Kompetent smartwatch inför BF, vad tror ni?

Diskussion i 'Köpråd och fyndtips' startad av nza, 30 sept 2018.

1. nza

nza Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    434
    Operatör:
    fello
    Telefon:
    iPhone 14 Pro

MINA ENHETER

Operatör:
    fello
    Telefon:
    iPhone 14 Pro
    Tjena!

Har nu (av någon oförklarlig anledning) ett enormt sug på en smartwatch. Men jag kan mycket väl tänka mig vänta inför exempelvis Black Friday på en god deal.
    Det jag (tror) jag är ute efter är en smartwatch med så ny hårdvara som möjligt samt så bra skärm som möjligt, detta (givetvis) i kombo med bra boettbygge (Rostfritt stål i kombo med exempelvis safirglas är en lyckad kombo).
    Varför jag nämner så ny hårdvara som möjligt är väl egentligen för att "slippa" behöva ladda den titt som tätt. Sen vad de har för funktioner, såsom specifika träningsfunktioner eller GPS spelar väl mindre roll, eller åtminstone är sekundärt för mig. Jag (tror mig vilja) ha en smartwatch för att komma åt notiserna, snabbsvar, kunna styra min spotify både på jobb och i bilen. Att den har Wi-Fi är väl inte helt fel, då man kan gå ifrån luren (sålänge man är uppkopplat på samma nätverk, visst?)

De jag snöat in mig på de senaste dagarna är Galaxy Watch i antingen 42 eller 46 mm.
    LTE - Behöver jag som hallon-kund tänka på det här, ens?
    Löjligt, kanske. Men induktiv laddning och så vattentätt som möjligt gör att man slipper tänka på eventuella fuktskador.

Nu kommer jag inte på mer. Men tror ni det kan komma goda deals på BF? Har det skett föregående år? Är det lönt att "vänta"? Vad tycker ni?

2. bernard

bernard Droidmin Moderator

Mottagna gillanden:
    47 360
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 9 Pro+iPhone 13 mini

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 9 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Ticwatch kan vara ett alternativ, men jag skulle nog välja Galaxy Watch framför den på grund av batteritiden.

Sett till batteritiden är det nog rätt få klockor som konkurrerar med Galaxy Watch. Det var också väldigt få som kunde konkurrera med Gear S3 om man jämförde tiden med "Always on display" aktiv. Prioriterar du bästa möjliga batteritid bör du sikta på 46mm om möjligt.

Klurigare kring eSIM. Har faktiskt ingen aning om hur operatörerna kommer att göra med det. Kan ju ses som en "premiumfunktion" man bara inledningsvis kör med under de stora varumärkena, och då blir vi bakom Hallon, Vimla osv. utan under en tid.

Apple Watch finns ju med eSIM hos Tre i alla fall, men inte hos Hallon, så man kanske kan se det som en fingervisning.

nza gillar detta.
  3. nza

nza Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    434
    Operatör:
    fello
    Telefon:
    iPhone 14 Pro

MINA ENHETER

Operatör:
    fello
    Telefon:
    iPhone 14 Pro
    Tack för snabbt, bra svar. Jag lutar just nu mot GW, såvida det inte dyker upp nya generationer smartwatches från andra aktörer med riktigt bra specar.
    (Skiljer sig batteritiden såpass mycket, 46 kontra 42? Och varför?)

Gällande LTE/eSIM så kanske det inte är så dumt att slå till på nån med den funktionen förberedd inför framtiden. Man kan mycket väl finna bra deals hos andra operatörer och byta osv :)

Frågan jag aldrig fick besvarad på OP: När en klocka, exempelvis Gear S3 släpptes, blev den "billigare" under BF?? Brukar Smartwatches bli billigare under BF?

En sista fråga jag vill ha besvarad: Av er alla som köpt smartwatches av diverse anledningar, hur många av er har tröttnat på de?

bernard gillar detta.
  4. Lasse58

Lasse58 Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    721
    Operatör:
    Comviq Halebop
    Telefon:
    S24 Ultra

MINA ENHETER

Operatör:
    Comviq Halebop
    Telefon:
    S24 Ultra
    Köpte själv en ny Gear S3 från eglobal för 205€, tveksamt om den kommer gå för det på BF.
    Den har visserligen inget esim,men det är en riktigt nice watch;)

bernard gillar detta.