Kompilera/installera Android själv

Diskussion i 'Frågor, support och diskussion' startad av svanlund, 25 sept 2009.

1. svanlund

svanlund Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Hej,

Jag börjar bli lite nyfiken på att lära mig mer om själva operativsystemet. Alltså rota runt i källkoden, kompilera och installera på en faktisk telefon.

Mitt första försök gick lite sådär. Kompileringen av den absolut senaste koden funkade fint. Efter installation startade telefonen (ADP1) och det mesta verkade fungera förutom telefonin. Den frågade inte efter PIN-kod, visade bara "(no service)" och inga tecken alls på att vilja kännas vid mobilnätet. Jag vet inte om det berodde på fel radioversion (kanske behövs ny för 1.6, vilket HTC måste släppa) eller så kanske den incheckade koden just då inte var helt OK.

Det är av naturliga skäl lite jobbigt att "leka sönder" sin primära telefon hela tiden. Är det endast ADP1 som gäller om man vill kunna kompilera/installera själv? Antingen skulle jag kunna hitta ytterligare en sådan eller köpa en helt ny telefon som primär.

Finns det någon här på forumet med erfarenhet av att bygga själv? Det skulle vara roligt att höra tankar och tips :)

David

2. ehnvis

ehnvis Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    49
    Telefon:
    LG G5

MINA ENHETER

Telefon:
    LG G5
    ROM:
    Orginal
    Det låter som om du missat vitala steg när du byggde källkoden. Följer du någon guide eller har du bara tankat hem källkoden och sedan kört make i root katalogen?

Vissa delar är patentskyddade, som radio, och dessa måste man kopiera ut från en redan fungerande telefon först för att inkludera i ditt eget bygge.

Har själv gjort liknande sak för min magic och fått allt att fungera med hjälp av vänliga själar på nätet som redan förberett de filer som krävdes för att bygga mjukvaran.

3. svanlund

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Jag har följt de specifika instruktionerna för Dream. Så vad jag kan se har jag gjort precis så som man ska. Detta inkluderar bland annat att plocka ut proprietära filer från telefonen. Om radion på något sätt ingår där vete sjutton.

http://source.android.com/documentation/building-for-dream

4. gunnar-medial

gunnar-medial Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    3

MINA ENHETER

Kolla in "Building Android 1.5" på den här sidan,
    http://www.johandekoning.nl/

Här är länkar till kapitel som man lär sig mkt av. Bl a förekom en del namnbyten i källkodsmiljön under året som inte var så lätt att få reda på i den officiella dokumentationen, men här förklaras det tydligt.

* Building Android 1.5 – Build environment
    * Building Android 1.5 – Getting the source
    * Building Android 1.5 – Building the source
    * Building Android 1.5 – Flashing the phone
    * Building Android 1.5 – Google Apps and audio files

bara att följa så har du snart byggt koden och fått in den i telefonen.

Last edited: 30 sept 2009
  5. svanlund

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Framgång! Slutligen har jag lyckats få igång en hyfsat körbar version på min telefon. Enda synliga felet är att den inte alls ville kännas vid SD-kortet, men det verkar gå att lösa. Inte så mycket min förtjänst att jag lyckades dock, utan handlar snarare om det arbete som Google lagt ner den senaste tiden. Det har gjorts en hel del för att få egenbygge att faktiskt fungera.

Kör numera recovery image från cyanogenmod, vilket inkluderar backup. Så nu slipper jag ominstallera precis allt när jag vill byta tillbaka. Detta verkar funka helt klockrent.

Tack för länkarna förresten, gunnar-medial. Missade att svara.