Kommer Kryptovalutor leda till en miljökatastrof ?

Discussion in 'Off Topic' started by Oceanic, Feb 4, 2018.

1. Oceanic

Oceanic Android Veteran Medlem

Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA

MINA ENHETER

Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA
    Jag tror Elon musk hade rätt när han sa att kryptovalutor kan leda till en miljökatastrof, kryptovalturona påverkar hela elektronik branchen nu men framförallt grafikkort och minnes marknanden, just minnen finns i många olika typer av enehter som datorer och telefoner.

Det verkar inte finns någon gräns för hur mkt detta verkar växa, kan förstå väldigt många blir rika på detta men med tanke på dessa miljöpåverkan så betalar man ett högt pris för att få en decentraliserad ekonomi, och många kryptovalutor.

Frågan är om det går att stoppa detta eller om det kommer sprida sig som en virus i okontrollerbar takt ?
    som sagt många blir väldigt rika på detta och tanken att privatpersoner sitter och minar var mer tidigare nu är det stora datorhallar i kina framframförallt och företag som minar...

Kryptovalutor kräver både elektricitet och elektronik hårdvara för att kunna skapas... detta var ok förut men nu har effekterna blivit så stora och frågan är om det går att stoppa... några länder har redan förbjudit det...

Nvidia har gått ut till datorhandlare där dom säger att man får köpa max 2 per person.. men samtidigt släpper det drivrutiner specifikt anpassade för mining..

Priset på DDR4 minne är mer än dubbelt så dyrt jämfört med några år sedan och mkt är pga av kryptovalutor det samma gäller grafikkort.. telefoner blir också dyrare följd speciellt i tider då 8 GB minne verkar bli allt vanligare.

Jag gillar tanken med decentraliserad valuta utanför statlig kontroll, men jag hoppas att vi kommer på något bättre snart.. något som inte förstör miljön och kräver dessa extrema mängder datorkraft.

Problemet kommer sannolikt bli värre, och blir allt svårare att stoppa då så många personer har investerat pengar i dessa kryptvalutor,

Nvidia och amd är båda glada, men det är nog bara dom som har makten att stoppa det här med drivrutiner och mjukvara som autoamiskt blockar sånna funktioner..

Som sagt jag förstöd bitcoin förut när det var mer för privat bruk och man använde de mest när man inte använde datorn men nu är det stora företag med stora datorhallar som minar och det har en påverkan på hela elektronik komponent marknanden och får där till stora påverkan på miljön också. Så ja det här med kryptovalutor är nog igentligen ren idioti igentligen...
    Jag får hoppas att de som håller på med kryptovalutor inser idiotin i det hela och jag hoppas att det kommer upp andra digital valutor som inte baseras på att beräkna krypton. Som sagt problemen kommer bli värre och som jag sa tidigare folk har investerat sinna riktiga pengar i dessa valutor.

Och som sista tillägg bör nämnas att sveriges riksbank har planer på att lansera världens första statliga kryptovaluta e-kronan.
    Jag vet inte exakt hur den kommer fungera men om den baseras på samma koncept att folk kan mina förutom riksbanken själva har de nog inte tänkt på den stora klimatpåverkan.

Så vad har ni för tankar om detta ?

2. cobben

cobben Professional Droid Medlem

Operatör:
    Fello, Chilimobil, LMT
    Telefon:
    Asus zenfone 6 Edition 30

MINA ENHETER

Operatör:
    Fello, Chilimobil, LMT
    Telefon:
    Asus zenfone 6 Edition 30
    Info:
    Död numera, batteriet svällde upp
    Telefon 2:
    Xiaomi Mi Mix1
    ROM:
    Xiaomi.eu weekly
    Info:
    There can be only one!
    Telefon 3:
    Xiaomi Mi Note 2 International
    ROM:
    Xiaomi.eu weekly
    Info:
    Fungerar väldigt bra än idag
    Platta:
    Cube iWork11 Stylus
    ROM:
    Win10
    Platta 2:
    Antik Sony laptop
    ROM:
    Win XP, rysk version
    Block chain tekniken verkar onekligen användbar i områden som fastighetsregister och liknande, där det blir en vinst totalt för samhället att byta från centraliserad datahantering till decentraliserad.

Men som valuta uppfattar jag blockchain tekniken som opraktisk, oekonomisk.

Nuvarande beteende uppfattar jag som en mania, ungefär som alla dessa obebyggda städer i Kina som har byggts på spekulation - vissa blir enormt rika under uppbyggnad/ mania fasen, sedan när luften går ur finns bara ruinerna kvar.

3. Oceanic

Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA

MINA ENHETER

Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA
    Blockchain tekniken har många fördelar. Är inte den jag kritiserar. Skulle tex vilja kunna följa det minna skattepengar går I blockchain så man ser exakt vad dom går till skulle effektivt motverka korruption då allt går att spåra tillbaka.

Problemet är att det födds en ny kryptovaluta varje dag. Allt fler överger bitcoin och flyttar över till andra mer stabila.

4. Oceanic

Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA

MINA ENHETER

Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA