Säljes: Kompakt systemkamera Panasonic Lumix G5

Diskussion i 'Arkiverade annonser' startad av HasseY, 20 jan 2014.

Trådstatus:
Stängd för vidare inlägg.
  1. HasseY

HasseY Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    172

MINA ENHETER

Ska kolla om det finns någon på Swedroid som är intresserad innan jag lägger ut kameran på Blocket.

Det är en kompakt systemkamera för de som önskar bättre prestanda än vad kompaktkamerorna kan ge men inte vill ha en stor systemkamera. Kameran filmer i Full HD och har vridbar 3" pekskärm. 16 megapixlar.

Mer om specifikationer och test: http://www.ljudochbild.se/test/panasonic-lumix-dmc-g5.

http://www.kamerabild.se/tester/kameror/test-panasonic-lumix-g5-finslipning-av-redan-snabb-modell

Kameran köptes sommaren 2012 då den lancerades på Cyberphoto av första ägare. Jag köpte av honom hösten 2012 för att testa om kompakt systemkamera är något för mig. Jag var då trötnad på min all-round kompakt kamera. Jag var mycket nöjd med vad jag fick uppleva med kameran. Därför har jag uppgraderat till efterföljaren till den (som heter G6 förstås).

Det är bara kamera huset som säljs då jag tänkte använda mina objektiv på G6:an. Vill ni ha objektiv med på köpet kan vi dock diskutera.
    Kameran är i fint skick och 1600 kr + frakt vill jag ha för den.

Last edited: 20 jan 2014
  2. HasseY

Mottagna gillanden:
    172

MINA ENHETER

Bump 1/2

Ingen är intresserad? 1600 kr för en sån fin kamera med 3" roterbar touch-skärm är ju BILLIG :-)

3. HasseY

Mottagna gillanden:
    172

MINA ENHETER

Sista försöket

4. nictc

nictc Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    269
    Telefon:
    iPhone 8+

MINA ENHETER

Telefon:
    iPhone 8+
    Hur står den sig mot en Nikon i 3-4000 kr klassen?

5. HasseY

Mottagna gillanden:
    172

MINA ENHETER

Det är en mycket svår fråga att svara på. Det är lite som att jämföra en 100 meterslöpare och en maratonlöpare. Sen finns det rätt många Nikon modeller och jag har inte riktig koll på dem.

Om det är en Nikon DSLR instegsmodel vi pratar om, ska jag tro de är lika bra när det gäller bildkvalitet. Men Panasonic vinner på framför allt storlek, vikt och finesser rikdom. Det är inte bara storlek/vikt på själva kameran som skiljas, skilnader på optiken är oftaste större. Min 300 mm telezoom t.ex, den motsvara en 600 mm lens för en Nikon. Men den väger ungefär som en normalzoom (upp mot 85-100 mm) objektiv för Nikon.

Sen är skärmen antagligen bättre på Panasonic (1000 kpixel, vridbar, touch). 5 bilder/sek för serietagning med autofokus på G5 är nog snabbare också.
    Bland alla finesser G5 ha, kan nämna en unik funktion som bara en Panasonic kan, tyst läge där den använder en elektronisk slutare vilket gör den helt tyst, den låter absolut ingenting alls vid exponering. Det är extremt användbart på t.ex. konsert, bröllop och vid andra tillfälle när man inte vill störra med sin fotografering.

Video funktion på G5 är också bra mycket bättre än en vanlig DSLR Nikon.

Jag har dock inte haft någon Nikon DSLR själv så det kan finnas fel i vad jag skrev.

Vill man testa en kompakt systemkamera så är Panasonic G5 är mycket kompetent och prisvärd alternativ.

MVH

6. Gurex

Gurex Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    222

MINA ENHETER

Jag hade en g3a, föregående modell då de inte gjorde en G4a. den var inihelvete bra. Otrolig filmkamera också som man kunde "låsa upp" så man fick massor av inställningsmöjligheter. Hög bitrate osv. Antar att det finns eller kommer till g5 också. Jag köpte en del äldre fasta objektiv som var roliga att fota med.

Ska sluta rambla men fin kamera är det

Skickat från min LG-D802 via Tapatalk

HasseY gillar detta.
Trådstatus:
Stängd för vidare inlägg.