Kompatibiletetsproblem tangentbord/mediaspelare

Diskussion i 'Frågor, support och diskussion' startad av rollemolle, 23 jul 2013.

1. rollemolle

rollemolle Baby Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Är det nån som kan tänkas ha en förklaring varför inte tillverkare av tangentbord verkar förstå att marknaden för mediaspelare med Android växer så de knakar och att många vill kunna styra sin mediaspelare från soffan med hjälp av ett trådlöst tangentbord med touchpad?

Jag har just köpt en spännande liten mediaspelare, Rikomagic 802 IV med Android 4.2.2 Jellybean, samt ett trådlöst Logitech K400r tangentbord för bekväm styrning. Men döm om min förvåning när jag upptäckte att det inte finns några drivrutiner för Android så att man kan skriva å, ä och ö, samt @... Ännu mer förvånad blev jag över Logitech's svar på min fråga, där de sa att de inte kommer att erbjuda drivrutiner för Android till nämnda tangentbord, men föreslår ett annat tangentbord K810 som fungerar med Android för tusen spänn, men som däremot inte har nån touchpad...
    Logitech verkar inte förstå behovet av touchpad om man bekvämt vill styra en mediaspelare från soffan... och inte verkar de förstå att det här är en mkt snabbt växande marknad... Eller så är de helt enkelt inte intresserade av att kunna fylla detta snabbt växande marknadssegment...

Sen skulle jag också önska att App tillverkarna kunde förbättra möjligheten att välja vilken ljudkvalitet man vill ha vid t ex radioutsändningar och på Youtube och att man fixar appen för Netflix, som ännu inte fungerar i 4.2.2.

Sen finns det fler små buggar som jag också hoppas blir fixade snart...

Last edited: 23 jul 2013
  2. rollemolle

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Efter några mailrundor med Logitech, verkar inte intresset vara särskilt översvallande och kunskapen inte direkt imponerande, av deras delvis irrelevanta svar att döma...

Därför undrar jag nu om det istället går att få till Android, så att de kan kommunicera med PC baserade HID tangentbord med touchpad? Då skulle man ju kunna använda vilket tangentbord som helst, som man tycker om...

Nån som kan tänkas ha några funderingar, eller kunskaper om detta?

Last edited: 26 jul 2013
  3. Spooky

Spooky Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    128

MINA ENHETER

Nu vet jag ju inte mer än det du berättar här, men vad händer om du ansluter ett sådant tangentbord?

Taptaked all the way from Stockholm, Sweden.

4. rollemolle

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Tangentbordet fungerar sånär som på, å, ä och ö, samt @, som man emellertid hittar med "skift + 2". å, ä och ö, i gemener och versaler, har jag inte hittat än.

Den beter sig således ungefär som ett utomnordiskt tangentbord, så därför tänker jag att det borde gå att anpassa Android till ett svenskt tangentbord för PC och hoppas väl att det kommer en sån uppgradering, för jag tror att vi bara är i början av den här typen av applikationer...

Last edited: 27 jul 2013
  5. rollemolle

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Nu har jag haft min Androidbaserade mediaspelare några veckor... Och jag tvingas konstatera, att om det inte kommer uppgraderingar och fixar till Android rätt snart, kommer jag nog se mig om efter en HTPC, eller styra TV'n via min laptop, trots att jag helst inte vill ha nåt fläktkylt som mediaspelare.

Jag gillar ju konceptet med mediaspelare som ansluts med HDMI, men jag vet inte om jag tycker att systemet med Androidbaserade mediaspelare som ansluts till TV'n, är riktigt färdigutvecklad...
    Appar som krånglar och hänger sig, samt helt och hållet försvinner från skrivbordet, webläsare som det inte går att att installera Flash på, för att den inte är Androidkompatibel, tangentbord som inte fungerar korrekt med Android, musikappar som inte streamar obehindrat trots 20Mb/s i bredbandet, likaså med SvT play, halvdålig WiFi mottagning, m.m.

Får som sagt, hoppas att det kommer rätt snart...

6. tony_f

tony_f Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Kommit fram till någon lösning på ditt problem med tangentbordet?

7. Buzz

Buzz Android Apprentice Medlem

Mottagna gillanden:
    2 228

MINA ENHETER

Är det inte så att från och med Android 4.x (som jag inte minns) så går det att ändra tangentbordslayout i vanliga inställningarna? Antingen under språk eller under blåtand. Eller minns jag fel? Jag har inget BT-tangentbord att testa med just nu.

Provade nu att ansluta ett BT-tangentbord till min Nexus 7 med Android 4.4. Standardinställningen är väl amerikansk layout men går att ändra lätt till svensk: Inställningar -> Språk & inmatning -> Fysiskt Tangentbord -> Broadcom Bluetooth HID -> Ställ in tangentbordslayouter. Hela världens layouter finns nog inte med, men svenska finns åtminstone.

Last edited: 27 nov 2013
  8. kallt_kaffe

kallt_kaffe Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1 685
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Xiaomi Mi Note 10

MINA ENHETER

Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Xiaomi Mi Note 10
    Tyvärr är det inte alla icke-Nexus enheter som har denna möjlighet då inte alla tillverkar valt att inkludera detta och då kan man lösa det med min app External Keyboard Helper.