Fråga: Kommer Sensation XL få ICS? Och hur bra är mobilen?

Diskussion i 'Sensation - Allmänt' startad av Knasgas, 3 jan 2012.

1. Knasgas

Knasgas Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

Jag ska snart skaffa ny mobil. Valet ligger mellan SGS2 och en Sensation XL. Men jag vill ha ICS (ANdroid 4) och jag hittar ingen info om att Sensation XL ska få detta. Är det något som ni här inne vet?
    Sedan vill jag gärna veta lite hur den är.
    Vad tycker ni om era Sensation XL mobiler? Bra att spela på? Se film?

2. Florre

Florre Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Supernöjd med min XL, hade den "vanliga" Sensation innan. Detta känns verkligen som ett steg framåt även om jag gillade min förra också.
    Du lär få en lur som känns mer premium än Samsung, inte en massa knakande plast.Spela på den går bra och se på film är kanon även om ljudet i högtalarna inte är det bästa men ljudet med Beatslurarna är RIKTIGT bra.

De tekniska detaljerna är jag inte så hemma på.

3. Suuugen

Suuugen Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    42

MINA ENHETER

Tycker att du ska välja XL. Du får en bättre byggd telefon än den plastiga Samsung, vad gällande hårdvaran så skiljer det inte mycket samsung har lite mer ram, vilket man inte inte behöver om man inte har igång 1000 appar samtidigt. ICS tror jag att det kommer till XL, känns som det prioreteras mer till HTC men kan ha fel. PS. Batt tiden på SGS är under all kritik likaså laddningstiden.

4. pumpe3

pumpe3 Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    70
    Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    Apple iPhone 12 Pro Max

MINA ENHETER

Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    Apple iPhone 12 Pro Max
    Telefon 2:
    OnePlus 7T
    ISC kommer till alla Sensation

5. neddie

neddie Android Medlem

Mottagna gillanden:
    1 057

MINA ENHETER

Under all kritik?? 2,5 dagar med full synk på min sgs är bra tycker jag. Samma på sgs2 2-2, 5

Sent from my GT-I9000 using Tapatalk

6. falkinski

falkinski Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    56

MINA ENHETER

Beror nog vad man gør. Kompis i skolan vars telefon ær helt slut efter 60 minuters spelande på muffin knight :)

7. Hackerlacka

Hackerlacka Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    21

MINA ENHETER

Sensation XL är väl till skillnad från SGS2, Htc Sensation och Htc Sensation XE single core 1,5 GHz, alltså inte lika "snabb"?

HTC Sensation XL specifikationer

Last edited: 3 jan 2012
  8. neddie

neddie Android Medlem

Mottagna gillanden:
    1 057

MINA ENHETER

Då ligger felet där :) spela överlag suger mycket kräm men inte så mycket.

Sent from my GT-I9000 using Tapatalk

9. Xaviez

Xaviez Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    15

MINA ENHETER

Jag köpte först en sgs2 men har nyss bytt "upp" mig till en Xl och här är några av mina åsikter;

Jag valde den vita sgs2an då jag tyckte den svarta kändes plastigare, är grymt nöjd med kvalitetskänslan på den luren och jag skulle nog önska att min Xl hade samma form då den ligger grymt bra i handen.
    Xl känns stor men inte för stor, liiite tung och fruktansvärd hal om man är torr på händerna.

Samsungs mjukvara är dock enligt mig totalt värdelös! Jag har inte varit så missnöjd med en mobil på många år. Har du inte tänkt roota och installera custom Rom så kan jag inte rekommendera sgs2, dock är många av mina polare strålande nöjda med sin sgs2 så jag kanske är konstig eller petig :P

Jag är grymt nöjd med min xl. Den tar bättre bilder, den har bättre ljud och den är underbar att använda (<3 htc sense). Man märker ibland att sgs2an är vassare, men det är nästan obefintlig, xl är förvåningsvärt snappy och snabb för att vara singlecore!

Hade xl haft hård och mjukvara som xl men formen från sgs2 så vore jag i sjunde himmel. :)

Sent from my HTC Sensation XL with Beats Audio X315e using Tapatalk

10. plun

plun Android Medlem

Mottagna gillanden:
    520

MINA ENHETER

Jo här har du HTCs officiella meddelande att samtliga Sensation-modeller får ICS.

https://www.facebook.com/notes/htc/...pgrades-to-ice-cream-sandwi/10150518462703084

Mitt intryck av XL efter att ha klämt på den är att den är aningen stor... det tyckte jag iofs även med min Sensation så det kanske är en vanesak ?

Hursomhelst så är Sensation-familjen riktiga kanonlurar....:teeth:

11. Knasgas

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

ok tack för hjälpen...hur är det med spelandet då? klarar den av de spel som sgs2 gör? vad för sorts grafikkort har den? och angående att den bara kör på 1 kärna...gör inte sgs2 oxå det? även om den har dubbla så kör den på 1 itaget har jag hört...därför är den "segare" i sitt tw?

12. plun

plun Android Medlem

Mottagna gillanden:
    520

MINA ENHETER

Det vet jag inte hur det är med XL.... själv använder jag båda CPU-kärnorna samtidigt med Sensation och det ger utmärkta prestanda (men för det krävs det en rootad lur)

Nån XL-ägare kan väl köra den här enkla benchmarkingen så ser man ungefär.

CF-Bench

Info
    https://market.android.com/details?id=eu.chainfire.cfbench

13. Xaviez

Mottagna gillanden:
    15

MINA ENHETER

Har inte spelat så värst mycket på den än men testade precis 2 spel;
    Reckless Racing HD
    Shine Runner

Båda flyter på riktigt bra på XLn, inget lagg och dom ser ursnygga ut på den stora skärmen.
    Håller just nu på att tanka hem Shadowgun, ska rapportera sen hur det funkar.

Edit: Jag minns också att jag hittade ett antal filmer på Youtube där någon testar en massa olika spel på XL, sök lite där på typ "sensation xl gaming" lr nåt så lär du hitta. :)

Som svar till @Plun får jag bara säga att benchmarks är för mig totalt ointressangt, till ex så vinner SGS2 dom flesta benchmarks (åtminstone i lite äldre tester, vet inte idag), och visst det flyter på riktigt bra, men för mig spelade det ingen roll när jag tyckte luren va nästintill oanvändbar som telefon och väckarklocka (ganska basic functions imo).

14. plun

plun Android Medlem

Mottagna gillanden:
    520

MINA ENHETER

Nej jag spöar lätt en SGS2a.... med rätt kärna :cool:, men en hårt överklockad SGS2a kan det vara värre med....jag har ett antal postade bilder på det i experimentforumet...o_O

Sen ger benchmarkingvärdena en bra bild på ungefär var en lur ligger i prestanda.

15. Xaviez

Mottagna gillanden:
    15

MINA ENHETER

Jo, fast man får bara en syntetisk siffra på hur "bra" telefonen är. Till ex så säger inte någon benchmark något som helst om att spel som Need for Speed Shift inte är tillgänglig i Market för dom som har SGS2. Eller att om man råkar nudda volymknappen medan "pre-larmet" på väckarklockan ringer så stänger man larmet och försover sig till jobbet. Som jag har fått erfara personligen så är det inga benchmarks som kan klå "hands on experience" med en mobil, så då blir benchmarks relativt ointressanta imo.

Jag skrev en längre lista på småsaker som störde mig med SGS2an, har den inte för handen men kan försöka komma ihåg ifall någon vill ha min personliga åsikt på telefonen. :P

Kontentan av det hela är dock att jag återvände till HTC och deras Sense (hade en Desire innan SGS2an) då jag tycker att dom tänker ett steg längre än alla andra Android tillverkare när dom gör sitt UI.

Edit: Jag har precis testat Shadowgun på XLn, inte bara ser det grymt snyggt ut men det flyter på utan problem. :)

Vad nallen har för "grafikkort" är jag inte 100 på, men tycker minnas att det va Adreno 205 eller nått i den gatan, igen så betyder det lite för mig, spel och UI flyter på bra och det är allt som betyder något för mig. :)

16. plun

plun Android Medlem

Mottagna gillanden:
    520

MINA ENHETER

Jo jag hittade värden på XL själv

Sensation XL Stock Benchmarks - xda-developers

Sen är det ju stor skillnad på spel och spel.... standard Sensation hade länge problem med mer avancerade spel pga sunkig grafikacceleration (vet inte hur det är nu men är löst för "befriade" lurar)

Hur det är med XL vete tusan om man skickar i de mest avancerade spelen ?

17. Knasgas

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

Enormt tacksam för all info.
    Kom på en fråga till. Hur är det med att koppla till tv via hdmi? Möjligheten finns på SGS2. Detta är något som jag har på min SGS1 och något som jag använder ofta, då detta är ett väldigt smidigt sätt att visa bilder och spela upp filmer.

18. Xaviez

Mottagna gillanden:
    15

MINA ENHETER

Ingen aning ifall det går att använda en micro HDMI kabel på XL, har inte kollat upp detta då jag personligen inte har ngn användning av det. Sry. :)

19. plun

plun Android Medlem

Mottagna gillanden:
    520

MINA ENHETER

Jo den där plastiga SGS2an.....:P

Nu är jag extremt spydig för jag tycker man ska klara av att Googla själv !!

Let me google that for you

20. Cupcakes

Cupcakes Mobilberoende Moderator

Mottagna gillanden:
    8 578
    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max
    Prestanda mässigt vinner SGS2 över XL: (HTC Sensation XL vs. Samsung I9100 Galaxy S II - GSMArena.com) . I syntetiska tester så vinner Galaxy S2 över XL. Den är även snabbare i verkligheten, men det är inte så konstigt egentligen.

Jag har personligen valt SGS2 framför Sensation XL då jag tyckte att den kändes alldeles för stor för mig, sen har jag också lite svårt för Sense. Men jag var definitivt inne på att ta en XL istället i början, men när jag kände på dem i butiken så bestämde jag mig för SGS2. Sen att man inte kan utöka minnet i XL gjorde den även mindre intressant för mig :)