Kommer inte åt Market på 3g, men det fungerar på 2g och wifi

Diskussion i 'Hero' startad av Racso, 7 maj 2010.

1. Racso

Racso Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Plötsligt har alla Googles tjänster på min HTC Hero slutat att fungera, när jag använder 3g. Jag kommer ej åt Maps, Gmail, Market m.m. till och med google.se fungerar ej.

Det konstiga är att jag kan använda 3g till alla andra webbsidor, apps samt spotify. Alltså verkar det vara nåt med kopplingen till google.

Men använder jag 2g eller wifi fungerar det bra.

Jag upptäckte det genom att det gick att söka i Market men inga bilder syntes och det gick inte att ladda ner några apps (inträffade för ca en vecka sedan) så jag provade jag att göra en "Återställ standard inställningar" alltså en fabriksåterställning.

När jag efter det skulle logga in med min gmail adress och koppla ihop telefonen med gmail, market, maps m.m. fick jag felmeddelande att ingen "pålitlig dataanslutning till servern" finns.

Detta gjorde jag alltså över 3g. Så när jag kom hem provade jag på Wifi och då fungerade det direkt. Så nu kan jag ta imot gmail, ladda hem apps och använda maps samt söka på googles hemsidor sålänge jag använder 2g eller wifi.

Använder HTC Hero med Telenor samt datapaket Mobilsurf Turbo

Har sökt i detta forum men ej hittat någon med liknande fel.
    Detta är mitt första inlägg så tipsa gärna om jag gjort något fel ;)

Tack för en grym sida samt ett grymt forum

MVH Oscar

2. bjoli

bjoli Senior Droid Hedersmedlem

Mottagna gillanden:
    120

MINA ENHETER

Det enda jag kan komma på nu är problem med apn. Har du rätt inställningar där? Konstigt om det bara lade av helt plötsligt...

EDIT: Läste igen och eftersom övrig trafik verkar fungera så borde det inte vara apn heller.

Last edited: 7 maj 2010
  3. trashed78

trashed78 Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    14

MINA ENHETER

Låter som Telenor har problem med routing trafiken, för mig tele2 hade samma fel förut.. ring och kolla med dom och felanmäl

4. Racso

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Okey ska ringa dem igen.

Kan det vara möjligt att deras koppling inte fungerar med Google? Eftersom alla andra webbsidor samt apps som ej använder google fungerar bra.

Så det löste sig efter det för dig?

Tack / Oscar

5. Racso

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Hej nu fungerar det igen!

Efter 41 minuter med Telenors kundtjänst så provade vi att ändra APN adressen till "internet.telenor.se" istället för "services.telenor.se".

Efter detta fungerar det utmärkt att även använda googles tjänster och apps. :)
    Tydligen gillade inte Google Telenors ena apn adress.

Tack ändå för förslag

6. Summered

Summered Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    17

MINA ENHETER

Istället för att göra en ny tråd tänkte jag att jag skriver här istället, så slipper forumet bli fylld med flera trådar om (nästan) samma saker :)

Jag har ett liknande problem (Tele2), men där kan jag inte ladda ner från Market varken med 3g eller WiFi. Gmail, Google, osv fungerar, men i Market fastnar nedladdningarna bara på "Starting download...".

Det lär väl inte vara APN då WiFi inte heller fungerar. Eller?

7. Summered

Mottagna gillanden:
    17

MINA ENHETER

Mitt problem kvarstår även efter flashning av ny ROM. Någon som har någon aning om vad det kan vara?

Kan tillägga att det går en på nerverna när det inte går att ladda ner saker från market :P

EDIT: Ett tips, ta inte bort gTalk för det fick *gapps* att force close, och det ledde i sin tur till att Market inte fungerar :o

Last edited: 12 maj 2010
  8. Flexxy

Flexxy Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    42

MINA ENHETER

hände mig nyss också, ska flasha om nu och INTE ta bort gTalk vilket jag gjorde innan... man blir lite "carried away" i borttagandet av filer ibland, TACK

9. Summered

Mottagna gillanden:
    17

MINA ENHETER

Tråkigt att det inte går, då den stör mig där den är :P