     
  15. Cap_a

    Cap_a Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    19 apr 2010
    Inlägg:
    550
    Mottagna gillanden:
    16

    MINA ENHETER

    Det är bara att inse att X10:an ligger lite efter.
    Jag menar, multi-touch nästan ett år efter lansering (om det ändå är möjligt hade det suttit som en smäck när den kom), DNLA senare än andra. Visst det kommer, men lite sent. Sen har SE inte sagt något om att den skulle ha MT/DT, eller DNLA så man kan heller inte riktigt klaga på dem. Vi vet vad vi köpte även om vi hoppades.

    Med arc verkar detta vara åtgärdat och även om jag förmodligen inte kommer köpa någon så visar SE att de lyssnar på folk. Vilket är väldigt positivt.
    Lite synd kan man dock tycka att de inte själva kunde räkna ut det från början. Men jag känner några som jobbade med P1i när det begav sig och de var inte ingenjörerna som begränsade den luren, det var de lite högre upp i hierarkin.
    Och det är klart, om ingen bromsar så finns det nog risk för en telefon med det mesta och en prislapp som inte passar så många.

    Jag måste säga att jag är överlag väldigt nöjd med min X10, lite lagg nu med senaste uppdateringen och utan JIT, men min hjärna laggar rätt friskt den med.
    Och så länge uppdateringarna är "gratis" så får vi väl vara nöjda med vad vi får. Dessutom har vi hela tiden något att se fram emot ;)

    Tror datortillverkare skulle vara rätt så "pissed" på Microsoft om de kom ut med ny OS version lika ofta som Google gjort hittills.
     
  16. Cap_a

    Cap_a Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    19 apr 2010
    Inlägg:
    550
    Mottagna gillanden:
    16

    MINA ENHETER

    Jag vet två personer som har spräckt glas men där allt ändå funkar, riktigt nice!
     
  17. Zkeeter66

    Zkeeter66 Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 aug 2010
    Inlägg:
    227
    Mottagna gillanden:
    15

    MINA ENHETER

    Bara för att jag har Vista och inte per automatik blir uppgraderad till Win7 så innebär det inte att min Vista inte slutar att uppgraderas och förbättras.....

    Snälla tänk lite längre än vad näsan räcker!!!
    Kan inte direkt påstå att jag tycker att min minipro är perfekt, men inte skriker jag på 2.3 eller vad fan det heter för det..
    Versionen får heta 0.3 bara den uppdateras till det bättre vilket det gjordes med 2.1..
    Om den fortfarande heter2.1 men förbättras till en smidig och fungerande tele så är jag nöjd!<3

    Sluta jaga decimaler kanske?
     
    Nilschen, Husknuten och Dirk Diggler gillar detta.
  18. Dirk Diggler

    Dirk Diggler Android Medlem

    Blev medlem:
    12 jan 2010
    Inlägg:
    6 419
    Mottagna gillanden:
    523

    MINA ENHETER

    Folk är så fruktansvärt anala när det gäller versionsnummer. Min X8 fungerar utomordentligt på 2.1. Jag behöver inte 2.2. Eller 2.3.

    Vem fan bryr sig?

    Det viktiga är väl att telefonen fungerar till att ringa på, skriva meddelanden, surfa lite och så vidare. Inte ifall versionsnumret slutar på 1, 2 eller 3.

    Sluta var så fruktansvärt dramatiska. Ifall ni vill ha en telefon som har senaste Android köper ni ju en Nexus av något slag. Vi som inte är fullt så anala tittar på andra saker än versionsnummer.
     
    Husknuten och darkoe gillar detta.
  19. Blomkungen

    Blomkungen Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    9 dec 2010
    Inlägg:
    2 684
    Mottagna gillanden:
    419

    MINA ENHETER

    Jag funderar faktiskt på den här
    Bara för att designen verkligen är guld och så länge det är 2.2 så är jag nöjd med min android
     
  20. lestander

    lestander Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 okt 2009
    Inlägg:
    885
    Mottagna gillanden:
    155
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Samsung S8

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Samsung S8
    Sjælv kørde jag iphone, X10, SGS, iphone 4, som jag nu tappat, så nu ska jag faktiskt vænta till denna kommer, ska bli intressant faktiskt....