kondition från (minus)Scratch?

Diskussion i 'Off Topic' startad av Raum, 16 apr 2011.

1. Raum

Raum Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Tjo på er.. Har nu försökt få tips på hur man ska börja det här med konditionsträning.. Men hittar bara tips för dom som faktiskt har kondition att prata om.

Jag har inte varit fysisk aktiv på ungefär 3-5 år.. Om man inte räknar trappen jag går upp och ner för ett par gånger om dagen. :)

Har ni nått tips för att bygga upp kondis för en som inte klarar av att springa längre än 25-50 meter innan man bryter ihop?
    Får man nån bättre kondition av att bara vara ute och gå i 30-60 min?

Tacksam för alla tips! o_O

2. Ekofasc

Ekofasc Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    184

MINA ENHETER

Gå i rask takt och/eller spring i intervaller, dvs spring en bit (kanske inte helt tills du bryter ihop), gå en bit tills du orkar springa en bit igen, osv.

3. Mikael R

Mikael R Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    100

MINA ENHETER

Håller med ovanstående, intervall träning är bra.
    Ta lyktstolpar som riktmärken, spring till en (hyfsat tempo) och gå till nästa, spring till den efter och gå till den efter, kör så i en 10-20 lyktstolpar nån/några gånger i veckan så kommer du att märka skillnad! :)

Raum gillar detta.
  4. Dockland

Dockland Android Apprentice Hedersmedlem

Mottagna gillanden:
    848
    Operatör:
    Tele2, Telia
    Telefon:
    iPhone 14 Pro Max

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2, Telia
    Telefon:
    iPhone 14 Pro Max
    Telefon 2:
    iPhone 13 Pro Max
    Telefon 3:
    iPhone 11
    Platta:
    iPad Pro 12,9" gen 4 (2020)
    Övrigt:
    Apple Watch 7 & 8 - MAC M1 - AirPods Pro2 & Max - Apple TV
    Bra tips båda.

5. henca

henca Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    218

MINA ENHETER

Försöker du dessutom gå ned i vikt? I så fall skall du rikta in dig på långvarig men lågintensiv träning, helst tvåtimmarspass. D v s det är då bättre att promenera i två timmar än att spurt-springa i en halvtimma.

När du börjar träna gäller det också att känna att det är roligt så att man blir motiverad. För en del fungerar det att bara knyta på sig träningsskor och sedan ge sig ut och gå/springa/cykla/simma eller vad de nu väljer för motionsform. För andra blir det mycket roligare om de har en hund eller någon kompis med sig. Andra känner sig bara motiverade att röra på sig om de har en boll att jaga eller någon annan medtävlande att mäta sina krafter med.

m v h Henrik

6. Dirk Diggler

Dirk Diggler Android Medlem

Mottagna gillanden:
    523

MINA ENHETER

Intervall är som sagt enklast. Hitta något program (tror det var addidas som hade något förr, testa att googla på addidas running eller nåt sånt) som du kan följa.

Men att springa i 30 sekunder, gå i två minuter, springa i 1 minut, gå i tre minuter, springa i 1,5 minuter och så vidare och så vidare är ju bäst.

7. Raum

Raum Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Tackar mycket till alla svar.. Försöker inte gå ner i vikt, Har precis lyckats komma in i normal vikt :P Är en sån där typ som kan äta hur mkt jag vill utan att det märks. Dock börjar ölmagen komma fram :)

8. henca

Mottagna gillanden:
    218

MINA ENHETER

Om du tycker att det är jobbigt att gå ger det dig nog bättre kondition. För att förbättra konditionen bör du träna ett par gånger i veckan och vid varje tillfälle ligga kring 80% av din maxpuls under åtminstone 20 minuter. Allteftersom att din kondition blir bättre kan du öka gånghastigheten till raskare takt för att sedan börja jogga. Efter några veckor kommer du nog kunna löpa i spring-takt hela ditt träningspass.

m v h Henrik

9. Raum

Raum Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Har inte lyckats starta ännu. Gick igenom en spik... lite svårt att gå :-)
    Börjar tro att universum inte vill ha mig i form :P

Sent from my ZTE-BLADE using Tapatalk

10. swedebear

swedebear Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    8
    Telefon:
    OnePlus 3T

MINA ENHETER

Telefon:
    OnePlus 3T
    Jag kör på gym, 40 minuter cykel, 40 min promenad med lite styrka emellan och efter. Intervall enligt ovan är naturligtvis inte fel heller

11. henca

Mottagna gillanden:
    218

MINA ENHETER

Det kan vara svårt att komma igång att motionera, men nu låter det ju inte som att det är lathet som hindrar dig. Det finns några omständigheter då man skall avstå från motion, viktigast är nog att inte motionera då man har ont i halsen. Även andra skador (typ spik i foten) kan leda till följdskador, t ex kan man om man haltar under sitt motionspass belasta muskler och/eller leder på ett udda vis med skada som följd.

När du sedan väl kommer igång och har fått in dina motionspass i veckorutinen kommer du tycka att det känns konstigt de gånger du av någon anledning måste avstå från träningen. Innan du kommer till det läget gäller det dock att inte falla för ogiltiga skäl att avstå från motionen. Exempel på sådana ogiltiga skäl kan vara dåligt väder, något bra program på TV, ett par skor som säger att de vill putsas just din motions-kväll o s v.

m v h Henrik