Kommer Windows 8 gå om Android?

Diskussion i 'Allmänt' startad av Zamme, 15 sept 2012.

1. Zamme

Zamme Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Nu till hösten kommer Windows 8 att släppas till PC och Windows Phone 8 har redan kommit till nya Nokia Lumia. Dom flesta av oss äger en PC, och med tanke på att om några år när dom flesta PC-användare använda Windows 8, är chansen stor att dom också vill ha en telefon med "samma" OS.

Ju fler som använder ett OS, desto fler kommer att skapa appar dit, vilket kommer göra telefonerna ännu mer lockande för konsumenter.

Tror ni att Windows 8 kommer att gå om Android, eller kommer Android fortfarande vara större än Windows i telefon/tabletvärlden? vad är era teorier om vad som kommer hända?

Last edited: 15 sept 2012
  2. Nightdriver

Nightdriver Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    110

MINA ENHETER

Är det inte Windows Phone 8 du tänker på? Hur som helst tror jag WP8/Win8 kommer att var jämstort med IOS om ett par år, med Android i ledningen.

3. Buzz

Buzz Android Apprentice Medlem

Mottagna gillanden:
    2 228

MINA ENHETER

Windows phone har funnits i flera år men har aldrig slagit tidigare så varför nu? Skulle välja möjligen vara om Nokia lyckas med det.

4. Zamme

Zamme Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Det var det jag tänkte på, ändrade nu. tack för svar!

5. plun

plun Android Medlem

Mottagna gillanden:
    520

MINA ENHETER

Nej det tror jag inte eftersom Windows 8 med all sannolikhet blir en stor gigantisk flopp.

Men.... Android lever farligt med en mycket dålig utveckling när man ser till JB som enbart är en utveckling av ICS.

Android måste få till ett gränssnitt som den stora massan av användare säger "Wow" till.

JB är inget "Wow" !

6. leolulz

leolulz Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    251
    Telefon:
    Note 8

MINA ENHETER

Telefon:
    Note 8
    Övrigt:
    Chromecast
    Som nightdriver säger, android utvecklas tillräckligt snabbt. IOS har ju självklart utveckling men är ändå i stort sett samma sak om och om igen imo.

Appropå OS, tror jag inte många kommer gå över till win8. Folk kör exempelvis fortfarande WinXP ;) Upplever dock win8 något kvickare än win7, så om microsoft själva gör en funktion så man kan stänga av det hemska metro ui (på PC bara då...) så är det en given uppgradering :)

7. neddie

neddie Android Medlem

Mottagna gillanden:
    1 057

MINA ENHETER

personligen tror jag ios win8 planar ut nånstans åren framåt.. android är en ytterst tveksamhet om det finns kvar.. inte i den magnitud som det gör idag iaf. fragmenteringen tar ut sin rätt i slutändan. winphone har sjuka potential för gemene man och kan mycket väl blir ruggigt bra trots att det är ms ;)

8. plun

plun Android Medlem

Mottagna gillanden:
    520

MINA ENHETER

Njau... MS kommer aldrig att ändra sig när de bestämt spår.....

Däremot så har ju den "öppna världen" redan fixat Metro-junket.
    http://classicshell.sourceforge.net/

Kör jag sedan länge med W7.

"On Topic" sedan så handlar det här om att jag inte tror att dagens användare vill ha en massa rutor, helt övertygad !

9. marreboy

marreboy Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    42
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    iPhone 13 Pro Max

MINA ENHETER

Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    iPhone 13 Pro Max
    På telefonsidan tror jag inte en sekund på att windows phone 8 har en chans att slå Android. Men plattorna eller surface eller vad de kallar det, där tror jag Microsoft har en bra chans att slå Android, dock lär de knappast slå Ipad.

Det jag menar är att Android plattor och deras appar tyvärr är ett rätt sorgligt kapitel. Och därmed ett lätt mål för Microsoft. Framförallt om man tänker på företagssidan där ipads inte är så ovanligt numer men android plattor är sällsynta.

Finns ju inte särskilt mycket appar för företag som är plattanpassade i Google Play. Och integrationen med AD och Exchange har ju länge varit rätt skakigt i Android. Samt övriga säkerhetsfunktioner som företag vill ha en / behöver är ju också lite si och så med. Exempelvis inventory, policy, security management och remote wipe m.m. Verkar inte heller vara funktioner som finns i vettiga företags och enterprise lösningar.

Så där har Microsoft mer eller mindre öppet mål. Sen ska man inte heller glömma hur starkt windows är hos företagen. Är nog rätt många som väljer windows platta före android platta om Ipad inte passar. Om inte annat för att de känner igen varumärket.

Nå mycket spekulation och inte särskilt underbyggda argument, men jag tror ni fattar vad jag vill få fram.

Tapatalked from my Nexus 7

10. ASR

ASR Android Apprentice Medlem

Mottagna gillanden:
    1 016
    Telefon:
    Galaxy S22

MINA ENHETER

Telefon:
    Galaxy S22
    Nej aldrig i livet. Men surfplattorna så kanske de blir någon hit

Skickat från min XT910 via Tapatalk 2

11. plun

plun Android Medlem

Mottagna gillanden:
    520

MINA ENHETER

Jo och det lustiga är ju att MS redan öppnat för en nedgradering till W7 just pga företag inte kommer att acceptera W8.... gratis oxå ! :money:

12. Dirk Diggler

Dirk Diggler Android Medlem

Mottagna gillanden:
    523

MINA ENHETER

Oj så lite koll du har på Windows Phone.

Jag bytte ifrån iPhone till Android och Android till WP. Jag lär nog inte byta tillbaka på ett bra tag. iPhonen som visades just är helt ointressant. OS:et är likadant som alltid, ingen NFC och ingen trådlös laddning. Inget kul alls. Android känner jag väl inte jättemycket för som OS för daglig användning. Jag tror WP kommer att kunna ta rejäla marknadsandelar framåt. Speciellt hos företag.

13. plun

plun Android Medlem

Mottagna gillanden:
    520

MINA ENHETER

Nej jag är helt övertygad om att majoriteten av CIOs spyr över W8...:P

Det är ju därför man direkt erbjuder en nedgradering !

14. Droid119

Droid119 Guest

15. neddie

neddie Android Medlem

Mottagna gillanden:
    1 057

MINA ENHETER

W8 kanske men inte WP8... det är överlag varmt välkommet och det fungerar ju faktiskt okristligt smidigt vilket inte är så konstigt om företaget har en windowsmiljö såklart. Hos oss gick vi tyvärr till iphone och det är rent vidrigt trots att det överlag fungerar bättre än för android vilket återigen eg bara beror på brist på appar... same old ;)

MartinAsplund gillar detta.
  16. plun

plun Android Medlem

Mottagna gillanden:
    520

MINA ENHETER

Njau... jag kan inte se hur det är "varmt välkommet" ? Snarare tvärsemot !

Det är ju därför man erbjuder en nedgradering.

Själv jobbar då åt ett av Sveriges största företag och W8 ger enbart spykänslor för admins. (vi kör fortfarande XP :P)

17. Gryph

Gryph Android Apprentice Medlem

Mottagna gillanden:
    986
    Operatör:
    Elisa
    Telefon:
    Oneplus 8 Pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Elisa
    Telefon:
    Oneplus 8 Pro
    Info:
    Nova Launcher Prime
    Övrigt:
    Nvidia Shield TV
    Så om man köper en telefon med wp8 så kan man nedgradera den till wp7? På vilket sätt är wp7 bättre än wp8?

18. Kate

Kate Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1 046

MINA ENHETER

Jag tror att WP8 kommer att slå ordentligt. Min flickvän köpte precis en LG optimus 7 för 1600 Kr och jag måste säga att jag är imponerad av WP 7.5. Så snabbt, smidigt, stabilt och användarvänligt! Nokia och MS är en sylvass kombination. Google och Apple måste lägga in en högre växel omgående för att inte tappa stort. Det är jag helt övertygad om.

Angående W8 och nedgraderng till W7 så är det väl inget konstigt? Det är svindyrt att byta OS på ett företag och därför hoppar man så gott som alltid över versioner.

19. Cupcakes

Cupcakes Mobilberoende Moderator

Mottagna gillanden:
    8 396
    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max
    Jag tror att W8 har riktig potential i mobiler och plattor, speciellt eftersom det är så bra flyt i det. Det jag saknar är dock widgetarna som finns i Android, fast det är ju bara en vanesak i princip. Sen sä behöver systemet växa på sig lite, exakt som Android behövde de första åren :)

Ett perfekt exempel är länsstyrelsen i Sverige som först nu börjar bli klara för en uppgradering till Windows 7, då har jobb med olika förberedelser pågått riktigt länge.

Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2

20. neddie

neddie Android Medlem

Mottagna gillanden:
    1 057

MINA ENHETER

jag vet inte om du lider av lässvårighter men det är WP8 jag talar om och inte W8... mobila delen som är intressant hur deras desktop/serveldel går är inte intressant i diskussionen mobiler...

ungefär lika aktuellt som att chrome os skulle bli nåt vettigt..